Jump to content

Ångrar sin fetmaoperation...

Rickard

Recommended Posts

Anette ångrar sin fetmaoperation

”Missbruket sitter i huvudet, men de opererar magen”

"Gastric bypass-opererade Anette Dybdahl skulle inte välja att göra om sin fetmaoperation. ”Nej, jag hade vänt mig upp och ner för att få svar på andra sätt. Att ta bort en del av kroppen ska vara det sista alternativet”, säger hon.

"Hon har mycket svårt att få i sig tillräckligt med mat. Konstant näringsbrist leder till orkeslöshet och blodsockerfall. I värsta fall somnar hon och kan inte röra på sig."

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2885708-anette-angrar-sin-fetmaoperation

• Like 4

Anette ångrar sin fetmaoperation

”Missbruket sitter i huvudet, men de opererar magen”

"Gastric bypass-opererade Anette Dybdahl skulle inte välja att göra om sin fetmaoperation. ”Nej, jag hade vänt mig upp och ner för att få svar på andra sätt. Att ta bort en del av kroppen ska vara det sista alternativet”, säger hon.

"Hon har mycket svårt att få i sig tillräckligt med mat. Konstant näringsbrist leder till orkeslöshet och blodsockerfall. I värsta fall somnar hon och kan inte röra på sig."

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2885708-anette-angrar-sin-fetmaoperation

Faktarutan till höger: "Det finns inga andra alternativ för patientgruppen"...

• Like 2

• 9 months later...

Man hör också om folk som är nöjda med sin operation, och så är det nog. Det är inte alla som drabbas av allvarliga komplikationer. Men hur många är nöjda, EGENTLIGEN??? Vissa kanske låtsas vara nöjda men lider i det tysta, för det är inte alltid lätt att erkänna att man har gjort ett stort misstag. Och även om man är nöjd i början, hur nöjd är man senare? Komplikationerna kan komma flera år efteråt.... Och operationen är inte reversibel, så man kan inte göra den ogjort. Har man skurit sönder magen får man leva med resultatet resten av livet...

----------

Anna Hallén:

”Opererar dig inte! Och om du ändå väljer detta så kräv att du får hjälp år 5-6-7! Det är då livet går åt skogen nämligen.

Varför läser man inget om detta då?
Ja vem vill ställa upp? ingen!
Först har man försvarat sig i absurdum från alla som varnat en för operationen.
Sen har man ”bevisat” för alla hur fel de hade. Det funkade visst.
Sen kanske man har hamnat i tidningen som en succéhistoria. (Ofta efter ca 1,5-2 år)

Sen….
vikten ökar, depressionen kommer, tröttheten, meningslösheten, mer vikt…

Vem vill och vågar nu visa upp sig. Berätta att alla som varnade hade rätt… kontakta tidningen? Nä, nu gömmer man sig. Och gråter i förtvivlan.”

http://www.annahallen.se/reklam-pa-fb-om-gbp

Anna Hallén skriver också om alla komplikationer som kan uppstå:

http://www.annahallen.se/komplikationer-vid-gbp

• Like 5

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

NÄR STYMPNINGEN ÄR ÖVER LÄMNAS VI SOM HYPOKONDRISKA DEPRIMERADE KÄRRINGAR UTAN RÄTT TILL ETT VÄRDIGT LIV!

https://girlinchangeblog.wordpress.com/2016/02/06/nar-stympningen-ar-over-lamnas-vi-som-hypokondriska-deprimerade-karringar-utan-ratt-till-ett-vardigt-liv/

"Skammen runt detta ingrepp är enormt. Att göra en överviktsoperation och misslyckas tystar många av patienterna. Det är också en kamp i sig att orka med sina komplikationer när ingen har kunskap och att möta en oförstående och högst ointresserad vård. Det som skulle bli så bra och lösa så många problem blev sju resor värre. Man skäms över sitt beslut många gånger. Skäms över att man vet saker nu när det är för sent."

"Vården är auktoriteter som ofta behandlar oss som att vi hittar på och är hypokondriska när de inte hittar några fel på t ex blodproverna. Våra anhöriga litar ibland också mer på vården än oss som är opererade för att just vården alltid varit en auktoritet och för att de har goda erfarenheter i andra sjukdomstillstånd. Näringsbristerna ger ofta depression och driver många ner i mörkret. Vi erbjuds ofta antidepressiva som den enda lösningen. Läkarna har minimal kunskap om nutrition och skriver ut tillskott fulla av socker och sötningsmedel och en hel del kemikalier från läkemedelsindustrin. Dietisternas matplaner är som ett enda stort mörker för de opererade med innehåll av en massa kolhydrater, socker och lightprodukter. Så skrämmande. Det är det vi hänvisas till och deras sätt och deras lösningar gör oss mer inflammatoriska och sjuka."

"75% av de som opereras är kvinnor."

I en kommentar skriver Ellinor att hon har haft 28 tarmvred efter sin operation...

https://girlinchangeblog.wordpress.com/2016/01/30/de-skrivna-orden-min-livskvalitet-idag/#comments

"Opades själv 2006 och ansåg mig själv som påläst,nu 28 tarmvred senare hade jag hellre varit fet!"

28 tarmvred...  :blink:

• Like 5

Fy fan, tror inte en enda opererad kommer att må bra på sikt. Det kommer att över tid kosta mer vård och lidande.

Så länge operation allmänt anses som en bra "sista" utväg kommer tyvärr alternativ inte att utvecklas ordentligt, t ex LCHF-terapi, beroendevård, etc. Det är odemokratiskt att inte erbjuda starkare alternativ! Jag är säker på att många skulle vilja undvika operation om de erbjöds seriösa alternativ.

• Like 5

Nästan alla får biverkningar av överviktsoperationer: 

http://startarom.blogspot.se/2016/01/nastan-alla-far-biverkningar-av.html

"Överviktsopererade åker helst inte in akut eller söker vård om det inte är absolut nödvändigt för de blir ofta bemötta illa, blir ifrågasatta och främst inte trodda. Så söker 68 % vård för biverkningar p g a sin operation de första fem åren så kan jag tänka mig att den siffran ökar med åren samtidigt som många går hemma och lider i tysthet."

"Igår fungerade jag inte på tre timmar då jag hade så ont i magen att jag var yr i skallen, sprang på toa fyra gånger och det bara rann ur mig. Det släppte inte förrän magen var tom. DÅ kunde jag göra vad jag skulle göra. Hade det hänt på jobbet så hade jag inte kunnat arbeta. Skulle jag söka akut varje gång jag får ont skulle jag ha klippkort på akuten men jag har inte så ont att jag behöver morfin och därför åker jag inte in. Jag söker inte vård för jag vet redan i förväg att det inte finns något att göra. Jag har själv tagit beslutet att förstöra mitt matsmältningssystem med en gastric bypass. Om någon forskare hade frågat mig de första fem åren hur många gånger jag hade sökt vård p g a min gastric bypass så hade jag kunnat svara -inga. Idag, 20 år senare kan jag svara att VARJE gång jag sökt vård har det enbart varit p g a min gastric bypass. Till och med mina problem med lederna och karpaltunnelsyndrom verkar bero på proteinbristen jag har p g a gastric bypassoperationen."
  • Like 2

• 1 month later...
  • 1 month later...

Marias återställningsoperation gick bra: 

http://startarom.blogspot.se/2016/05/fyra-veckor-efter-aterkopplingsoperatio.html

"Så här en månad senare vet jag ju att själva operationen gick bra. Magen fungerar. Magmunnen verkar öppna sig och släppa ut maten i tarmen som den ska. Kramperna är borta. Det eviga pulserandet inne i kroppen är borta till 90%. Jag kan ana att det dunkar ibland lite svagt. Jag kan ligga på vänster sida utan problem. Förut kändes det som jag hade en blodåder utmed sidan som pulserade jättemycket och det var riktigt otäckt att ligga på den sidan."

• Like 4

• 1 month later...
  • 3 months later...