Angelica Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Hej Många som kommer på platåer eller har svårt att gå ner i vikt rekommenderas ju att prova mejerifritt. Jag har inte riktigt förstått om det är för att det lätt blir stora mängder kolhydrater via mejerierna. Har även hört att mejerier är inflammatoriska men inte heller greppat om de är inflammatoriska på grund av kolhydraterna i, eller om de är det på grund av andra orsaker. Har funderat på att ersätta grädden med kokosgrädde men tveksam till om detta blir bättre, kolhydratsmängden är ju ungefär samma och kokosgrädden har ju bara hälften av fettet, men kanske inte är lika inflamatorisk eller blodsockerhöjande? Självklart vore det bästa att försöka minska grädden helt, men ibland vill man ju kunna ha det till olika saker och det vore intressant att veta vad som är "bäst", någon med bra kunskaper? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charles Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Bra inlägg! Har funderat över detsamma. Själv överkonsumerar jag rysk yoghurt med bär men det är så jäkla gott :-) Förresten, finns fet färdig kokosgrädde eller är det nån process man utför på kokosmjölk? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Hej Många som kommer på platåer eller har svårt att gå ner i vikt rekommenderas ju att prova mejerifritt. Jag har inte riktigt förstått om det är för att det lätt blir stora mängder kolhydrater via mejerierna. Har även hört att mejerier är inflammatoriska men inte heller greppat om de är inflammatoriska på grund av kolhydraterna i, eller om de är det på grund av andra orsaker. Har funderat på att ersätta grädden med kokosgrädde men tveksam till om detta blir bättre, kolhydratsmängden är ju ungefär samma och kokosgrädden har ju bara hälften av fettet, men kanske inte är lika inflamatorisk eller blodsockerhöjande? Självklart vore det bästa att försöka minska grädden helt, men ibland vill man ju kunna ha det till olika saker och det vore intressant att veta vad som är "bäst", någon med bra kunskaper? Som jag har förstått det så är det mjölkproteinet som ställer till det för många, kaseinet. Äter man stora mängder (frossar... ) så kan det ju även bli väl mycket kolhydrater, om man är känslig för det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Själv tål jag inte mjölk ochokokt grädde längre. Det går bra i varma gräddsåser men ska jag ha vispad grädde i en efterrätt måste jag koka den först och sedan kyla den... känns mest för jobbigt. Jag har bytt ut youghurten mot creme fraiche numera. Går åt mindre då 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Jag kan använda grädde i matlagning och vid måltiderna men inte till ex i kaffet mellan maten. Smör och crème fraiche använder jag också mest, glömmer att handla joghurt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted January 8, 2021 Share Posted January 8, 2021 Mjölkproteinet som är boven i inflammation Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted January 8, 2021 Share Posted January 8, 2021 Kokosgrädde 50 gram bär Lite vaniljpulver Vispa så har du naturlig yoghurt Köp garants kokosgrädde den är bäst att vispa kylskåpskall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erra Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 Själv gör jag kefir på Kolosgrädde. Det sura/syrliga från kerifgrynen döljer faktiskt lite av kokossmaken. superbra för magen dessutom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts