Jump to content

Hur nyttigt är egentligen sukrin?

Michaela

Recommended Posts

Eller snarare hur onyttigt?

Jag har förstått att det är populärt bland flera som äter LCHF. Det påstås att det inte höjer blodsockret det minsta, inte triggar igång något sug och att det innehåller noll kalorier och av de 100% kolhydrater det består av tas inte ett enda upp.

Likaså betonas att det är naturligt. Socker är ju också ett naturligt ämne från början, liksom heroin (som ju från första början var en vallmoblomma), så jag ställer mig tveksam till att det skulle vara så mycket bättre än något annat högraffinerat som från början vara "naturligt".

Och stämmer det verkligen att inga kolhydrater tas upp och att det inte påverkar blodsockret alls?

Jag skulle vilja baka ibland men överväger att använda mig av lite honung i stället för sukrin.

Vad är era erfarenheter av sukrin, och Kostdoktorn, eller andra med utbildning inom medicin/kemi/liknande, vad har ni för synpunkter ur lite mer "professionell" synpunkt?

Sukrin och stevia tas ofta fram med farliga medel som bensin och linkande, så det kan finnas restprodukter där. Sockeralkoholer triggar även suget, så man missar det superfina med LCHF - suget. Många klarar inte gå ner i vikt för man blir hungrig och sugen för jämnan.

Sök på kostdocktorns blogg. Han skriver ofta att han inte föredrar stevia/sukrin.
http://www.kostdoktorn.se/hur-man-gar-ner-i-vikt-undvik-sotningsmedel/
http://www.kostdoktorn.se/ar-stevia-naturligt/

Stevia i dess naturliga form som blad kan nog vara bättre, användas typ som mynta, för att få saker sötare.

Om det bara används ibland, vid speciella tillfällen borde det inte vara problem, inte socker heller. Men ordet ibland kan tolkas på hundra olika sätt. Jag har nu till julen ätit risgrynsgröt med sukrin (ville testa :)) och druckit ett glas julmust. Resten av året blir det kanske 3 tillfällen till jag använder litet sötningsmedel.

Jag tror man inte måste se på ett ämne för svart vit. (om det nu inte är arsenik eller någon annan gift såklart) Men i samband med hur det intas. Att jag vid (familjens) födelsedagar äter en liten bit tårta med socker eller sötningsmedel, och sen på julen tror jag inte skadar så hemskt mycket (om man nu inte är sockerberoende). Men om jag varje dag, eller varje vecka skulle inta det är det en helt annan sak. Rata det helt bara för att det är kolhydrater eller sött eller vadsomhelst är litet konstigt.

Då kan man lika gärna rata ALLT med alkohol i. Något jag anser är värre, om det nu inte dricks bara några gånger om året. Men alkohol dricks oftast varje dag eller varje helg...

• Like 1