Jump to content

Bryter vattenfasta = vattendiaré?

Jonas A

Recommended Posts

Jag fastar med kalorifri vätska 20-22 timmar 2 dagar per vecka. Men jag har inga problem efter. Hur länge kör du? Festmåltid kanske inte är det bästa... på den tiden man fastade veckovis med grönsaksjuicer på 70-talet skulle man försiktigt trappa upp

• Like 2

Jag fastar med kalorifri vätska 20-22 timmar 2 dagar per vecka. Men jag har inga problem efter. Hur länge kör du? Festmåltid kanske inte är det bästa... på den tiden man fastade veckovis med grönsaksjuicer på 70-talet skulle man försiktigt trappa upp

Hoppsan hejsan vilken flashback jag fick nu - men nej, inte ens när jag körde 70-talsfastan hade jag lös mage efteråt, så tänker det beror mer på exakt vad som åts vid 'festmåltiden'

• Like 1

Det är IF jag pysslar med vilket verkar vara okänt på det här forumet. Det förvånar mig. Festmåltid är fel uttryck egentligen äter jag en vanlig LCHF-måltid med tex kött och sallad. Men som du säger så kanske man måste börja med något mjukare.

Det är IF jag pysslar med vilket verkar vara okänt på det här forumet. Det förvånar mig. Festmåltid är fel uttryck egentligen äter jag en vanlig LCHF-måltid med tex kött och sallad. Men som du säger så kanske man måste börja med något mjukare.

IF är ju intermittent fasting, dvs periodisk fasta på ren svenska. Oftast 16:8 eller 5:2... ibland med kalorirestriktion under tiden, ibland med ingenting. Men det ska vara minst 16 timmar för att kroppen ska gå in i reparationsläge. Vad är det som är så annorlinda med din variant som gör att du kan påstå att det är okänt hos oss?

• Like 5

IF är ju intermittent fasting, dvs periodisk fasta på ren svenska. Oftast 16:8 eller 5:2... ibland med kalorirestriktion under tiden, ibland med ingenting. Men det ska vara minst 16 timmar för att kroppen ska gå in i reparationsläge. Vad är det som är så annorlinda med din variant som gör att du kan påstå att det är okänt hos oss?

Pga kommentarer som "vad ska det vara bra för?" och "dest förre som gör det desto bättre". Samt avsaknaden av någon som hade liknande erfarenheter. Jag vet vad IF står för så din uppläxning uppskattas inte. Kanske har din titel som veteran stigit dig åt huvudet? Ibland får folk problem med sina dieter och då måste man fråga om man kan göra något åt det. Det är alltså inte en attack på LCHF. Men det lugnt jag hittade ett amerikanskt forum där man upplevde samma problem och där inte stämningen var rakt igenom halleljuah.

Vad fel det blev för dig här på forumet. Det är mycket ovanligt. Folk här menar sällan något illa med sina kommentarer. Prova "andra glasögon" när du läser kommentarerna! Många blev nog förvånade över att du tog flera av svaren som påhopp och uppläxning. Hur tråden utvecklade sig har inget att göra med det som du tror - att personer här på forumet tror att du angriper LCHF. Du har antagligen ett ovanligt problem eller så håller inte så många på med pf här inne.

Vet inte men det kan vara så att din mage är lite känslig och kanske speciellt för för mycket fett när du bryter fastan. Prova mindre portioner med mindre fett som första måltid efter fasta. Helst inga hårdsmälta fibrer heller. Innan jag började med LCHF var jag fettskrämd och åt sällan fett vilket var ett problem när jag var bortbjuden. Efter en festmåltid (ofta med mer fett än vad som var vanligt för mig) var det flera vändor till toaletten för mig. Ganska pinsamt när man är borta - man får skylla på allt möjligt. Till saken hör också att jag hade väldiga IBS-problem på den tiden.

Din andra tråd som du startat är är väldigt trevlig och berättar mer om dig som person och din viktresa. Ska bli intressant att följa!

• Like 3

Avstår att kommentera... ditt inlägg talar för sej själv

Avstå du. Härskartekniker går inte hem hos mig. Kanske det inte var medvetet från din sida men det tror jag. Du gillar att klappa folk på huvudet. Så nu utövar jag lite härskartekniker på dig. Du ska fundera över på vilket sätt din förklaring av vad IF är och hur den förklaringen svarade på min fråga. Om jag nämner att jag sysslar med IF så vet jag redan förmodligen vad det är för något. Då behöver jag alltså ingen lektion från dig om vad IF är. Jag drog slutsatsen att det inte var så många som ägnade sig åt IF här och det tog du som ett personligt påhopp. Det är ditt problem.

Vad fel det blev för dig här på forumet. Det är mycket ovanligt. Folk här menar sällan något illa med sina kommentarer. Prova "andra glasögon" när du läser kommentarerna! Många blev nog förvånade över att du tog flera av svaren som påhopp och uppläxning. Hur tråden utvecklade sig har inget att göra med det som du tror - att personer här på forumet tror att du angriper LCHF. Du har antagligen ett ovanligt problem eller så håller inte så många på med pf här inne.

Vet inte men det kan vara så att din mage är lite känslig och kanske speciellt för för mycket fett när du bryter fastan. Prova mindre portioner med mindre fett som första måltid efter fasta. Helst inga hårdsmälta fibrer heller. Innan jag började med LCHF var jag fettskrämd och åt sällan fett vilket var ett problem när jag var bortbjuden. Efter en festmåltid (ofta med mer fett än vad som var vanligt för mig) var det flera vändor till toaletten för mig. Ganska pinsamt när man är borta - man får skylla på allt möjligt. Till saken hör också att jag hade väldiga IBS-problem på den tiden.

Din andra tråd som du startat är är väldigt trevlig och berättar mer om dig som person och din viktresa. Ska bli intressant att följa!

Tack för ett vettigt svar och någon form av konkret förslag på min fråga. Självklart kan jag ransaka mig själv i det här också men att vara konflikträdd är inte min melodi. Anser jag att någon beter sig lite spydigt utan någon särskild anledning så tar jag den konflikten. Inte alltid till min fördel förstås :).

• Like 1

Jag tror det är ganska många som kör någon form av fastor. Regelbundet eller inte. 

Jag gör det själv och nej, jag upplever inte att jag blir slarvig i rumpan efteråt.  :)

Men vi är ju alla lite olika i vår likhet så för din del är det nog en bra idé att mixtra med första måltiden efter fastan. Det är säkert individuellt det med vad man får lägga tyngdpunkten på; någon kanske får köra lät med fettet medan någon annan mår bäst av att kickstarta med en kopp fett-te o.s.v. Eller småäta över ett par timmar? Jag brukar hamna där, i småätandet. En enkel måltid, en stund senare några nötter, kanske en morot längre fram.  

• Like 1

Tack för ett vettigt svar och någon form av konkret förslag på min fråga. Självklart kan jag ransaka mig själv i det här också men att vara konflikträdd är inte min melodi. Anser jag att någon beter sig lite spydigt utan någon särskild anledning så tar jag den konflikten. Inte alltid till min fördel förstås :).

Bra att du tog min kommentar på rätt sätt. Det bästa är att tolka allt som skrivs som rakt och ärligt, raka och ärliga frågor eller förklaringar. Personligen har jag inte märkt att någon är speciellt konflikträdd här på forumet. Dock har jag sällan märkt några konflikter. Och det beror inte på att det inte finns meningsskiljaktigheter. Diskussioner brukar föras ganska sakligt.

Olika forum är olika. Här är det många som läser alla trådar och de spårar ofta ur. Och det är helt okej. Det är inte alltid (oftast inte) som trådskaparen är den som leder diskussionen (- men kan såklart återkoppla). Någon annan kan fråga något någorlunda inom ämnet och en tredje eller sjunde kan svara. Det brukar bli intressanta och givande trådar.

• Like 2