Gudrun Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 WHO suggests a further reduction of the intake of free sugars to below 5% of total energy intake..... Free sugars include monosaccharides and disaccharides added to foods and beverages by the manufacturer, cook or consumer, and sugars naturally present in honey, syrups, fruit juices and fruit juice concentrates. Naturligt förekommande socker i fruktjuice. Är det inte samma socker som finns i t.ex en färsk opressad apelsin? Samtidigt säger dom att vi ska äta mer frukt? Så om jag vill räkna hur mycket socker jag äter en dag, så jag håller mig under gränsen, då ska jag räkna med sockret i juicen men inte i apelsinen????? Jag får inte det att gå ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Du har rätt. Och välkommen hit. Anledningen att WHO vill reducera sockerintaget är beroende på två saker: västerländska hälsoproblem och karies (jag tror man sett att man kan reducera karies kraftigt om man reducerar sockret till under 5% av dagsenergin.) I praktiken kan du äta bär, men generellt (inte alltid) avstå från bananer, äpple etc. Du får också komma ihåg att äta ett äpple och att dricka josen inte är samma sak enligt en del forskare då upptaget verkar påverkas av fiberintaget. Enklast om man ska klara målet 5 E% från socker är att hänge sig åt att äta mer fett, bär, gröna grönsaker och måttligt med protein. Då mår man också prima. Sen kan man experimentera med kolhydrater beroende på aktivitetsnivå. En banan innehåller 18 g kh per banan och det motsvarar ca 70 kcal från fruktsocker vilket är mindre än 5E% om man äter en 2000 kcal diet. Alltså kan du fortfarande äta bananen, men måste efter det avstå helt från socker i kategorin du återger ovan! Ska du göra jos av exvis apelsiner så behövs det inte många för att du ska överskrida 5 E%. Ett glas apelsinjos är väl 2-3 apelsiner och då har man garanterat gått över 5 E%. Alltså: Drick inte jos. Ät maten som den ser ut istället. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Jag tror de, klokt nog, gör skillnad på frukt (med fibrer och hela medevitten) och fruktjuice. Frukt är bra mat. Beroende på hur metabolt störd man är kan man behöva vara försiktig med det men friska människor kan njuta av det helt utan bekymmer. Det är min fasta förvissning. Juice är ett helt annat fenomen. Det borde ingen dricka mer än vid högtidliga tillfällen, som läsk eller saft. Det är lite som coca cola med tillsatt c-vitamin. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Fruktjuice är 4 ggr värre för än att dricka coca cola både för tänderna och diabetesrisken visade ju en uppmärksammad studie för ett tag sen http://livinlavidalowcarb.com/blog/study-drinking-fruit-juice-worse-than-sugary-soda-for-type-2-diabetes-risk/2452 Sen är det en helt annan sak vad som är politiskt korrekt att säga... Vi (den korkade allmänheten) anses inte kunna ta till oss mer komplex information och behöver därför ledas och vallas på så sätt att dom flesta av oss mår hyfsat gott av råden 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Frukt är 4 ggr värre för tänderna än att dricka coca cola visade ju en uppmärksammad studie för ett tag sen Sen är det en helt annan sak vad som är politiskt korrekt att säga... Vi (den korkade allmänheten) anses inte kunna ta till oss mer komplex information och behöver därför ledas och vallas på så sätt att dom flesta av oss mår gott av råden Nej dufva, du har fel. ... ledas och vallas så att dom flesta av oss mår sådär lagom av råden. Du får ingen "Gilla" av mig för ditt inlägg". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Nej dufva, du har fel. ... ledas och vallas så att dom flesta av oss mår sådär lagom av råden. Du får ingen "Gilla" av mig för ditt inlägg". Haha! Jag kom på mig och hann ändra strax innan jag såg ditt inlägg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Sådärja. Gilla-knappen intryckt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 De skiljer på "Bundet" och "Fritt" socker, vilket i sammanhanget låter förnuftigt. Det socker som finns i din apelsin åtföljs av en mängd fiber som tveklöst påverkar situationen. Med juice så kan du snabbt få i dig stora mängder, som inte går när man äter hel frukt. Man har lagt fram 2 nivåer mot mycket starkt industritryck. För 10 år sedan kände man sig tvungen att ge sig för trycket. Nu tyckte man att det fanns tillräckligt med vetenskapliga bevis för att framhärda. Man kan ju tänka sig att i en framtid, om bevisningen stärks ytterligare, att rekommendationerna kommer att gälla allt socker. Så här långt finns det egentligen inget större bevis på att det bundna sockret i frukt har negativa effekter om man får bort det fria. 10% rekommendationen är en "stark" (?) rekommendation där WHO tycker att det omedelbart kan förvandlas till en nationell rekommendation. Man kan se den som ett rekommenderat maximalt tak. Bevisningen är så stark att de positiva sidorna med råge överskuggar de eventuellt negativa. 5% rekommendationen är mer villkorad, en målsättning. Här finns det ännu så länge bara starka bevis mot karies och inte i en större allmän mening än så länge. Samt att allt socker hos många påverkar energiintaget. Jag tror det var så här långt man kunde gå helt enkelt. Trycket är för stort och bevisningen räcker inte riktigt. -- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gudrun Posted March 20, 2015 Author Share Posted March 20, 2015 Så om jag äter apelsinen som den är så är inte sockret i den farligt. Men om jag däremot tar apelsinen, pressar den och dricker juicen så är sockret helt plötsligt farligt. Snurrigt! Nu tillhör jag inte dom som räknar E% eller kcal, utan äter det mesta eftersom jag inte har några problem med vikten (förutom att jag skulle behöva lägga på mig några kilon). Försöker bara att undvika socker/kolhydrater så långt det går. Frukt äter jag kanske 1 gång per år och jag dricker inte juice eller läskedrycker utom vid ytterst få tillfällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted March 20, 2015 Popular Post Share Posted March 20, 2015 Näe, det är enklare än så faktiskt! En liter apelsinjuice motsvarar 2 kilo apelsiner! Det är hur lätt som helst att dricka en liter juice en varm dag.. gärna med isbitar i! Men få ställer sig och skala två kilo apelsiner? Folk dricker juice som måltidsdryck när vatten vore lämpligare, man bör inte få stora delar av sitt energiintag som sockerlösning! Men ät gärna en apelsin! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Så om jag äter apelsinen som den är så är inte sockret i den farligt. Men om jag däremot tar apelsinen, pressar den och dricker juicen så är sockret helt plötsligt farligt. Snurrigt! Nu tillhör jag inte dom som räknar E% eller kcal, utan äter det mesta eftersom jag inte har några problem med vikten (förutom att jag skulle behöva lägga på mig några kilon). Försöker bara att undvika socker/kolhydrater så långt det går. Frukt äter jag kanske 1 gång per år och jag dricker inte juice eller läskedrycker utom vid ytterst få tillfällen. För att juicen som blir kvar är helt och hållet utan fibrer. Det är det stora tricket. Det och det faktum, som nämns ovan, att det är plätt-lätt att trycka i sig en liter juice. Skitsvårt att äta motsvarande mängd frukt (för fibrerna mättar ju som bekant). Som med det mesta i matväg. Ju mer man bråkar med ursprunget desto sämre blir resultatet. Potatis med smör är fint käk. Pommes frites är rena skiten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 21, 2015 Share Posted March 21, 2015 Det är verkligen bra att WHO förtydligat/uppdaterat rekommendationerna så att även fruktjuice och fruktjuicekoncentrat numera räknas som socker. Det har nämligen blivit väldigt vanligt att söta diverse livsmedel med äppeljuicekoncentrat för att då kunna skriva på förpackningnen "inget tillsatt socker". Fusk i stor skala enligt mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 21, 2015 Share Posted March 21, 2015 Konsumtion av hel frukt är associerat med mindre risk för diabetes, medan konsumtion av fruktjuice är associerat med ökad risk för diabetes: http://www.drbriffa.com/2008/04/28/study-links-fruit-consumption-with-increased-risk-of-diabetes/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts