Jump to content

Dagar med socker

Recommended Posts

Hej!

Har kört lchf tre månader och funkar bra.

Men hur bör man göra de dagar man vill unna sig socker? Öl och choklad är ju inget jag tänker överge helt :wub:

Ska man minska fettintaget den dagen då insulinökning minskar förbränningen och det kanske då blir att man lägger på sig extra mycket med både extra fett och sockerintag? För kalorier påverkar ju viktuppgång om man äter kolhydrater.

Eller ska man fortsätta med extra fett som vanligt då det mättar bra och den dagen gör inte så mycket i det stora hela.

Tankar är välkommet men finns det forskning är det strålande!  :)

• Like 1

Är du fortfarande sugen på öl?! :o

Sen jag började med LCHF har jag bara druckit champagne, och då bara när den har varit kall, torr och gratis. Inte så många gånger alltså.

Mörk choklad kan du nog äta några bitar utan att oroa dig för sockret. Man blir fort mätt på mörk choklad. :P

Eller talar du om mjölkchoklad? :unsure:

• Like 7

Hej!

Har kört lchf tre månader och funkar bra.

Men hur bör man göra de dagar man vill unna sig socker? Öl och choklad är ju inget jag tänker överge helt :wub:

Ska man minska fettintaget den dagen då insulinökning minskar förbränningen och det kanske då blir att man lägger på sig extra mycket med både extra fett och sockerintag? För kalorier påverkar ju viktuppgång om man äter kolhydrater.

Eller ska man fortsätta med extra fett som vanligt då det mättar bra och den dagen gör inte så mycket i det stora hela.

Tankar är välkommet men finns det forskning är det strålande!  :)

Välkommen till forumet! :)

Är du intresserad av viktnedgång så är det lite knepigt om man går in och äter kolhydrater då och då.

...så gör det inte så ofta. ;)

Sen så om man ska försöka fuska utan att det "kostar"...det brukar inte fungera...men jag skulle nog försöka fasta en tid innan man fuskar och sen se till att fusket inte blir alltför många kalorier och då hoppas på att kroppen förbränner det mesta av kolhydraterna direkt....men berätta inte att jag sa det. ;)

• Like 5

Öl är nog nåt du ska tänka att njuta av vid högtidliga tillfällen. Jag bara äälskade en kall Tuborg guld när jag jobbat i trädgården... som belöning typ. Som "grävöl" använder jag numera kallt grönt te. Precis lika törstsläcksnde med den där lilla beskan. Ska jag njuta i trädgården kör jag gärna en spritz med rose (tål inte vitt vin).

Öl njuter jag när det bara inte går att ersättas.. ett litet glas till midsommarens sill och höstens surströmming

• Like 2

Tack för alla svar! Nä, jag är ju inte ute efter att bli en extremist  ;) Tror bara det skrämmer iväg fler från att testa. Socker ihop med fett är ju trots allt det bästa vår hjärna vet och öl eller vitt sött vin ihop med några goda ostar är med fantastiskt och inget jag tänker sluta med. En gång/vecka är ju inte för ofta efter en vecka med hård träning  :)  

Men fasta innan och inte vräka är ju goda råd så klart.

Men om jag då ändå äter en söt efterrätt. Är det då tom så illa att det påverkar förbränningen i flera dagar sen? Eller är det just den dagen.

Tack för alla svar! Nä, jag är ju inte ute efter att bli en extremist  ;) Tror bara det skrämmer iväg fler från att testa. Socker ihop med fett är ju trots allt det bästa vår hjärna vet och öl eller vitt sött vin ihop med några goda ostar är med fantastiskt och inget jag tänker sluta med. En gång/vecka är ju inte för ofta efter en vecka med hård träning  :)  

Men fasta innan och inte vräka är ju goda råd så klart.

Men om jag då ändå äter en söt efterrätt. Är det då tom så illa att det påverkar förbränningen i flera dagar sen? Eller är det just den dagen.

Tro det eller ej, men lyckas du låta bli de söta efterrätterna (eller sött överhuvudtaget) tillräckligt länge, så lockar de dig inte sen. :)

Funderar över vilket syfte du har med att äta LCHF då du är villig att bryta det en gång i veckan?

Tror inte du hinner uppnå så många av fördelarna med kosten med den metoden.

• Like 1

Är ditt mål viktminskning kan det sabba mer än du tror är jag rädd. Det beror förstås hur din metabolism är.

(Du anar inte vad god ost är med en kraftig rioja. Då känner du smaken på ett helt annat sätt än till sött vin. Det kan jag öht inte dricka längre. Ska jag lyxa ordentligt blir det 3 4 medjoldadlar till grönmögelost sen är det för mycket )

• Like 1

"Nä, jag är ju inte ute efter att bli en extremist   ;) Tror bara det skrämmer iväg fler från att testa. Socker ihop med fett är ju trots allt det bästa vår hjärna vet och öl eller vitt sött vin ihop med några goda ostar är med fantastiskt och inget jag tänker sluta med. En gång/vecka är ju inte för ofta efter en vecka med hård träning   :)"

Du kanske ska prova att avstå från socker helt en längre period än 6 dagar, ta en månad t ex så kanske du börjar inse att det går att leva utan socker en gång i veckan...blir man avvand så blir det inte alls extremt utom för de sockerberoende...;D

Jag drack faktiskt en halv lågkolhydratsöl för något år sedan men tyckte inte det var något speciellt, innan LCHF tyckte jag öl var jättegott men nu inser jag att det var min sockerstyrda hjärna som tyckte om det i o m kicken man fick av sockret i ölet...;D

• Like 1

Jag tror majoriteten som svarar här förstår vad du menar men då de kommit förbi sockerträsket och aldrig vill åka dit igen "typ" så vill de inte förstå vad du menar för de har inte de behovet längre/vill inte ha behovet. För mig verkar det inte funka så bra att fuska med öl/diverse annat. Jag får sånt extremt sug att så verkar inte va värt det. Har en kompis som kör extremt strikt på veckorna och brukar ha en fuskdag på helgen med godis/pizza. Han har tappat cirka 10kg, ligger cirka 3-4kg från målvikt. Så funkar verkar det göra. Sen om dit mål va att tappa vikt eller må bra på lchf?!? Är som som du säger intressant att veta hur mycket en fuskdag i veckan förstör!

• Like 1

Jag har provat i 2 mån helt utan ngt socker, så visst en paprikabit kan smaka ljuvligt. Så nä det handlar inte om beroende, precis som en person som tar en whisky en kväll inte behöver ha abstinens. Det är gott.

Jag ska ner 1-2kg till sen har jag min målvikt. Det var lätt för mig pga mycket träning.

Läste runt på nätet nu och många åsikter gåt att läsa men knappt någon forskning. Flera menar tom att för strikt kan skada njurar och andra organ. Vi har ju ingen forskning på någon som hållt på med lchf i hela livet. Vissa menar att ketos hamnar kroppen i redan efter någon dag, andra menar veckor och tom månader. Men det är klart svårt att veta exakt och mäta hur dessa personer äter. En morot kan ju sabba allt enligt vissa och är man känslig kanske man är fast igen  :lol:

Hej. Tränar du hårt, dvs. så att du tömmer glykogenförrådet kan du sannolikt göra avsteg några gånger per månad. I synnerhet fungerar det nog ganska bra om du 1) tål vete/gluten utan att bli upplåst och får andra problem relaterade till den kosten, 2) tål relativt mycket kh utan att gå upp i vikt.

Jag får en känsla av att du är relativt ung, dock över 18 hoppas jag  :D , så du kan nog äta någon enstaka efterrätt eller dricka någon öl då  och då, men vill du hålla vikten någorlunda så tycker jag du ska prova dig fram till den mängden som verkar göra att du håller vikten.

Sen har vi ju det här med allmän hälsa. Skulle du känna att du mår sämre av mjöl och socker och kanske mjölk... Jag skulle utesluta dom helt och få bättre resultat på styrketräningen och löpningen...

Läs Mark Sisson's blogg: Han förespråkar 80/20 regeln. Ganska bra regel tycker jag. Dvs, äter du ordentligt bra mat kan man äta något "gott" någon gång ibland. Om man vill alltså. Dock ingenting i för stora mängder. 12 öl en kväll kanske är lite mycket, medan en IPA till maten någon gång ibland kanske är helt ok.

• Like 2

38 år så ja det är väl ungt  :)

Precis, jag får testa mig fram. Läst lite mer och vissa som kör lchf får inga problem alls med en eller två dagar/vecka där de äter och dricker vad de vill, tom 12 öl en kväll. Det gäller väl att hålla sig sen och inte fortsätta dagen efter och har man problem med det så kan jag förstå varför man ifrågasätter att vika av från lågkolhydratkosten överhuvudtaget. Just alkohol kan ju med ge blodsockersvängningar så risken finns att det blir en eller två dagar till sen med sött.

Tack för bloggtipset, ska kolla där med.

• Like 1

Hej Jag tror att om man ska göra avsteg från lchf kost så är fasta en mycket bra sak att göra. För som jag förstår saken så är det viktigt att insulinnivån ska ligga lågt under stora delar av dygnet.

Har kollat och läst mycket av Jason Fung och vad han har att säga, och förstår jag saken rätt så är fasta en bra sätt att hålla insulinet lågt även om man gör avsteg då och då.

Hej Jag tror att om man ska göra avsteg från lchf kost så är fasta en mycket bra sak att göra. För som jag förstår saken så är det viktigt att insulinnivån ska ligga lågt under stora delar av dygnet.

Har kollat och läst mycket av Jason Fung och vad han har att säga, och förstår jag saken rätt så är fasta en bra sätt att hålla insulinet lågt även om man gör avsteg då och då.

Intressant. Samma dag då t ex om man ska på kalas på kvällen?

Vad jag förstår så är fasta bra även om man inte planerat att göra ett avsteg, Så om man nu ska göra ett avsteg så(tror) och förstår jag att effekten av avsteget blir mindre om man fastar. Men av egen erfarenhet så vet jag att ett avsteg inte går obemärkt förbi helst på vågen :angry:

Ps glöm inte att om du ätit lchf under en tid så tål du inte lika mycket som vanligt. Hälften kan vara för mycket :P

• Like 1

Det skiljer nog en del från person till person, speciellt om man har något metabolt problem.

Ale, speciellt IPA är min svaghet men jag märker inga negativa effekter av ett par pints varannan helg bara man stannar där och inte följer upp med en chipspåse, ett par öl till och så en bakispizza...

En pint innehåller ju ungefär en dagsranson kolisar så är resten av maten strikt fungerar det bra för mig.

• Like 1