Jump to content

självläkande människan. .

Jannahoj

Recommended Posts

Läser precis en fascinerande bok med titeln "den självläkande människan" om bla bikarabonat som ett enkelt medel att bli mer basisk och därmed må bättre. Nu undrar jag vad ni kloka människor härinne tror om att dricka bikarabonat varje dag? Tror ni på det?

Kroppen reglerar sitt PH alldeles själv oavsett vad du äter.

Men lider du av sura uppstötningar så är Samarin bra.. iallafall tillfälligt.

Och kroppen tillverkar massor av bicarbonat själv.

"The bicarbonate buffering system is an important buffer system in the acid-base homeostasis of living things, including humans. As a buffer, it tends to maintain a relatively constant plasma pH and counteract any force that would alter. In this system, carbon dioxide (CO2) combines with water (H2O) to form carbonic acid (H2CO3), which in turn rapidly dissociates to form hydrogen ions (H+) and bicarbonate (HCO3 )"

http://en.wikipedia.org/wiki/Bicarbonate_buffering_system

Det tillverkas i kroppen från främst koldioxid med andra ord och det kommer från dina cellers metabolism.. och vi har överskott av det, därför andas vi ut överskottet.

• Like 7

Älskar den här sidan ? Tack för svaren. Jag kan känna mig lite vilse ibland och jag läser på lite för mycket ibland. Vet att jag äter bra nu men lider med min kropp som utstått åratals misshandel och hittar gärna genvägar till plåster. Dricker tex lydigt mitt potmjöl för att det ska vara bra. Tänkte alltså att bikarb kunde vara bra till en misshandlad kropp med risig ämnesomsättning men ska nog inte ge mig på den då. ☺

• Like 2

Ja, det är verkligen inte lätt att veta vad det ligger sanning i och vad som är humbug. Mycket av den information vi får av myndigheter, dietister, big pharma är ju helt eller delvis galet. Det är ju sunt att man då tittar kritiskt på allt men det är då lätt att gå fel.

Allt som läkemedelsbolagen och läkarna hittar på är ju inte dåligt, tvärt om. Då är det, i alla fall enligt mig, galet att föräldrar sluta vaccinera sina barn. Vaccinationer är i de flesta fall en riktigt bra idé.

Men som jag sa, vad skall man tro på!

• Like 3

Jo, syra-bas teorin är mest svammel men som oftast med myter finns det ändå ett korn av sanning att ta fasta på :)

Det vi behöver för att hålla ph värdet på cellnivå (inte alls samma sak som urin eller blod) är tillräckligt med joner av kalcium magnesium natrium & kalium i kosten

Dessa får vi i oss via en bra kost med ovanjordgrönsaker animalier buljong etc

Att vi tillfälligt kan få ett underskott av dylika salter vet vi ju kan ske tex under en snabb omställning till Lchf

• Like 1

Är det Sanna Edhins "Den Självläkande Människan" du läser? Jag har första upplagan, tror jag köpte den på 90-talet, och den är verkligen bra och väcker många tankar. Inte minst kring hur kropp och själ hänger ihop. ^_^

Värt att tänka på innan man börjar konsumera bikarbonat är att ganska många har en underproduktion av saltsyra som kan ge bl a halsbränna. Googla gärna bikarbonattest för enkelt hemmatest. Om mer saltsyra behövs är det betaine hcl man ska köpa oftast finns detta tillsamman med andra matsmältningsenzymer.

• Like 2

Just läst BÄTTRE MAGE av Louise Sjöbäck. Fantastiskt bra bok. Handlar bl.a om det som tagits upp här.

Halsbränna är ibland brist på magsyra. Förr behandlades magproblem med saltsyrelösning och tips på snäll kost.

Nu skriver läkarna lättvindigt ut Antacider, H2-blockerare eller protonpumpshämmare.

Innan diagnos och behandling ska proven s-gastrin och s-pepsinogen tas.

• Like 1

Jo, syra-bas teorin är mest svammel men som oftast med myter finns det ändå ett korn av sanning att ta fasta på :)

Det vi behöver för att hålla ph värdet på cellnivå (inte alls samma sak som urin eller blod) är tillräckligt med joner av kalcium magnesium natrium & kalium i kosten

Dessa får vi i oss via en bra kost med ovanjordgrönsaker animalier buljong etc

Att vi tillfälligt kan få ett underskott av dylika salter vet vi ju kan ske tex under en snabb omställning till Lchf

Bakgrunden är alltså att viss mat skulle "försura" kroppen. Enligt den teorin urkalkas då skelettet för att buffra.

