Jump to content

Råd om fettintag i Göeborgsposten...

Ewa :-)

Recommended Posts

Jo men hon är ju ovanligt sansad?! Lite om att det blir för mycket mättat fett men ändå, det går åt rätt håll.

"- En del vill hellre äta LCHF-kost för att gå ned i vikt (kost där man minskar på kolhydraterna och äter mer fett). För en del passar det att äta mer av det ena och mindre av det andra just för viktminskningen - och det är okej för dem som trivs med det. Men vi vet fortfarande ganska lite om hur hälsosamt det är på sikt, till exempel hur LCHF-kosten påverkar hjärta och kärl, säger Lena Ljungkrona Falk."

Hon glömde dock säga att vi numera vet vad de senaste decenniernas råd lett till...  ;)

"- Många äter dock både mycket fett och kolhydrater och det är den kombinationen som inte är så bra, säger hon."

Och DET har hon helt rätt i!  :)

• Like 1

Jo, jag kan hålla med om"ovanligt sansad" men eftersom det jag i så fall jämför med är så bedrövligt dåligt så är det inte så svårt att vara bättre. 

Jag tycker också att det jagas fett i tid och otid. Man blir ju inte mätt om fettet reduceras till obefintlighet. Jag är så trött på att vara hungrig.

Standardfil byts till lättfil

bregott till lättmargarin

osv

• Like 1

Jo, det är sant men jag körde smör redan som viktväktare... I små mängder förvisso så i och med att min grundinställning hela tiden varit att så nära naturligt som möjligt är bäst (och nej, jag menar inte att flugsvamp är okej för att det är "naturligt" om nån möjligen reagerar på generaliseringen) så är ALLA steg i rätt riktning en härlig läsning! 

• Like 4