Jump to content

Funkar receptet?

Recommended Posts

Hej alla,

Jag är en matglad LCHF-nybörjare som hobbybloggar lite om mat och dryck. OBS! Ingen LCHF-blogg.

Försöker bearbeta recept så att de blir mer LCHF-vänliga, men vill inte kompromissa med matglädjen.

Tänkte höra med er som är mer erfarna om vad ni tycker om receptet på ROSMARINSTEKT FLÄSKFILÉ MED ROSTAD BLOMKÅL i denna länk? Funkar det? Vad kan förbättras?

Tack på förhand!  :)

https://www.facebook.com/cosysaturday/photos/a.409289122579440.1073741861.404784949696524/437333079775044/?type=1&theater

Alltid kul med nya matbloggare som även tänker lite på hälsan :)

Helt rätt att inte kompromissa "med matglädjen"

...För med lite mer fett blir det både godare nyttigare ...och förstås mer matglädje för dina läsare ;)

Med lite mindre stärkelse i recepten får du även plats med lite mer grönsaker på tallrikarna

Din fläskfile ser absolut jättegod ut och ska testas..

• Like 1

Välkommen till forumet, champagneman!

Det låter hur gott om helst! Jag hade förmodligen lagt till mer fett i någon form; en smörklick eller riktigt mycket av örtdressingen. Varför ska den spädas med vatten förresten?

Späder med vatten för konsistensens skull. :-) 

Jag skulle skippa purjolöken och använda vitlök bara i såsen. Men sådant är ju en smaksak, andra gillar vitlök och rå purjo bättre än vad jag gör... Det såg i alla fall gott ut, såsen kan nog vara värd att testa.

• Like 1

Sen så fläskfile tycker jag personligen är en trist torr köttbit. Jag skulle byta den mot något med mer insprängd fett, t ex karré.

Håller med om att fläskfilé kan vara grymt trist om man översteker. Tricket är att tillaga precis lagom, så att det fortfarande finns en liten rosa ton och köttet är saftigt och mört. Karré är mycket enklare att tillaga - nästan omöjligt att misslyckas med. Känner man sig lite osäker på stekgraderna är karré ett säkrare alternativ. 

• Like 1