Jump to content

Diet vid diabetes 2

MagnusH

Recommended Posts

I socialstyrelsens anvisningar, på 1177.se, på flera diabetesföreningars sidor m fl anges olika dieter vid diabetes 2. När man anger LCHF så står det alltid att man inte vet vad som kan hända på lång sikt om man följer denna diet. Men vid den traditionella diabetesdieten, alltså lågfett, hög kolhydrat med fibrer, becel margarinsalva m m anges inget negativt. Men vi vet att om man följer den traditionella diabetesdieten så inträffar i regel det s k naturalförloppet, dvs man blir sämre och sämre, behöver mer och mer läkemedel, får skador på ögon, nerver, njurar, fötter, kanske amputering, hjärt- kärlsjukdomar och för tidig död. Varför står inte det angivet för den traditionella dieten? Det tycker jag är ohederligt.

När jag, som har diabetes 2, började med LCHF så resonerade jag som så: Den traditionella dieten leder med stor sannolikhet åt helvete, medan  LCHF troligen innebär att jag slipper naturalförloppet. Även om det på lång sikt möjligen skulle kunna innebära nackdelar med LCHF så är det bättre att ta den risken än att säkert drabbas av naturalförloppet. 

Vad gäller erfarenheter av LCHF-kosten så har väl många här följt LCHF i 10 år nu? Utan negativa följder? Finns det inte erfarenhet från personer med epilepsi som följt liknande diet under ännu längre tid? Finns det inte erfarenhet från tiden före insulininjektionerna av LCHF-liknande diet?

• Like 6

Erfarenheten av ketogen kost för diabetes (i Europa) kommer från slutet av 1700-talet. Det var standardåtgärd fram till mitten av 50-talet när "billigt" syntetiskt insulin blev allmänt förekommande.

Sedan började industrin med propagandan: "Att det är synd om diabetikerna som inte får njuta av allt gott nu när insulin finns".

Det har därefter vridits till att insulin skall sättas in så snart blodsockernivån stiger. Här någonstans kom också det vedervärdigt cyniska uttrycket: "Naturalförloppet" att användas även för diabetes.

--

• Like 2

Min mormors morbror Karl Petrén (1868-1927), som var läakre och professor i Lund, skötte sina diabetespatienter med fett:

"En viktig företrädare för fettkuren var den svenske läkaren Karl Petrén. Han hade en egen avdelning på lasarettet i Lund där hans sockerpatienter vårdades långa tider.
Alternativet till fettkuren var svält, eller den terapeutiska undernäringen, som förespråkarna kallade den. Petrén menade att svält var grymt och onödigt. Hungern kunde stillas med stora mängder fett, hävdade han. Det viktiga var att den sockersjuke inte åt kolhydrater."

http://diabetesportalen.se/foerdjupning/diabeteshistoria/den-vaemjeliga-fettkuren/

I och för sig fortsätter artikeln med att fett-dieten inte fungerade, men på andra ställen har jag läst att Petréns patienter ändå levde längre än dom som inte gick på hans fettdiet. Och så var väl problemet mest att patienterna inte ville hålla sig till dieten. Kanske Petrén också fick dom redan väldigt svåra fallen...

• Like 2

Men var det diabetes 1 eller 2?

Diabetes 2 er jo i stor grad kostholdsrelatert og man skulle tro det var få som hadde sykdommen på den tiden.

Bortsett fra de med penger som hadde råd til sukker og kaker :)

En med diabetes 1 vil ikke overleve selv på en kost helt uten karbohydrater, men det vil en som har diabetes 2.