Jump to content

Stora Tarmtråden

Glen Åkesson

Recommended Posts

Hej. Har funderat på några saker på senaste tiden. Jag har ju ätit LCHF/Paleo (lågkolhydratkost i allmänhet) under 3 års tid och sett dramatiska förbättringar på alla områden utom 2: Pollenallergi och astma.

Nu på senare tid (är arbetslös och har tid att testa allt mellan himmel och jord) har jag testat att öka på RS och pro-biotika. Från början var det för att se om jag kunde öka min mentala stabilitet, men jag är nyfiken på astman och allergin också. Mitt intag/livstil ser ut ungefär så här:

1) Intar buljong kokt på ekologisk kyckling. Görs inte varje dag, men säg i snitt 2 dagar per vecka.

2) RS i form av potatisstärkelse och inulin tillsammans med L-Glutamin

3) Kimchi och surkål.

4) Jag tvättar inte händerna lika noggrant (dvs med tvål) som förr och i princip endast efter 2:an, om jag haft kontakt med rå kyckling eller kommit i kontakt med moderna kemikalier.

5) Dricker Kombucha då och då och har faktiskt en liten kultur stående i tvättstugan.

6) Dricker lite äppelcidervinäger då och då.

7) bli lite skitig i naturlig miljö - skogen t.ex. eller grönsakslandet.

8) Meditation/Yoga/Motion - för att minska stress

Har beställt Pro-biotika som är jordbaserad för att se om det gör skillnad.

Fråga: Finns det något ytterligare jag ska försöka få med här (kosttillskott, mat, hygienförändringar)? Äter råa gröna ovanjordsgrönsaker och någon rå banan då och då samt kycklingskinn och lite brosk från kyckling brukar få följa med.

Sen har jag en fråga till:

Varför blir jag varm i kroppen när jag är i ketos? Det känns väldigt skönt måste jag säga, men varför blir jag varm?

Många svar tack!!! Vill ha många idéer.

SUMMERING

Nedan följer en summering så slipper man läsa hela tråden (om man inte vill förstås)

1) Drick buljong från olika källor så ofta man kan - kokas själv - lägg i äggskalen också

2) RS i form av potatisstärkelse och inulin tillsammans med L-Glutamin - källor till inulin: Kvickrot, Nässlor, Maskrosor = Gratis

3) Kimchi och surkål och andra fermenterade produkter ex.vis Kombucha, Natto, Kefir och surströmming (Kvicksilver och tungmetaller?).

4) Minska kemikalieanvändningen hemma och tvätta händerna mindre rigoröst, var inte överhygienisk och låt bli tvål när du duschar förutom nån gång i veckan.

6) Drick äppelcidervinäger 

7) bli lite skitig i naturlig miljö - skogen t.ex. eller grönsakslandet - och tvätta inte allt så noga (givet att grönsakslandet inte är besprutat).

8) Meditation/Yoga/Motion - för att minska stress

9) Ät eko-grönsaker och avstå cerealier och enkla kolhydrater, ät inälvsmat

10) Essentiella oljor: Pepparmyntolja och Oreganoolja.

Edited by Glen Åkesson
  • Like 6

Hej!

Du verkar ju göra väldigt mycket för din tarmhälsa! Just eftersom du gör det så blev det en liten utmaning för mig att försöka komma på något mera… Och mina tankar är rena spekulationer så ta dem för vad de är:

Buljongen, skulle det kunna bidra till en rikare tarmflora om du varierar basen för den så att du gör buljong på andra ben än kycklingben ibland? Jag tror också att buljong oftare vore värt att testa.

Är du ute mycket, grejar med trädgård, går i skogen? Det borde ge en skjuts av andra och förhoppningsvis bättre stammar än de vi har inomhus. 

Den tredje grejen är väl mest skoj men; Känner du någon med får? Be att få fodra fåren med ensilage (fårens surkål ;) ) och hoppas att det virvlar runt små bra bakteriestammar. 

Jag jobbar själv mycket med min tarmflora så det var en intressant trådstart det här. Vad gäller värmen vet jag inte men upplever samma sak och det är skönt, jag har alltid haft så kalla fötter men nu är de varma. 

• Like 3

Hej!

Du verkar ju göra väldigt mycket för din tarmhälsa! Just eftersom du gör det så blev det en liten utmaning för mig att försöka komma på något mera… Och mina tankar är rena spekulationer så ta dem för vad de är:

Buljongen, skulle det kunna bidra till en rikare tarmflora om du varierar basen för den så att du gör buljong på andra ben än kycklingben ibland? Jag tror också att buljong oftare vore värt att testa.

Är du ute mycket, grejar med trädgård, går i skogen? Det borde ge en skjuts av andra och förhoppningsvis bättre stammar än de vi har inomhus. 

Den tredje grejen är väl mest skoj men; Känner du någon med får? Be att få fodra fåren med ensilage (fårens surkål ;) ) och hoppas att det virvlar runt små bra bakteriestammar. 

Jag jobbar själv mycket med min tarmflora så det var en intressant trådstart det här. Vad gäller värmen vet jag inte men upplever samma sak och det är skönt, jag har alltid haft så kalla fötter men nu är de varma. 

Grymma tips. Det du nämner är att bli lite mer skitig under naglarna. Ja, på somrarna är jag ute och springer och går i skogen en del, men man skulle kanske kunna boosta det genom att t.ex. köra ner fingrarna i mossan och sen stoppa in dom i munnen  :D . När man varit i naturen behöver man nog inte vara hyperrädd för att få i sig giftiga ämnen. Buljongen undrar jag mycket över, men det gäller ju att det är lätt också och hela kycklingar är ju lätt att fixa. Då får man ju i sig allt utom inälvorna s.a.s.

Kul tråd Glen!

Jag funderar lite i samma banor som du :)

Du verkar ha tänkt på det mesta som jag gör redan men..

Jag brukar variera buljongen från flera olika källor

Sparar alla skrov och benrester i frysen tills när det blir dags för storkok

Även äggskal och hårda rotstockar kan få dimpa ner i samma soppa och förstås ska man inte glömma att tillsätta vinäger i koket

Äter mer råa sallader gjorda på ekogrönsaker (även lite rotfrukter) och sköljer och skalar inte så frenetiskt längre som jag gjorde tidigare

Även potatismjölet har blivit en vana för mig och jag upplever inget negativt av det efter en tids invänjning

Har alltid haft en ok mage men idag är den verkligen rena föredömet och sköter sig som ett sweiziskt urverk

Att du blir varm beror på att du börjar bli en effektiv fettförbrännare

Det kallas termogenes när du plockar energi från valkarna i midjan och gör fötterna varma med det istället... :D

• Like 2

Hur får du i dig inulin? Särskilt tillskott?

INulin finns i många grönsaker. Annars som tillskott: Lepicol som jag köpte på hälsokostaffären igår - (köpte då jag vill veta exakt hur mycket jag får i mig.

Mat med inulin:

Inulin is naturally present in many different foods. Some every day foods, such as asparagus, leek, onions, banana, wheat and garlic are sources of inulin. Higher concentrations exist in herbs. Dandelion root, elecampane root and chicory root all have large amounts of inulin. Chicory root is the most common source of inulin due to its extremely high concentration as well as its similarities to the sugar beet. The methods used for the extraction of inulin from the chicory root are comparable to the extraction of sucrose from the sugar beet. This allows for similar equipment to be used, making it easier for chicory root producers to cultivate inulin.

Kul tråd Glen!

Jag funderar lite i samma banor som du :)

Du verkar ha tänkt på det mesta som jag gör redan men..

Jag brukar variera buljongen från flera olika källor

Sparar alla skrov och benrester i frysen tills när det blir dags för storkok

Även äggskal kan få dimpa ner i samma soppa och förstås ska man inte glömma att tillsätta vinäger i koket

Äter mer råa sallader gjorda på ekogrönsaker (även lite rotfrukter) och sköljer och skalar inte så frenetiskt längre som jag gjorde tidigare

Även potatismjölet har blivit en vana för mig och jag upplever inget negativt av det efter en tids invänjning

Har alltid haft en ok mage men idag är den verkligen rena föredömet och sköter sig som ett sweiziskt urverk :D

Råa ekogrönsaker - check!

Vinäger ja! Glömde det, men det åker ju ner lite äppelcidervinäger.

Målet med hela denna tråd är att skapa optimal tarmkondition. Dvs. Läckande tarm ska åtgärdas och signalsubstanserna ska optimeras. Bra tips så här långt.

• Like 1

Bra tips på inulinkällor!

Nu ligger maskrosorna illa till i trädgården :D

Snart är ju våren här och då kan man ju enkelt väva in sånt som växer lokalt som

nässlor kvickrot och maskrosor

Efter dessa tips blir kanske det här sommaren som jag för första gången får en helt maskrosfri gräsmatta :)

• Like 3

Till punkt tre i trådstarten så skulle jag lägga till surströmming, som jag tror är en jättebra källa till bra bakterier . . .

Bara man står ut med lukten :P

Jo, men fet fisk från Östersjön. Kan innehålla mycket skit så surströmming måste intas med moderation antar jag? Speciellt av fertila kvinnor och gravida samt barn. Rätt?

• Like 1

Hmmmmm!

Spadet till surströmmingen kanske är rena gudagåvan egentligen :rolleyes:

...Sen har vi ju Natto som är jästa sojabönor med miljader av nyttiga småkryp

Sojan gillar vi ju inte förstås men det mesta av otyget i den bryts ju ner i processen?

Kanske går det även att fermentera annat om man får tag på en startkultur?

• Like 1

Jo, men fet fisk från Östersjön. Kan innehålla mycket skit så surströmming måste intas med moderation antar jag? Speciellt av fertila kvinnor och gravida samt barn. Rätt?

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det egentligen, så här säger Livsmedelsverket (2012).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5235764

Min mamma och pappa är väl nästan uppfödd på fisk från dessa områden, men är väldigt pigg och vital för sin ålder.

Men då äter de LCHF också förståss  ;)

• Like 2

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det egentligen, så här säger Livsmedelsverket (2012).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5235764

Min mamma och pappa är väl nästan uppfödd på fisk från dessa områden, men är väldigt pigg och vital för sin ålder.

Men då äter de LCHF också förståss  ;)

Jo, det är tragiskt med vår tidigare så fina Östersjö

Man får väl väga nyttan mot eländet och handla lite efter eget huvud

Gravida ska förstås inte äta fisken

..Men är man som jag en "gubbe" på över 50 som inte planerar bli gravid är nog nyttan (och matglädjen)  med lite östersjöfisk ibland bättre än att helt avstå från den :huh:

• Like 4

Hmmmmm!

Spadet till surströmmingen kanske är rena gudagåvan egentligen :rolleyes:

...Sen har vi ju Natto som är jästa sojabönor med miljader av nyttiga småkryp

Sojan gillar vi ju inte förstås men det mesta av otyget i den bryts ju ner i processen?

Kanske går det även att fermentera annat om man får tag på en startkultur?

Natto... Ska tydligen smaka "speciellt" (för att inte uppröra japaner på forat  :D .

Kolla Kombucha. Det är vansinnigt gott... Innehåller förvisso en aning vanligt socker, men nytta ställt mot onytta - man får helt enkelt välja själv. Att göra kombucha och surkål är enkelt! Liksom Kimchi. Ekologiska grönsaker, vatten och salt är allt som behövs. Och det blir gott!

dufva, var bor du någonstans?

Jo, apropå fermenterade grönsaker: Fermentera själv, hemma! Det är inte så mycket pyssel, inte mer än kombucha egentligen, och gör också att du får väldigt trevliga bakteriestammar inne i huset. Dessutom får du en större variation på smaker och texturer än om du köper färdigt. Det mesta går att syra, det finns inspiration lite här och var att finna. 

Jag blev själv sugen på min fårmattanke. Ska nog gå och kolla om grannen vill ha hjälp att fodra fåren :)

Kombucha behöver inte innehålla särskilt mycket socker alls tror jag, jag låter min bli ganska stark (har en stor bytta som brygger kontinuerligt) och är noga med en rejäl andrafermentering. Sen blandar jag det med lite vatten för att det helt enkelt blir lite för surt att dricka rent :P Skördas den tidigt i processen kan den ju smaka ganska sött däremot.

Jo, apropå fermenterade grönsaker: Fermentera själv, hemma! Det är inte så mycket pyssel, inte mer än kombucha egentligen, och gör också att du får väldigt trevliga bakteriestammar inne i huset. Dessutom får du en större variation på smaker och texturer än om du köper färdigt. Det mesta går att syra, det finns inspiration lite här och var att finna. 

Jag blev själv sugen på min fårmattanke. Ska nog gå och kolla om grannen vill ha hjälp att fodra fåren :)

Kombucha behöver inte innehålla särskilt mycket socker alls tror jag, jag låter min bli ganska stark (har en stor bytta som brygger kontinuerligt) och är noga med en rejäl andrafermentering. Sen blandar jag det med lite vatten för att det helt enkelt blir lite för surt att dricka rent :P Skördas den tidigt i processen kan den ju smaka ganska sött däremot.

Glömde: Jag ligger i djup ketos när jag dricker min kombucha som ovan beskrivet. Ketosen rubbas inte.

Spännande Östgöten. Jag undrar litegrann om du kan skicka mig ett PM om vilken utrustning du använder och var du köpt den.

Min Kombucha står i tvättstugan i en 1,5 liters glasburk. Den har 3 veckor kvar tills svampen är aktiverad. Målet är att som du ha en brygd stående hela tiden. Jag undrar också vad du använder för flaskor/behållare för efterfermenteringen - kolsyran vill jag åt!!!

Skicka ett PM tack!

Att göra Kombuchan mer sur ger ju att bakterierna/svampen konsumerar sockret så det låter rimligt det du nämner om ketos.

Inget avancerat, jag har en fyraliters glasburk och fiskar upp drycken med ett decilitermått. Hade gärna haft en behållare med tappkran men hittar ingen i nyproducerat glas och utan plast eller annat, och eftersom det blir så surt vill jag vara säker på att inget obehagligt löser upp sig i längden… Sedan häller jag det på flaskor med snäpplock, jag tycker att till exempel ikeas funkar bra. 

• Like 1

Inget avancerat, jag har en fyraliters glasburk och fiskar upp drycken med ett decilitermått. Hade gärna haft en behållare med tappkran men hittar ingen i nyproducerat glas och utan plast eller annat, och eftersom det blir så surt vill jag vara säker på att inget obehagligt löser upp sig i längden… Sedan häller jag det på flaskor med snäpplock, jag tycker att till exempel ikeas funkar bra. 

Köpte du 4 liters glasburken på IKEA också? Det blir att köpa flaskor med snäpplock alltså. Tack för tipsen.

En annan dryck som man kan göra själv och bör testa är Kefir

Det finns varianter både för vatten & mejerier

@Glen

Jag finns uppe i Luleå :)

Ok. Då finns inte produkten från http://svenskkombucha.sedär, men om du passerar Stockholm med tåg finns det väldigt nära centralen. Synd. Annars hade du kunnat prova!!!

Ska kolla upp Kefir.

Läste vidare. Det finns faktiskt en 10:e komponent till bättre tarmhälsa: Essentiella oljor som ska kunna hjälpa mot "Small intestinal bacterial overgrowth": Pepparmyntolja och Oreganoolja. Lägger till dessa i summeringen i trådstarten. 

Huruvida dessa fungerar vet jag ej, men värt att prova. Pepparmyntolja i vatten är gott!!!

• Like 1

Hm intressant. Jag har haft en fundering. När det gäller t.ex. Prescript-Assist verkar det vara många som inte mår bra av de stammarna... Kan det bero på att man har en tarm som släpper igenom ämnen (eller kanske t.o.m. bakterier, är det överhuvudtaget möjligt?) som bakterierna producerar och att om man har en välmående tarm klarar man av att ta in lite olika stammar? Bara en tanke.

Glen, jag tror du prickat in allt på listan vad gäller tarmhälsa! Jag har länge varit i valet och kvalet om att skriva något om hygien/lite skit under naglarna-argumentet på LCHF.se men hittills avstått p g a att det inte är politiskt korrekt (äckelfaktorn) och kan slå fel. För samlare och jägare med optimal tarmhälsa klarar de snälla tarmbakterierna av att hålla riktigt otrevliga bakterier i schack även när sådana slinker med på en dåligt avsköljd, rå rotfrukt. För en storstadsmänniska som levt i årtionden på skräpmat i en närmast steril och bakteriefri miljö är risken stor att the good guys torskar striden och rent livsfarliga bakterier i en smula jord kan ta över.

Jag tror att din strategi är den rätta, att sakta men säkert tillvänja kroppen till en lägre hygiennivå med större bakteriell belastning. Detta är dock svårkommunicerbart i dagens samhälle men visst stöd finns ju dagen till ära - lördagen/lögardagen - den enda dagen i veckan då man badade och tvättade sig. Efter en trafikolycka i december och ett benbrott med öppen fraktur har jag ofrivilligt testat denna lögardagsfilosofi och det är fascinerande hur snabbt en ny balans/jämviktlsäge inträder. En överhygienisk person som duschar varje dag kommer att börja stinka så fort ett duschtillfälle missas men med en livskraftig, naturlig bakterieflora på huden uppstår inte detta problem.

Lite nyfiken, vad är det för probiotiska jordbakterier du testar?

• Like 5

Glen, jag tror du prickat in allt på listan vad gäller tarmhälsa! Jag har länge varit i valet och kvalet om att skriva något om hygien/lite skit under naglarna-argumentet på LCHF.se men hittills avstått p g a att det inte är politiskt korrekt (äckelfaktorn) och kan slå fel. För samlare och jägare med optimal tarmhälsa klarar de snälla tarmbakterierna av att hålla riktigt otrevliga bakterier i schack även när sådana slinker med på en dåligt avsköljd, rå rotfrukt. För en storstadsmänniska som levt i årtionden på skräpmat i en närmast steril och bakteriefri miljö är risken stor att the good guys torskar striden och rent livsfarliga bakterier i en smula jord kan ta över.

Jag tror att din strategi är den rätta, att sakta men säkert tillvänja kroppen till en lägre hygiennivå med större bakteriell belastning. Detta är dock svårkommunicerbart i dagens samhälle men visst stöd finns ju dagen till ära - lördagen/lögardagen - den enda dagen i veckan då man badade och tvättade sig. Efter en trafikolycka i december och ett benbrott med öppen fraktur har jag ofrivilligt testat denna lögardagsfilosofi och det är fascinerande hur snabbt en ny balans/jämviktlsäge inträder. En överhygienisk person som duschar varje dag kommer att börja stinka så fort ett duschtillfälle missas men med en livskraftig, naturlig bakterieflora på huden uppstår inte detta problem.

Lite nyfiken, vad är det för probiotiska jordbakterier du testar?

Hej Per. Kunglig approach. Jag testar f.n. Prescript-Assist. Och egentligen surfade  jag in på forumet för att skriva om min erfarenhet efter 24 h användande (dvs. baseluskerna har hunnit ner i tarmen). Och jag KÄNNER skillnad. Lugn, harmonisk, i mig själv på något sätt. Placebo? Kanske...  :D .

Och visst är det så att du genom att inte kroniskt försöka sterilisera din kropp med tvål (som egentligen inte fungerar, antagligen bara rubbar floran på huden) kommer att få en annorlunda kultur och lukta illa. Been there, done that!!! Tills för några år sedan då jag kom på att jag torkade ut huden av all tvål och schampo etc. Jag slutade använda tvål och tvålar numera in skrotum endast och tar vatten på kroppen annars. Skillnad jag märker? Det är främst att huden på bättre. 

Huruvida saker och ting är politiskt korrekt - jag bryr mig inte. Jag går till jobbet (är visserligen arbetslös idag) med stilig kostym och luktar inte svett blandat med antiperspirant - så får de andra bry sig i hur dom lever.

Men det riktigt intressanta, som du skrev på din blogg i veckan är ju att insulinhypotesen kanske inte är sann - med rätt bakterier i kroppen så löser sig saker kanske automatiskt.

Ska uppdatera trådstarten med hygienen. Glömde den.

Ha det gott.

• Like 1

Jag skulle rekommenderar en kopp benbuljong om dagen, kokad på ben och kycklingfötter. Blir då geleaktig, bra för tarmen. Också näringstät kost som lever och hjärta. Råkost, syrade grönsaker, lite rotfrukter. Min mage blir dålig av att äta för mycket banan eller matbanan, men klarar en ugnsrostad potatis (apropå stärkelserika grönsaker).

Kokosolja. Fröer och nötter kan reta ibland, men de har också mycket fibrer som är bra. Blötlägg och torka innan man äter.

Hehe. Så himlans nöjd. Dag 3 på Prescript assist och jag mår kungligt. Trycket över bröstet jag ofta känner och nästan betraktat som normalt är helt borta. Som sagt: Placebo? Kanske det, men det är skit samma vilket. 

Annars är magen lite "ovan" skulle jag vilja benämna det som. Men det kan bero på stora intag av inulin också så jag vet inte riktigt om Prescript Assist eller GOS har störst påverkan här. Osså har jag inte ätit frukost än så klart så nu är d dags för lite ägg.

Tilläggas ska att jag just i dagarna är i en väldigt stressande situation. Och jag tänker inte ens på det! För 5 dagar sen hade jag krupit ur skinnet av nervositet. Nu är det bara lugn och "nuet".

• Like 6

Dag 4 eller 5 på Prescript-Assist + massor av potatismjöl och inulin. Mina erfarenheter så här långt:

• Astman känns som den är borta. Har alltid haft lite tungt att andas trots medicin samt ganska mycket slemproduktion. Hoppas detta är sant och att det innebär något positivt för allergierna som startar om 10 veckor.
  • Sjukt lugn i kroppen. Känner mig som en munk på en bergstopp. Detta är verkligt och har gradvis blivit mer och mer sen jag började med RS + SBO kombon.

Prescript Assist är dyrt, men det verkar onekligen fungera.

Dag 4 eller 5 på Prescript-Assist + massor av potatismjöl och inulin. Mina erfarenheter så här långt:

• Astman känns som den är borta. Har alltid haft lite tungt att andas trots medicin samt ganska mycket slemproduktion. Hoppas detta är sant och att det innebär något positivt för allergierna som startar om 10 veckor.
  • Sjukt lugn i kroppen. Känner mig som en munk på en bergstopp. Detta är verkligt och har gradvis blivit mer och mer sen jag började med RS + SBO kombon.
Prescript Assist är dyrt, men det verkar onekligen fungera.

Intressant med Prescript Assist... Klarar inte vanlig probiotika på grund av tillsatsämnen... Ska nog läsa på lite mer om detta..

Gör det. Det är inte mycket tillsatser i P.A. (Övriga ingredienser: Leucin, Cellulosa (kapseln, bambuextrakt och så humussyra, fulvosyra)

Blev så inspirerad av framgångarna så här långt att jag gick ut å påtade i landet lite. Stoppade sen in en snus och fick säkert i mig en massa baselusker därifrån också...

• Like 3

Gör det. Det är inte mycket tillsatser i P.A. (Övriga ingredienser: Leucin, Cellulosa (kapseln, bambuextrakt och så humussyra, fulvosyra)

Blev så inspirerad av framgångarna så här långt att jag gick ut å påtade i landet lite. Stoppade sen in en snus och fick säkert i mig en massa baselusker därifrån också...

Låter verkligen intressant...

Varning för potatisstärkelse som källa till RS:

Ser att många refererar till RS, (Resistent Stärkelse) i form av postatismjöl. Jag har själv slutat med det eftersom det utarmar tarmfloran. Det innhåller RS2 (rå resistent stärkelse) som inte är särskilt evolutionärt, och minskar på viktiga good guys i tarmfloran. Tidiga gnagarstudier visade på positiva effekter, men transfer till människa verkar inte hålla.

Animal Pharm skriver massor om detta: t.ex. http://drbganimalpharm.blogspot.se/2014/10/dont-take-raw-potato-starch-rps.html

Grace Liu (drbg) har två intressanta presentationer som ger perspektiv på tarmhälsan:

"The rainforest in your gut: A brief tour through your intestinal biome, why it’s messed up, and how to fix it" by Dr. BG & TG

Solution to the Identity Crisis of the Ancestral Gut — Grace Liu

Intressant. Kollade den sista filmen och hon nämnde faktiskt RS från potatismjöl som tänkbar källa som jag uppfattade det. Nu tror jag iofs att RS från potatismjöl bör blandas med andra stärkelser så att det finns olika källor. Det gick hon ju in på. Lök är t.ex. en källa till inulin om jag förstår det rätt...

Intressant. Kollade den sista filmen och hon nämnde faktiskt RS från potatismjöl som tänkbar källa som jag uppfattade det. Nu tror jag iofs att RS från potatismjöl bör blandas med andra stärkelser så att det finns olika källor. Det gick hon ju in på. Lök är t.ex. en källa till inulin om jag förstår det rätt...

Fast Grace Liu har svängt rejält när det gäller potatismjöl - hennes något röriga men enormt braiga blogg http://drbganimalpharm.blogspot.se 

• Like 1