Jump to content

Lchf i förskolan

Sbabe

Recommended Posts

Jobbar på förskola där det precis börjat en liten, vars föräldrar vill att vi inte ger barnet pasta, pannkakor och annan mjölmat, tillika söta/sockerinnehållande saker som sylt mm. Inga bekymmer säger jag, medan mina kollegor går i taket. För att få specialkost (vilket inte är det föräldrarna är ute efter) krävs läkarintyg och då är det helt legitimt att INTE ge pasta mm. Droppen var idag när vi hade en barnläkare som föreläste om barnfetma. Läkarens slutord var "..att ge barn lchf-kost är rent livsfarligt" nu har de verkligen fått vatten på kvarnen! Snälla hjälp mej med forskning, fakta och annan (ur andras synvinkel) "riktig" evidens!

• Like 6

Sammanfattat

Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.

Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.

Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=%208291

Most people can count calories. Many have a clue about where fat lurks in their diets. However, fewer give carbohydrates much thought, or know why they should.

But a growing number of top nutritional scientists blame excessive carbohydrates — not fat — for America's ills. They say cutting carbohydrates is the key to reversing obesity, heart disease, Type 2 diabetes and hypertension.

"Fat is not the problem," says Dr. Walter Willett, chairman of the department of nutrition at the Harvard School of Public Health. "If Americans could eliminate sugary beverages, potatoes, white bread, pasta, white rice and sugary snacks, we would wipe out almost all the problems we have with weight and diabetes and other metabolic diseases."

http://articles.latimes.com/2010/dec/20/health/la-he-carbs-20101220

Conclusion: Current evidence does not clearly support cardiovascular guidelines that encourage high consumption of polyunsaturated fatty acids and low consumption of total saturated fats.

Primary Funding Source: British Heart Foundation, Medical Research Council, Cambridge National Institute for Health Research Biomedical Research Centre, and Gates Cambridge.

http://annals.org/article.aspx?articleid=1846638&resultClick=3

• Like 2

Nu är jag inte rätt person att komma med studier men sök på gluten och vad det ställer till det i tarmen, huden, håret, synen... så kanske du hittar mer uppslag till motargument? På mina barns skola/förskola har flera lärare + rektorn plockat bort gluten, ändå kommer nån utifrån och pratar med barnen om vikten av bröd (och godis)... :angry:  

Sbabe, jag tycker gott att du ska kräva barnläkaren på bevis som stödjer uttalandet. Det var ett jäkligt dumt och okompetent uttalande - LCHF kan hjälpa barn med ADHD, epillepsi, diabetes, etc, men även att hålla friska barn friska. Vetenskap finns bland annat här http://www.kostdoktorn.se/vetenskap och http://forum.kostdoktorn.se/topic/6396-vetenskap-science-ciencia-lchf/

Och hur blev det en LCHF-debatt av att undvika gluten och sötat? Kanske bättre att fokusera på just gluten och socker först, och inte blanda in LCHF som uppenbarligen får många att se rött, tyvärr. På mina barns förskola och skola har jag förklarat att mina barn vill ha mindre bröd och mer pålägg. Vissa pedagoger envisades med att man bara fick ta en skiva ost och viss mängd fett etc per macka. Men de köpte mitt resonemang då budgetunderskottet av mer pålägg balanserades av mindre bröd :)

Intyg för specialkost har diskuterats här http://forum.kostdoktorn.se/topic/5949-ang%C3%A5ende-intyg-f%C3%B6r-matallergier/#entry81981. Av den tråden får jag intryck att förskola/skola inte har rätt att kräva intyg. Behöver man intyg för vegetarisk kost? Behöver man intyg för kost som speglar trosövertygelse? Varför ska man behöva det för osötad glutenfri kost? 

Vilken rätt har förskola/skola att hindra barnet från att prova glutenfritt och osötat? Bästa metoden till diagnos är ju just att utesluta mat och se om det hjälper. 

• Like 3

Begär att den där läkaren visar upp de forskningsrapporter som han/hon åberopar till stöd för sitt uttalande.

Vi kan inte låta oss bli dem som ska föra bevisningen hela tiden. Begär att de som kommer med sina mossiga påståenden bevisar det de säger. Vi tror inte på det de säger för det saknas forskning som stöder deras teorier. Den "forskning" som de som är "pålästa" åberopar är alltid skräpstudier byggda på frågeformulär. Utförda av team som fått betalat av industrin.

Läs boken Big Fat Surprise där författaren sågar varenda sådan studie vid knölarna.

Lågfettsförespråkarna ska upp till bevis. Det finns inga bevis. Vi ska inte låta dom få det att se ut som att deras teser är bevisade och att vi måste bevisa att de har fel och vi har rätt. I ärlighetens namn finns det nog inte många riktiga forskningsstudier som bevisar att vi har rätt men det finns mängder av vittnesmål, något den andra sidan inte kan visa upp. Rössner har tex kallat sin egen karriär för 35 år av totalt misslyckande. Ingen vill ju finansiera forskning på högfettkost förutom Kostfonden förhoppningsvis.

• Like 3

Jag förstår om du inte vill sätta igång ett bråk på din arbetsplats men förstår samtidigt din frustration. Och föräldrarnas frustration. Kan du inte be förskolechefen att få köpa in böckerna "Det sötaste vi har" av Ann Fernholm och "Barnmatsboken" av Monique Forslund och sedan be alla snällt att läsa dem. Ingen av böckerna förespråkar LCHF till barn men båda böckerna berättar att varken socker eller vitt mjöl är nyttigt för små barn (eller andra heller för den delen).

Efter att alla (eller så många som möjligt) har läst böckerna kan ni ju ha en diskussion på mer lika villkor.

• Like 5

Jag har lite svårt att släppa frågan.

LCHF är en väldigt ny företeelse och Paleo ännu yngre. Hur kan man på så kort tid säga att man vet att det är dåligt? Vad som är tydligt är att de betydligt äldre kostråden som samhällets institutioner står bakom inte har lett till något annat än fetma och sjukdom - statistiken och tidssambandet är tydligt.

Hur kan man som läkare uttala sig om hur dåligt LCHF är för barn. Finns det några studier gjorda på barn? Hur många barn äter LCHF överhuvudtaget?

• Like 2

Tack snälla ni för bra argument! Försöker att föra en diskussion med köksan om vegmat/etiska och religiösa specialkoster. Men det är bara ok med dessa. Svar på frågan varför finns inte och får ett 'det blir för dyrt, då blir det 60 olika rätter' mm mm. Allt hänger ju på vilken läkare man lyssnat på och vilken tro man själv har. Det är svårt att överge en livslögn. Men det är en strid i ett forsande vatten och det är mycket kallsupar och kämpande för att hålla näsan över ytan ... Tack snälla ni för Pepp och stöd! Love and peace!

• Like 1

Vetenskapliga artiklar på engelska flyger ju över huvudet på den grupp du vill påverka så det går bort, även om det är där all relevant information finns.

Kostdoktorn har rätt bra koll på vad som går hem. Det ska vara på svenska, och mycket pedagogiskt framlagt. Mycket material finns på bloggen. Det är mitt bästa tips.

Ändå kan man inte tvinga folk att lyssna. Kostdoktorn är läkare med mångårig erfarenhet av sambandet mellan kost och metabola sjukdomar - även som praktiserande läkare. Han kan antagligen ge hundratals konkreta exempel. Ändå kommer dessa personer på din förskola att tro mer på den andra läkaren som säger att LCHF är livsfarligt, trots att han antagligen inte kan komma med ett enda konkret exempel som understöder hans tes.

Lustigt va?

På mina barns förskola lider en mycket stor majoritet av personalen av allvarlig fetma. Undrar varför.

• Like 5