Popular Post Emma P Posted March 19, 2015 Popular Post Share Posted March 19, 2015 Jag har prövat min egen nivå av LCHF nu i några dagar och har märkt en intressant skillnad mot förut. För att kontrasten ska bli så tydlig som möjligt, så ska ni få veta hur jag mår i vanliga fall: Jag är yngre än 30 år, tränar kondition ibland 4 gånger i veckan och ibland inte alls. I vanliga fall äter jag bröd, pasta, couscous och andra produkter som innehåller cerealier (vete, havre, råg och korn), och äter en stadig tallrik fiberhavregrynsgröt med mjölk och äppelskivor till frukost. Jag älskar grönsaker och frukt i alla former och äter mer än rekommenderat. På grund av järnbrist har jag även börjat äta rött kött och blodmat minst en gång om dagen, och då fått bukt på mina järnvärden. Dessutom är jag glad i sötsaker, särskilt choklad, och det är inte ovanligt att jag äter motsvarande en 200g chokladkaka dagligen. Mitt problem, som jag har upplevt från högstadiet och framåt i hela livet, är att jag inte kan sitta och koncentrera mig mer än ca 20 minuter. Sedan somnar jag! För att få bukt på detta har jag haft olika tekniker: jag har förklarat för föreläsare i gymnasium och högskola att jag måste ställa mig upp och sträcka på mig var tjugonde minut, och jag äter alltid på något under föreläsningarna. Nötter och torkad frukt, choklad, mackor, bakverk, godis. Och oftast dricker jag vatten eller cappuccino med mjölk och socker. Så fort jag slutar äta så somnar jag, även om jag precis har sträckt på mig. För övrigt har jag alltid haft en ganska körig mage, konstanta gasproblem, ofta magknip och illamående, och jag är alltid antingen för hungrig eller för mätt. Nu när jag har prövat LCHF, började jag med att byta ut frukosten mot fyra kokta ägg blandat med majonnäs, sallad och pumpafrö. Jag blir så mätt att jag står mig till lunchen, då jag äter kanske en laxfilé med en fet sås t.ex. aioli, och rejält med grönsallad. Om jag orkar, fast mest för mellanmålsvanans skull, så petar jag i mig en avocado på eftermiddagen, och tar sedan något lätt liknande lunchen till middag. Efter några dagar med denna vana är mina mag- och uppmärksamhetsproblem borta! Jag håller mig vaken utan problem genom hela föreläsningar, gaserna är borta, och jag känner nästan inte av hungerkänslan längre varken åt för lite-hållet eller för mätt-hållet. Det enda som känns konstigt ibland är att min mage blir tom mellan målen. Det får mig till och med att känna mig orolig och illa till mods och vilja fylla den med någonting, för att hitta lugn. Är det någon som har en nutritionell förklaring till varför man blir trött och får svårt att fokusera när kosten till stor del består av cerealier och socker? Och varför försvinner gaserna och tröttheten när man ersätter kolhydraterna med fett? 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 19, 2015 Share Posted March 19, 2015 Sådär hade jag det. Kass i magen, taskiga energinivåer och järnbrist. Jag har haft järnbrist så länge jag kan minnas; har ätit lever och leverpastej och druckit järnmixturer och käkat järntillskott tills jag sket lakrits. Inget hjälpte. Förrän jag uteslöt vete ur min kost. Numera är jag blodgivare! Något jag drömt om sen jag var ung men inte kunnat eftersom jag hade så urusla blodvärden. Dessutom har jag sluppit ifrån ledvärken som hade börjat krypa sig på. Om det finns någon diagnos på det vet jag inte men vete och socker är rena rävgiftet för mig. Jag fixar lite 100 rågknäcke ibland eller havregryn på min paj utan problem. Kan äta sushi (även om det vita riset kostar mig +0,5 kilo på vågen av vätskesamling men jaja, det kan det var värt ibland). Ja just det, jag har alltid varit en nervös typ med koncentrationsproblem. Sen jag bytte till LCHF och även sen jag blev mer liberal är mina ångestnivåer alltid fullständigt hanterliga och jag är inte i närheten lika "lättstörd" och splittrad som innan. Jag kan bara gratulera dig till att ha hittat LCHF så tidigt. Jag antar att det handlar om både blodsockerhantering och i fallet med framförallt vete de olika proteinerna i det som verkar vara stökiga för många av oss. (jJg tål uppenbarligen gluten eftersom jag kan käka råg så det är nåt annat, specifikt i vete, som gör mig sjuk som en räv: ledvärk, gas, diarré). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 19, 2015 Share Posted March 19, 2015 Det behövs inte mycket socker och vete innan mina leder ballar ur och jag får värk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 19, 2015 Share Posted March 19, 2015 Kanske den mest begripliga bloggen om vete jag läst: http://intensivedietarymanagement.com/wheat-how-to-lose-weight/ "China provides an interesting insight into a traditional rice based diet that has introduced wheat. Exhaustive data were compiled by T. Colin Campbell in The China Study. Wheat is the strongest positive predictor of body weight. As wheat intake increases, so does Body Mass Index. There was also a strong association with coronary disease and wheat intake. So let’s see. Modern wheat is a problem because Lower nutritional value Processing removes most of fibre and vitamins Modern milling speeds digestion therefore increasing glycemic effect High in amylopectin A May be addictive" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 19, 2015 Share Posted March 19, 2015 Konstant trött är jag också och jag äter oftast dålig mat med lite socker och mjöl i allt. Har köpt rejäla mängder vitaminer nu i väntan på bättre mat. Normalt är jag hyfsat pigg och alert Kul att du hittade ut ur ditt tillstånd, välkommen till den vakna världen! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Konstant trött är jag också och jag äter oftast dålig mat med lite socker och mjöl i allt. Har köpt rejäla mängder vitaminer nu i väntan på bättre mat. Normalt är jag hyfsat pigg och alert Kul att du hittade ut ur ditt tillstånd, välkommen till den vakna världen! Tjenare. Innan jag började med LCHF åt jag skitmat (sån mat du antagligen får nu). Vitaminer och mineraler blir då otroligt viktiga och gjorde stor skillnad. Kör hårt med det och hoppas du får komma hem till gröna ängar och bra mat snart! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Har full förståelse för den situation Y62 är i. Jag fann LCHF genom min frustration över min trötthet och min oroliga mage när jag var på semester på samma ställe som vi åker till varje år. Där får jag mycket fisk och grönsaker och annat fint, men också väldigt mycket bröd, potatis och annat rikt på kolhydrater. Samma trötthet och oroliga mage varje år... Jag låg sena kvällar och googlade till förbannelse och hittade till slut LCHF och bl a Kostdoktorn.se. När vi åker nästa gång kommer det att bli kostrevolution bland släktingar och vänner där Har redan fått dem att minska på vetet, och socker i téet, men det ska bli intressant att debattera det "heliga" brödet 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts