Jump to content

Varför presterar man bättre på LCHF?

Emma P

Recommended Posts

Sådär hade jag det. Kass i magen, taskiga energinivåer och järnbrist. Jag har haft järnbrist så länge jag kan minnas; har ätit lever och leverpastej och druckit järnmixturer och käkat järntillskott tills jag sket lakrits. Inget hjälpte.

Förrän jag uteslöt vete ur min kost. Numera är jag blodgivare!  :wub: Något jag drömt om sen jag var ung men inte kunnat eftersom jag hade så urusla blodvärden.

Dessutom har jag sluppit ifrån ledvärken som hade börjat krypa sig på.

Om det finns någon diagnos på det vet jag inte men vete och socker är rena rävgiftet för mig. Jag fixar lite 100 rågknäcke ibland eller havregryn på min paj utan problem. Kan äta sushi (även om det vita riset kostar mig +0,5 kilo på vågen av vätskesamling men jaja, det kan det var värt ibland).

Ja just det, jag har alltid varit en nervös typ med koncentrationsproblem. Sen jag bytte till LCHF och även sen jag blev mer liberal är mina ångestnivåer alltid fullständigt hanterliga och jag är inte i närheten lika "lättstörd" och splittrad som innan.  :D

Jag kan bara gratulera dig till att ha hittat LCHF så tidigt.

Jag antar att det handlar om både blodsockerhantering och i fallet med framförallt vete de olika proteinerna i det som verkar vara stökiga för många av oss. (jJg tål uppenbarligen gluten eftersom jag kan käka råg så det är nåt annat, specifikt i vete, som gör mig sjuk som en räv: ledvärk, gas, diarré).

• Like 5

Kanske den mest begripliga bloggen om vete jag läst:

http://intensivedietarymanagement.com/wheat-how-to-lose-weight/

"China provides an interesting insight into a traditional rice based diet that has introduced wheat.  Exhaustive data were compiled by T. Colin Campbell in The China Study.  Wheat is the strongest positive predictor of body weight.  As wheat intake increases, so does Body Mass Index.  There was also a strong association with coronary disease and wheat intake.

So let’s see.  Modern wheat is a problem because

1. Lower nutritional value
  2. Processing removes most of fibre and vitamins
  3. Modern milling speeds digestion therefore increasing glycemic effect
  4. High in amylopectin A
  5. May be addictive"

Konstant trött är jag också och jag äter oftast dålig mat med lite socker och mjöl i allt. Har köpt rejäla mängder vitaminer nu i väntan på bättre mat. Normalt är jag hyfsat pigg och alert :)  Kul att du hittade ut ur ditt tillstånd, välkommen till den vakna världen!

• Like 5

Konstant trött är jag också och jag äter oftast dålig mat med lite socker och mjöl i allt. Har köpt rejäla mängder vitaminer nu i väntan på bättre mat. Normalt är jag hyfsat pigg och alert :)  Kul att du hittade ut ur ditt tillstånd, välkommen till den vakna världen!

Tjenare. Innan jag började med LCHF åt jag skitmat (sån mat du antagligen får nu). Vitaminer och mineraler blir då otroligt viktiga och gjorde stor skillnad. Kör hårt med det och hoppas du får komma hem till gröna ängar och bra mat snart!

• Like 2

Har full förståelse för den situation Y62 är i. Jag fann LCHF genom min frustration över min trötthet och min oroliga mage när jag var på semester på samma ställe som vi åker till varje år. Där får jag mycket fisk och grönsaker och annat fint, men också väldigt mycket bröd, potatis och annat rikt på kolhydrater. Samma trötthet och oroliga mage varje år... Jag låg sena kvällar och googlade till förbannelse och hittade till slut LCHF och bl a Kostdoktorn.se. När vi åker nästa gång kommer det att bli kostrevolution bland släktingar och vänner där :) Har redan fått dem att minska på vetet, och socker i téet, men det ska bli intressant att debattera det "heliga" brödet :)

• Like 7