Glen Åkesson Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Vad tror ni om denna artikel? http://www.nature.com/nature/journal/v514/n7521/full/nature13793.html Kanske man ska sluta med stevian (som är ca lika raffinerad som socker...). Den här artikeln skulle kunna ge en ledtråd till att det inte är bra att äta LCHFbakverk en masse - det motverkar effektiv viktnedgång. Eller har jag fel? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Vad tror ni om denna artikel? http://www.nature.com/nature/journal/v514/n7521/full/nature13793.html Kanske man ska sluta med stevian (som är ca lika raffinerad som socker...). Den här artikeln skulle kunna ge en ledtråd till att det inte är bra att äta LCHFbakverk en masse - det motverkar effektiv viktnedgång. Eller har jag fel? Jag tror alldeles rätt,avstå från blodsockerhöjande bakverk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Skall man käka Stevia annat än tillfälligtvis skall man käka bladen! Men jag föredrar att byta ut dem mot ägg o bacon.. för säkerhets skull. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Gamla nyheter?! http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-lightlask-kopplat-till-bukfetma 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Vad tror ni om denna artikel? http://www.nature.com/nature/journal/v514/n7521/full/nature13793.html Kanske man ska sluta med stevian (som är ca lika raffinerad som socker...). Den här artikeln skulle kunna ge en ledtråd till att det inte är bra att äta LCHFbakverk en masse - det motverkar effektiv viktnedgång. Eller har jag fel? Jag kollade fulltexten. De har provat sackarin, aspartam, och sukralos, på möss. Några relevanta utdrag ur texten: Most NAS (non-caloric artificial sweeteners) pass through the human gastrointestinal tract without being digested by the host and thus directly encounter the intestinal microbiota […] To determine the effects of NAS on glucose homeostasis, we added commercial formulations of saccharin, sucralose or aspartame to the drinking water of lean 10-week-old C57Bl/6 mice […] Notably, at week 11, the three mouse groups that consumed water, glucose and sucrose featured comparable glucose tolerance curves, whereas all three NAS-consuming mouse groups developed marked glucose intolerance […] 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 De hade även med humandata faktiskt, såg inte det först: To study the effect of NAS in humans, we examined the relationship between long-term NAS consumption (based on a validated food frequency questionnaire, see Methods) and various clinical parameters in data collected from 381 non-diabetic individuals [...] Notably, several of the bacterial taxa that changed following NAS consumption were previously associated with type 2 diabetes in humans, including over-representation of Bacteroides and under-representation of Clostridiales. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 De hade även med humandata faktiskt, såg inte det först: To study the effect of NAS in humans, we examined the relationship between long-term NAS consumption (based on a validated food frequency questionnaire, see Methods) and various clinical parameters in data collected from 381 non-diabetic individuals [...] Notably, several of the bacterial taxa that changed following NAS consumption were previously associated with type 2 diabetes in humans, including over-representation of Bacteroides and under-representation of Clostridiales. Jag läste först hundmat, och blev förvirrad... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted March 18, 2015 Author Share Posted March 18, 2015 Hittade inte fulltexten, men kollade inte så noga heller. Jag som älskar mitt steviasötade citronvatten.... Nåja. Som Zepp säger, det finns ägg o bacon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Söta smaker bör man minimera till vardags på LCHF men vid någon enstaka efterrätt vid högtidliga tillfällen är stevia ett bra alternativ. Det är i grunden en växt (sötflockel) som är väl beprövad på indianer i Sydamerika ätit den under 1000-tals år. Japan har också i årtionden varit storkonsumenter eftersom deras hälsomyndigheter aldrig godkände aspartam och läskindustrin tvingades använda stevia istället. Sedan råkar det vara så att Livsmedelsverket/EFSA beslutat att