John Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Läste precis detta: http://www.svd.se/naringsliv/annu-en-tragedi-men-utan-omstuvning-i-kinnevik_4416889.svd En man som dog i "sviterna av diabetes" efter bara tio år med sjukdomen. Han gick bort vid bara 30-års ålder, så han måste fått diabetesen vid 20. Hur är det möjligt att dö redan vid 30 efter bara tio år med sjukdomen?Varierar sjukdomen så mycket från person till person? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Hur är det möjligt att dö redan vid 30 efter bara tio år med sjukdomen? Varierar sjukdomen så mycket från person till person? Det beror nog också på hur personen har skött om sig och sin sjukdom. Om hen fortsatt med samma leverne som lett till diabetes kan det kanske sluta illa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Det finns olika sätt att dö av diabetes, tex kan ju insulinkoma medföra att man avlider och ketoacidos pga insulinbrist kan också vara dödligt. Hjärtsjukdom är ju också mycket vanligar bland diabetiker.Det är svårt och kanske onödigt att spekulera i vad som orsakade hans tragiska död. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Det står inte vilken typ han hade. Typ 1 är farligare och lömskare än typ 2. Hans ålder tyder på att det mycket väl kan vara typ 1, speciellt med tanke på att han inte drogs med sjuklig fetma eller så. Hur som helst är det jävligt sorgligt när unga människor faller från, oavsett orsak. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Jag tänker inte spekulera i just denna persons leverne, däremot håller jag med trådskaparen. En någorlunda reglerad diabetes (oavsett typ) ger inte sådana följder och det är olyckligt om sjukdomen får den stämpeln, Däremot kan diabetes förvärra situationen avsevärt vid andra hälsoproblem, inte minst i sjukhussituationer´där medvetenheten ofta är skrämmande låg. Jag erbjöds själv en "sockerdryck" häromdagen när jag var inne för ett mindre ingrepp. Eftersom jag var vid medvetande var det inga problem, men jag fick ännu en tankeställare om hur snabbt det kan gå utför när man själv som patient inte har kontrollen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts