Jump to content

Min väg mot min lägsta vikt på över 15 år

Jonas A

Recommended Posts

Så hände det!

Mm kära läsare. Ja du där. Idag så hände det magiska. Tog lite sovmorgon på självaste valborg. Vaknade upp utvilad och tog mig upp ur sängen för den dagliga invägningen. Böjde ner och drog fram vågen under sängen och placerade min kropphydda på denna stackars metallbit vars enda uppgift är just att ha någon som står på den. Siffrorna började snurra runt en 7 .... Sen 5... Men vänta nej den gick ner till 4 är det sant? Ja !! Vågen visade 74.9 kg!!!! Done deal! Detta är helt sjukt. Jag uppnådde målet exakt den dagen jag hade tänkt. Har inte en aning om hur tusan det gick till. 74.9 kg.

Så min viktresa neråt började, för längesen, på 100 kg och har nu nått 74.9 kg. Den absolut lägsta vikten jag haft på över 15 år. Det känns riktigt bra samtidigt som jag ställer mig frågan "vad väntade jag på?". Borde gjort det här för längesen. Men men, bättre sent än aldrig antar jag.

Nu är nästa uppgift att inte göra samma misstag som förr. Tro att resan är över. Nu måste jag viktstabilisera mig. Så antar att det måste göras till en vana att väga runt 75 kg för kroppen. Det ska göras genom att införskaffa nya tallrikar med mindre påläggningsyta, hålla i vanan att ta promenader och inte äta godis allfför ofta. Det borde ta ett par månader att förändra sig själv mentalt. Får se hur det går.

Statistik

74.9 kg

87 cm runt midjan

181 cm lång

Hur uppnåddde jag målet?

LCHF

Fasta

Styrketräning 2 ggr i veckan

2 lättare joggpass

3 st 30-40min promenader varje dag

1 intervallpass på 2 min

Den punkten som gjorde att jag verkligen började rasa i vikt var nog intervallpasset. 2 minuter av intensiv sprint var extremt effektivt. Det rekomenderar jag alla att göra som kan. Ladda ner en Tabata-app sen börjar ni med att sprinta hälften av programmet sen lägga på en intervall nör ni känner er redo. Tabata är 20 sekunder sprint följt av 10 sekunder vila. Sen upprepas det 8 ggr men jag kör alltså bara 4 ggr.

Vill ni veta något mer så är det bara att fråga på. Trevlig valborg på er! Ikväll blir det till att glo på brasa!

• Like 5

Del II

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen,

Ni trodde kanske att jag övergett er. Men icke. Jag spånar fram nya mål och upplägg. Har kommit fram till att nästa invägning skall ske nästa söndag. Mina fastedagar kommer att bli "fastedagar". "Fastedagar" innebär att jag kommer äta en måltid den dagen och den ska bestå av enkom grönsaker och grödor av olika dess slag. Träningen kommer att vara samma förutom ett styrkepass där jag fokuserar än mer på ben än tidigare.

Så i fortsättningen kommer ni få se uppdateringar med träningspass och måltider sen avslutas veckan med invägning. Kan ju bli annorlunda men ja så är tanken samt mått runt muskulaturen kommer att läggas upp.

Ses snart igen, hej på er.

• Like 1

Lite uppdateringar för dn nyfikne. Ja nu har det gått ett gäng dagar. Jag har stabiliserat mig strax under 80 kg vilket var det initiala målet. Naivt och befängt av mig att tro att jag helt plötsligt skulle sabilisera mig på 75 kg när själva idén var just att gå ner till 75 kg för att stabilisera mig på 80 kg. Anledning är just att man vätskar på sig sina 5 kg igen som man tappar först i vätska. Det är väl mer eller mindre standard. Så det fungerade uppenbarligen att gå ner 5 kg under målvikten. Men jag tycker ajälv att jag såg lite mer smäcker ut på 75 kg så funderar faktiskt på att skjuta och sikta mot 70 kg för att kunna stabilisera mig på 75 kg istället för 80 kg. Så då kanske det blir en daglig uppdatering igen. Men det drar jag nog igång med , ptja varför inte idag, finns ingen anledning att vänta. Det har jag iaf lärt mig. Nu kör vi igen! Mot 70 kg!

• Like 1

Lite uppdateringar för dn nyfikne. Ja nu har det gått ett gäng dagar. Jag har stabiliserat mig strax under 80 kg vilket var det initiala målet. Naivt och befängt av mig att tro att jag helt plötsligt skulle sabilisera mig på 75 kg när själva idén var just att gå ner till 75 kg för att stabilisera mig på 80 kg. Anledning är just att man vätskar på sig sina 5 kg igen som man tappar först i vätska. Det är väl mer eller mindre standard. Så det fungerade uppenbarligen att gå ner 5 kg under målvikten. Men jag tycker ajälv att jag såg lite mer smäcker ut på 75 kg så funderar faktiskt på att skjuta och sikta mot 70 kg för att kunna stabilisera mig på 75 kg istället för 80 kg. Så då kanske det blir en daglig uppdatering igen. Men det drar jag nog igång med , ptja varför inte idag, finns ingen anledning att vänta. Det har jag iaf lärt mig. Nu kör vi igen! Mot 70 kg!

Bli inte knäpp nu bara. Allt är inte träning och en specifik målvikt. 

Bli inte knäpp nu bara. Allt är inte träning och en specifik målvikt.

Ok. Du får gärna upplysa mig om var gränsen går för knäpp? För mig är träning kul och utvecklande. Jag tillhör den sorten som gärna självspäker sig för att efteråt njuta av hur kroppen är helt genomkörd och tömd på energi. När man sätter sig ned på bänken med kompisarna och bara försöker fylla lungorna med syre samtidigt som man känner sig helt avslappnad i varenda musklefiber och samtidgt ha en diskussion om vad som helst. Sen min fåfänga där jag gärna vill se mig ha en vältränad kropp med definierad muskulatur. Min personliga åsikt är att det jag tycker är en kropp som ser bra ut är förmodligen en välmående kropp. Dra inte upp en massa extrema exempel nu med elitidrottare hit och dit. Jag hör inte dit. Jag tränar inte varje dag och tar inga former av otillåtna medel eller tillåtna pulver. Jag intar endast mat och tränar ett par ggr i veckan. Men när jag tränar så är det tuff och hård träning där jag tar ut mig. För dt ger resultat och är jäkligt belönande.

Tyvärr får jag känslan av att vissa som är inom lchf-svängen gärna vill läxa upp andra om hur det ska vara och vad man får göra utan att vara "knäpp". Nästan som att det bildats ett litet prästerskap som agerar auktoritärt. Ett lysande exempel på detta är min frågeställning där jag mest av nyfikenhet frågade om vår tanduppsättning och köttätande. Utan att nämna eller peka ut någon så var det många många pikar om att vegetarianer var lite mer puckade än andra. Visst med en wink-gubbe, men när samma person drar samma skämt i olika former i samma tråd flera ggr så är det ju inte längre ett skämt. Det allra mest komiska i tråden var att jag antogs vara en morotsknaprande vegetarian. Ganska skrattretande men talande för hur det här communityt håller på att utvecklas. Samma fördomar som lchf-are ansåg/anser sig vara utsatta för är vi själva ganska duktiga på att utsätta andra för. Väldigt trist.

• Like 1

Ok. Du får gärna upplysa mig om var gränsen går för knäpp? För mig är träning kul och utvecklande. Jag tillhör den sorten som gärna självspäker sig för att efteråt njuta av hur kroppen är helt genomkörd och tömd på energi. När man sätter sig ned på bänken med kompisarna och bara försöker fylla lungorna med syre samtidigt som man känner sig helt avslappnad i varenda musklefiber och samtidgt ha en diskussion om vad som helst. Sen min fåfänga där jag gärna vill se mig ha en vältränad kropp med definierad muskulatur. Min personliga åsikt är att det jag tycker är en kropp som ser bra ut är förmodligen en välmående kropp. Dra inte upp en massa extrema exempel nu med elitidrottare hit och dit. Jag hör inte dit. Jag tränar inte varje dag och tar inga former av otillåtna medel eller tillåtna pulver. Jag intar endast mat och tränar ett par ggr i veckan. Men när jag tränar så är det tuff och hård träning där jag tar ut mig. För dt ger resultat och är jäkligt belönande.

Tyvärr får jag känslan av att vissa som är inom lchf-svängen gärna vill läxa upp andra om hur det ska vara och vad man får göra utan att vara "knäpp". Nästan som att det bildats ett litet prästerskap som agerar auktoritärt. Ett lysande exempel på detta är min frågeställning där jag mest av nyfikenhet frågade om vår tanduppsättning och köttätande. Utan att nämna eller peka ut någon så var det många många pikar om att vegetarianer var lite mer puckade än andra. Visst med en wink-gubbe, men när samma person drar samma skämt i olika former i samma tråd flera ggr så är det ju inte längre ett skämt. Det allra mest komiska i tråden var att jag antogs vara en morotsknaprande vegetarian. Ganska skrattretande men talande för hur det här communityt håller på att utvecklas. Samma fördomar som lchf-are ansåg/anser sig vara utsatta för är vi själva ganska duktiga på att utsätta andra för. Väldigt trist.

Mycket bra skrivet. Inget fel i att vilja nå längre än att bli fri från ev sjukdomar och krämpor samt "det din kropp VILL väga". Så länge man själv vill och mår bra.

• Like 2