Bra blogginlägg i ämnet: http://www.kostdoktorn.se/far-du-benskorhet-av-lchf

Utdrag: Studie efter studie (exempel: 1 2 3) har visat noll tecken till någon benpåverkan när man ger råd om strikt lågkolhydratkost.

• Like 2

Som Dufva är inne på, syra-bas balansen är en sak och viktig.. sen att vissa tror att man kan påverka en sådan livsviktig mekanism genom att äta vissa livsmedel är något helt annat!

Vi har olika PH i olika delar av kroppen.. oavsett vad vi äter, det regleras väldigt strikt av kroppen själv.. och det handlar i förstone om att olika livsviktiga ensymer kräver snäva temperaturer och PH för att fullgöra sina livsuppehållande uppgifter!

Vi är inte bara jämnvarma djur utan oxå PH-känsliga!

Såå.. man blir inte sjuk av fel PH i blodet.. man dör!

Oså.. vanligaste orsaken är förgiftning!

Mineralbrist är inte lika känsligt.. men är ändå brist på essentiella mineraler.. och kan ge upphov till att man mår dåligt.. men det leder sällan till att man får fel PH!

Oså igen.. äter man riktig mat så är det i stort sett helt omöjligt att få fel PH eller mineralbrister.. glöm inte att äta ditt natriumklorid, det är en viktig elektrolyt!

Så då hamnade vi helt plötsligt på ämnet elektrolyter.. det är oxå mineraler.. oftast salter av mineraler.. livsviktiga.. flera är essentiella!

Men det är en helt annan tråd!

• Like 5

Men Zepp,räcker det att jag äter LCHF nu då för att inte behöva oroa mig för mitt Ph-värde eller är kroppen långsint?

Man brukar säga att man skall äta en bra kost med tillräckligt med essentiella ämnen.. och det kan man göra på flera sätt, bland annat på LCHF.

Hoppas hon har slopat tipset med leverrensning oxå.. för det är oxå humbug, det är ett sätt att göra tvålklumpar i sin egen tarm, med hjälp av epsomsalt, magsyra, olja och magensymer.

Hon var tidigt ute och fick med några mindre goda råd.. som i förstone såg ut att vara bra.

Många av de där underkurerna är ofarliga.. men verkningslösa.

Så länge du inte blir förgiftad eller drabbas av typ1 diabetes så är sannolikheten för att du skall få ett avvikande PH i blodet eller någon annan stans obefintligt.

Vanligast orsak är träsprit eller obehandlad typ 1!

• Like 3

Är det Sanna Edhins "Den Självläkande Människan" du läser? Jag har första upplagan, tror jag köpte den på 90-talet, och den är verkligen bra och väcker många tankar. Inte minst kring hur kropp och själ hänger ihop. ^_^

Nu är det ju så att kroppen är en fantastisk uppfinning, med dubbla uppsättningar av nästan alla organ och levern kan du dela på mitten om din son behöver en ny. Hur många krämpor har inte våra kroppar självläkt fast vi inte märker det.

Varför har ingenting av de farliga/onyttiga livsmedlen försvunnit från butikerna 2015 som skulle göra det lättare för folk att leva ett normalt slankt liv. Orsaken måste vara att man tror inte riktigt på alternativen.

Det får bara inte vara så att en hårt arbetande person med en timmes lunchrast skall behöva ägna en hel dag för att sortera bort allt denne inte kan/bör äta av  svensk husmanskost, köttbullar med gräddsås med lingon och makaroner, fläsklägg med rotmos och ärtor och pannkaka och stekt torsk på tisdagarna som i stället skall behöva sitta i ett hörn uttittad när denne äter sin salladstallrik som smakar vatten.

Det kommer förmodligen dröja 50 år innan folk äter det dom borde äta och då skall det ligga framför ögonen på dem i lunchrestaurangen. Folk har helt enkelt inte tid att specialkomponera sin lunch på en timme, minus transporttid dit och tillbaks. Det är alltså butikerna och restaurangerna man får sätta press på, annars fortsätter folk att slarva.