Jannahoj Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Tjo! Jag fortsätter fråga på.. Ett av mina problem när jag började med LCHF för ett år sedan var nämligen stelhet och muskelsmärta (mycket lindrig!!) Och jag är inte bättre efter ett år med bra mat som jag hade förväntat mig. Vad kam det vara för brist? Enda tillskott jag tar är 3 tabletter magnesium/dag för att inte benen ska krypa iväg av sig själva.. Tips? Ideer? Vill inte känna mig som 88 när jag är 35.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Det kan vara födoämnen som du fortfarande äter, tex fröer av olika slag som innehåller olika kemikalier som ska skydda fröt eller växten eller ägget. Cocktaileffekten av sådana kemikalier kan säkert bli stor och påtaglig. Många mediciner är baserade på samma typ av kemi vilket kan addera ytterligare. Alkaloider kallas en typ av dessa kemikalier. Koffein är väl den mest kända, men också morfin. Om man tex dricker mycket kaffe, äter mycket choklad och nötter och fröer, äter ägg (finns ämne i vitan som har denna effekt) och tar smärtmedicin kan det bli en cocktail som känns. Lite kortison på toppen ... Nedbrytning av bla proteiner ger syra som kroppen kan lagra i vävnad (läs gikt). Du kan söka på olika dieter mot autoimmunitet de brukar ha koll på de här frågorna. Har du kollat upp din inflammationstatus? Blodfettsmedicin, statiner, ger bieffekter av denna typ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Om man inte har några särskilda skäl (sjukdomar etc) tror jag det är viktigt att man faktiskt äter mångsidigt (det kanske du gör). Ät nötter, frön, mycket grönsaker som spenat och liknande. På det sättet får du magnesium, zink och annat viktigt, och slipper en passa pillerknaprande. Jag tycker det är märkligt om man äter en kost som förutsätter en massa piller. Jag har ätit lchf sedan augusti 2013, med nötter och mycket grönsaker i min kost. Jag har inte känt några som helst bieffekter förutom möjligen törst, vilket jag lätt botar med vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted March 18, 2015 Author Share Posted March 18, 2015 Är det ett test man gör Erik? Har aldrig kollat. Hatar sjukvården.. Jag tycker att jag äter mångsidig lchf med mycket grönt. Däremot mycket sällan fröer. Jag äter inga tillskott utom magnesium som jag inte klarar mig utan oavsett vadr jag äter. Zink har jag inte tänkt på. Alla testa! Trodde väl bara att LCHF skulle smörja leder och muskler mer så det försvann. Är som sagt inte mycket nog att jag söker svensk sjukvård ? äter aldrig värktabletter men intar galna mängder koffein. Kam det påverka så alltså? Ska testa dra ner kraftigt. Fler idéer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted March 19, 2015 Share Posted March 19, 2015 Muskelbrist? Tränar du? Blev själv mycket rörligare efter några månaders styrketräning, det var innan lchf och efter 15 års slappande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 19, 2015 Share Posted March 19, 2015 Jannahoj, tror jag läste i nån tråd att du inte är så glad för sjukvården. Men, i detta fall hade jag själv försökt hitta en bra läkare i närheten och rådgjort med hen för att få lämpliga prover tagna. Förutom att testa de råd som redan givits i tråden då. Sedan funderar jag på om det kan vara brist på vätska och/eller salt - vad tror du? I stort, hur ser dina kostvanor ut? Får du i dig tillräckligt med D-vitamin och omega-3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted March 19, 2015 Author Share Posted March 19, 2015 Jag får kanske leta efter en bra läkare och ge honom/henne en chans? haft dåliga erfarenheter bara.. bra fråga om omega 3 och d-vit. Mycket möjligt att jag är för dålig på omega 3. kanske det påverkar. Ska testa köra lite matdagbok ett tag. Brukar inte vara så noga med kosten annat än att äta lite kh och mycket fett. Kanske får hålla lite bättre koll. Hade en förhoppning att det fanns ett enkelt svar typ "stelhet är oftast brist på xx" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 19, 2015 Share Posted March 19, 2015 Du kanske kan prova Glucosamin för dina leder, eller prova den naturliga varianten av Glucosamin i form av benbuljong kokt på märgben från nöt eller från kycklingskrov (med skinn) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted March 19, 2015 Author Share Posted March 19, 2015 Kanske får koka lite sånt till helgen Syster! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts