Elisabet90 Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej! Jag har en liten fundering angående LCHF och nattjobb. Jag har kört LCHF förut med bra resultat men nu när jag jobbar natt går det lite segare, jag har svårt att veta hur jag ska äta och ändå få i mig så jag håller mig mätt och inte äter alldeles för liten/per dygn. Har du något tips på hur, vad och när jag ska äta för att fortsätta gå ner bra även vid nattjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elisabet90 Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Jag jobbar mellan 21.30-07.30 Och det känns fel att äta en ordentlig köttbit mitt i natten.. Sen sover jag till 14-15.. Så det blir lätt vad jag misstänker för lite mat.. /Elisabet90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Bra fråga. Jag tror det är bra att ha med sig en matlåda och äta vid lämplig tid. Kanske en lite mindre om det känns konstigt att äta mycket. En burk makrill i tomatsås kanske kan vara något att fylla på med någon gång så du inte får brist på energi? Hur gör ni andra som jobbar natt och försöker äta LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Anders Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Frukost när jag vaknar kl 13-14 Middag kl 18-19 Kaffe smör ost kl 21-22 Keso vispgrädde blåbär kl 05 Om jag är hungrig 1 kokt ägg m. majonäs kl 07:30 Enbart vatten mellan kl 22-05 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timmy Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag tror det inte spelar någon roll när på dygnet man jobbar utan lyssna på kroppen och ät när du är hungrig och ät tills du blir mätt."Och det känns fel att äta en ordentlig köttbit mitt i natten.."Är det vad kroppen säger att den vill ha så kan det inte bli mer än rätt Sedan beror det på vad du har för möjligheter till att göra ordning maten, jobbar du som plogförare är det knepigare att fixa till en köttbit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LiNGeN Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jag jobbar nattskift mellan 22.00-06.00 var tredje månad. Brukar äta en rejäl middag vid 17.00-21.00 (det beror på när jag är hungrig, helt enkelt, som vanligt) och frukost vid klockan 04.00-06.00, och går och lägger mig så fort jag kommer hem. Ibland slarvar man med att ta med frukost och får äta när man kommer hem, eller skippa helt, så kan sömn bli förskjuten en del. Detta bör man helst undvika, men det är påfrestande (syftar då på långtidseffekten för kroppen/bristen på solljus) att jobba natt. Man har ju fått höra att man aldrig ska äta något efter klockan 22.00 (+- 1 timme?). Frågan är om detta bara är en myt som spridits runt som en vedertagen sanning? Jag har alltid förundrats över detta sen jag började jobba nattskift, för ett par månader sedan så läste jag om hur man rekommenderas att aldrig äta sent på kvällen för att få en bättre sömn, med motivationen att man då inte höjde blodsockret! Om detta är huvudorsaken till denna tumregel så borde ju detta endast vara aktuellt för personer som äter mat som höjer deras blodsocker, och insulin, och även påverkar leptinutsöndring. Då kanske man inte behöver oroa sig för att äta oavsett tid på dygnet, om man äter kolhydratfri och proteinfattig mat. Här verkar det isåfall att man tar för givet att kolhydratrik mat är vad alla människor äter och har ätit. Sen finns det givetvis säkert andra faktorer som spelar in, till exempel hormoner och kroppens biologiska klocka. Men detta är nog mer relaterat till sömn och det är lite svårt att sova och jobba samtidigt! Elisabet90: Jag skulle säga att du inte behöver ändra vad du äter specifikt för när du har nattjobb, fortsätt som du vanligtvis äter och lagar mat. Däremot kan man kanske försöka fokusera på att få i sig mer D Vitamin på grund av solljusbrist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jag äter kanske vid 19 riktig mat. Dricker kaffe vid 23-01, är hungrig vid 03-04 då äter jag riktig mat igen. Ingenting sedan vid sängdags ( kanske några paranötter o lite ost om jag är övertrött) O riktig mat vet ni ju vad jag menar, hemlagad varm LCHF. Sen sover jag gott till kanske till 16-17, då dricker jag bara kaffe. Arbetstiden är 21-07 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elisabet90 Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Tack för alla era tips! Mitt problem har varit att jag inte bara har jobbat natt utan att jag är timvikarie och därför inte fått in någon ordentlig rutin på det hela. Men jag känner av att min kropp går ner i någon sort av villoläge på natten trots att jag jobbar och då känns det inte som en bra idé att chocka kroppen med en hel tillagad måltid!?! Jag äter D-vitamin tillskott Nu