Jump to content

LCHF baby/barn och gravid

Magdalchf

Recommended Posts

Hej.
Jag undrar hur man ska göra när man slutar med bröstmjölk och tänker ge sitt barn/sin baby mat. Barnmat och välling vill vi inte ge till vårt barn och jag läser att du inte heller ger din dotter färdigmat från butiken.

Kan du tipsa om bra frukost, mellanmål, middag till våra barn och kanske skriva hur en kostdag för er dotter ser ut.

När din sambo/fru (?) var gravid, åt hon LCHF kost och i så fall hur strikt var hon? Jag undrar ifall man måste börja äta kolhydrater under ens graviditet för att fostret/barnet behöver det?

Mvh Magda

Frukost: äggröra, Kokta ägg, bacon, LCHF gröt.
Mat: Samma mat som ni, fast puread. Blomkolsmos osv.

Istället för välling finns det lite olika alternativ, äggmjölk, osv sok på kif.
Vi kör med ersättning + grädde eller ibland smör för att fetta på lite. 

I möjligaste mån försöker vi ge Klara samma mat som vi äter. Allra först (runt 6 mån) mosad med stavmixer.

Till mellanmål blir det inte sällan en frukt, som en halv till en banan. Lite kolhydrater tål säkerligen friska barn så strikt LCHF lär vara onödigt.

Se också bra tips via 0stuxen!

Min sambo åt strikt LCHF under andra halvan av graviditeten, gick utmärkt. Lagom viktuppgång och inga problem med blodsocker eller blodtryck.

Det finns ingen säker kunskap om hur mycket kolhydrater som behövs under graviditet. Jag känner inte till någon som drabbats av negativa effekter av för lite, däremot är det många som drabbas av sannolika komplikationer till för mycket kolhydrater: sjuk viktökning, högt blodtryck, graviditetsdiabetes, graviditetsförgiftning.