enbart tillåta raffinerade steviolglykosider för mänsklig konsumtion medan plantan är förbjuden. Och detta prioriterar Livsmedelsverket högt! Plantagen här i Uppsala råkade sälja sötflockel på en hylla med kryddväxter och innan de hann blinka hade Livsmedelsverkets "insatsstyrka" förbjudit försäljningen. När jag frågade verket om det lagliga stödet för att förbjuda försäljning av en växt som inte är narkotikaklassad så visade det sig att det var just placeringen på kryddväxthyllan som var förbjuden. Plantagen hade kunnat fortsätta sälja växten som en prydnadsväxt men givetvis var personalen för vettskrämd för att göra det när en statlig myndighet hade gripit in och hotat med åtal. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Tilläggas bör att den forskning som finns om stevia snarare visar positiva effekter på sådant som blodtryck och blodsockerkontroll så den stundtals hysteriska fobin mot stevia som florerar i vissa LCHF-kretsar är illa underbyggd. LC-bloggaren Chris Gunnars går igenom vetenskapen om stevia här: http://authoritynutrition.com/stevia/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Jag tror jag såg stevia på en kryddhylla på ICA Maxi för inte så länge sedan. Spännande att myndigheterna lägger så mycket resurser på en sådan sak. Man undrar lite vad som ligger bakom, om nu själva det aktiva ämnet är tillåtet. I vilket fall som helst nämns inte stevia i Nature-artikeln. Det är ett väldigt nischat sötningsmedel än så länge jämfört med sackarin, aspartam och sukralos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livsnjutare Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Studie på möss som får sitt tarm-biota utbytt/transplanterat till tarm-biota från möss som fått äta mycket fett, visar beteendeförändringar och ökad ångest, försämrad minnesförmåga, och en ökad tendens till repetetivt beteende. http://www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150326110954.htm Well, vad ska man säga? Till och börja med illustreras artikeln med superkolhydratstinn skräpmat, i övrigt så undrar jag om möss samspel mellan hjärna och microbiom är detsamma som hos människor? Men visst är det intressant när man talar om ökad genomsläpplighet i tarmväggen hos de transplanterade mössen. Att fylla på med resistenta kolisar mm. och därmed må bättre på olika sätt får ju stöd här, även om fettätande är det man koncentrerar sig på i rubrik och studiedesign. Undrar om Musse med vänner fick margarin eller kokosolja? Dock undrar jag om inte många människor kan vittna om att överintag av socker och kolhydrater leder till liknande problem i mänskliga hjärnor.. Hoppas detta inte känns för off topic. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Studie på möss som får sitt tarm-biota utbytt/transplanterat till tarm-biota från möss som fått äta mycket fett, visar beteendeförändringar och ökad ångest, försämrad minnesförmåga, och en ökad tendens till repetetivt beteende. http://www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150326110954.htm Well, vad ska man säga? Till och börja med illustreras artikeln med superkolhydratstinn skräpmat, i övrigt så undrar jag om möss samspel mellan hjärna och microbiom är detsamma som hos människor? Men visst är det intressant när man talar om ökad genomsläpplighet i tarmväggen hos de transplanterade mössen. Att fylla på med resistenta kolisar mm. och därmed må bättre på olika sätt får ju stöd här, även om fettätande är det man koncentrerar sig på i rubrik och studiedesign. Undrar om Musse med vänner fick margarin eller kokosolja? Dock undrar jag om inte många människor kan vittna om att överintag av socker och kolhydrater leder till liknande problem i mänskliga hjärnor.. Hoppas detta inte känns för off topic. Är det inte så att möss är anpassade till att äta frukt, frön, och grönsaker och inte fett? Människor är mer anpassade till fett än till frön (spannmål). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Stevia finns att köpa på klostra.se ifall någon är nyfiken på själva bladen/plantan:: http://www.klostra.se/catalogsearch/result/?q=stevia Köpte själv ett odlingspaket för balkong för några år sedan (då fanns stora och lilla, tror de bara har ett paket nu) och var väldigt nöjd med det jag fick hem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts