Äntligen fått mina provsvar - funderingar på det?

Susanne

Recommended Posts

Har tagit lite prover på fastande mage och tänkte delge dem här och om ni har något att säga så varsågoda :)

Glukos: 5.1

HDL: 2.2

LDL: 4.3

Triglycerider: 0.7

Kalium: 3.9

Kreatinin: 59

Det togs ingen apokvot men det hade jag tänkt be om ifall resultatet varit lite dåligt. Men visst kan man vara någorlunda nöjd och inte så orolig?

Jag har ätit lchf sedan början på 2010 med några urspårningar.

Läkarens egna ord när hon ringde mig om svaren var "jättebra!"

• Like 3

Skönt med en läkare som förstår att man kan ha 6,8 i totalkolesterol och jättebra värden.

Ja - hon poängterade i samband med det att det bla var det höga HDL:et som höjde totalen OCH att triglyceriderna ju var jättebra.

Jag har inte pratat kost med henne mer än att jag har sagt att jag äter så lågkolhydrat-aktigt som möjligt och att mina kolhydrater kommer från grönsaker mest. Har inte nämnt "lchf" eftersom det ibland verkar trigga igång negativa tankar hos vissa :)

• Like 5

Haha, jag fick precis mina värden från företagshälsan. Sköterskan visade sig vara en kamuflerad LCHFare och så sa hon "men på jobbet måste jag ju vara professionell och förordar tallriksmodellen" när vi kom in på matfrågan...SUCK! Hursom. Provsvaren:

Glukos: 5,1

Totalkolesterol: 6,9

Triglycerider: 1,0

HDL: 1,6

LDL: 4,5

LDL/HDL: 2,8

Min beräkning av Totalkolesterol/HDL: 4,3 (bör ligga under 5, gärna under 4 säger kostdoktorn)

Och så skrev hon i brevet: "provsvaren visar något förhöjda värden, enligt de rek riktlinjerna, men LDL/HDL-kvoten är bra..." och fortsätter det: "I vissa fall kan förändringar i kosten och eller ökad fysisk aktivitet verka positiv på blodfetterna, även andra livsstilfaktorer som stress, alkohol och tobak kan ha betydelse.." 

Hm, jag fyllde i en lång lunta där det framgick att jag inte rökte, inte drack sprit i någon omfattning att orda om, gick minst en timme rask promenad med hundarna per dag och inte kände mig stressad....??

Och som lök på laxen: ett blad med rubriken "Kost vid höga blodfetter"

som innehöll följande råd:

• minst fem-sex mål per dag...
  • 500 g frukt och grönt varav minst 2-3 frukter per dag..
  • fibrer...grovt bröd, minst 25-30 g fibrer (tack, jag anser mig numera kurerad från IBS sen jag slopade dessa fibrer...)
  • tallriksmodellen, SÅ KLART!!
  • fett - sparsamt, fettkvalitet..ja, ni vet...."vetenskapliga studier visar att omättat fett är bättre än mättat fett för att uppnå normala blodfetter.." (det är väl inte lönt att fråga vilka studier hon menar och vad "normala" blodfetter är...??)

Ja, jag tänker mig min del och fortsätter äta som jag gör....

• Like 6

Jag var på företagshälsovården idag och fick ett totalkolesterolrde på 3,7. Före LCHF hade jag 7.0 så det är nästan en halvering. Dessvärre fick jag trots tjat inte det "stora" provet med HDL, LDL och TriGl så jag har inga kvoter...