en period ska jag jobba bara natt så nu ska jag försöka få in rutiner. Jag jobbar inom vården och har möjlighet att laga mat på kvällar/nätter men jag tror ändå att jag ska försöka äta så lite som möjligt mitt i natten och köra på te, grädde och kokosfett på kvällen och sen en frukost vid 4-5.. Jag har även funderat på om jag ska bryta min sömn för att få i mig lunch, alltså gå upp vid 13 och äta och sen sova igen nån timme innan jag går till jobbet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anitram Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Jag jobbar ju inte nätter fast utan har 5 nätter i en period på 12 veckor.Dessa 5 nätter ligger inom 1,5 vecka. Jobbar 2045-0700 Jag äter ungefär så här med lite variation. Sover ungefär till 14-tiden.Äter kanske ett par kokta ägg med majonäs eller liknande. Middag ca 17-19-tiden. Brukar äta något mellan 23-00 typ lite ost,nötter,skinka ,oliver etc.Är jag hungrig ordentligt så har jag oftast någon lagad mat med mig också men då blir det inte så stor portion. Sedan dricker jag vatten och te med grädde i. Frukost när jag kommer hem om jag är hungrig(ca 0800) annars går jag och lägger mig direkt .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FridaLi Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Här finns fina tips på nattmat och vad man ska tänka på. Den värsta kombinationen (ur fettinlagringssyfte) är nattmat i form av kolhydtater. Då har du både högt insulin (=fettinlagrande) och högt kortisol som utsöndras på natten (=fettinlagrande).http://www.annahallen.se/nattmat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseSocker Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag jobbar väldigt oregelbundna tider. Börjar och slutar olika tider varje dag och rasterna på skiftande tider. (Kör tåg) Det gör att det kan vara svårt att planera ätandet. Det var ett evigt orosmoment förr, innan jag började med LCHF - Tänk om jag blir hungrig! Nu på LCHF så har jag lärt mig att det går utmärkt att helt strunta i att planera ätandet. Jag äter när jag känner för det och har tid. Vrålhungern existerar ju inte längre så jag kan skjuta på måltider utan att plågas. Har alltid med mig matlåda eller enklare "snacks" typ kokta ägg, ost, kasslerbit. Men inte alltid äter jag det på jobbet utan det följer rätt ofta med hem igen. Jag tror att denna avslappnade attityd till ätandet är en av orsakerna till att jag mår så bra på LCHF! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag äter så pass sällan så om jag skulle hamna på ett nattskift (hur nu det skulle gå till) så skulle jag nog äta ordentligt innan jobbet och så skulle jag stå mig över natten. Möjligtvis några Baby bel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kezoo Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Hej ! Jag är 48 år och jobbar nästan heltid på natten.(Jobbar 21-07) Har kört på strikt LCHF med vissa undantag (någon enstaka dag i veckan) sedan i augusti i år. Tränar regelbundet 2-4 gånger i veckan beroende lite på hur jag jobbar. Märkte ibörjan att jag hade svårt för att få i mig tillräckligt med protein. Gjorde en del mätningar och jag kom inte upp i mer är 30-40 gram per dygn. Trodde i först inte det var sant men så var det verkligen. Brukar därför blanda till proteindryck som ska ge mig ca 120 gram protein/dygn. Vikten har det inte hänt så mycket med. Gick upp en ca 0,5-1 kg efter att jag börjat med proteinpulvret. Midjemåttet hände det ingenting med förrän nu de senaste veckorna. Tog nytt midjemått igår och då hade det minskat 2 cm sedan den 16 oktober. När jag ska jobba brukar jag äta precis innan jag åker hemifrån vid 19-tiden på kvällen. Brukar alltid ha med mig ett par burkar med makrill i tomatsås till jobbet om jag skulle bli hungrig men det är sällan jag behöver ta av dom. Ett par koppar kaffe+mjölk kan det bli på jobbet under första halvan av passet -- undviker kaffe på morgonen eftersom sömnkvaliten blir bättre då På morgonen kl 4-5 så dricker jag min medhavda proteindryck ca 500 ml . När jag kommer hem vid 08:30- tiden kan de bli frukost om jag är hungrig.. Fast oftast nöjer jag mig med ytterligare lite proteindryck innan jag lägger mig vid 9-9:30. Sover till 16-17. Dricker upp resterande av proteindrycken om det är något kvar av den. Äter sedan vid 19 tiden innan jag sticker till jobbet igen... När jag är ledig brukar jag äta en måltid mitt på dagen. Proteindrycken brukar jag fördela jämt utöver dagen. En 2-3 koppar kaffe med vispgrädde kan det bli vissa dagar men vissa dagar dricker jag inget kaffe alls. Ibland kan det bli lite jordnötter men inte i några större mängder max 50-100 gram. /Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts