inbr Posted March 21, 2015 Share Posted March 21, 2015 Hej! Jag undrar vad det beror på att man har svårt att gå ner i vikt för att det samlas mycket vätska i kroppen. Är det genetiskt eller beror det på övervikten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 21, 2015 Share Posted March 21, 2015 Kosten och olika ämnens förmåga att binda vätska, hur väl njurarnas fungerar, svettningsprocessen, menscykeln, åldersförändringar mm samverkar skulle jag tro. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Jag är bara en lekman, men ställde frågan om vätska i kroppen till en mer kunnig person än jag själv. Svaret blev att det är kolhydraternas fel, för mycket kolhydrater alltså, som binder vätska. Jag kan nog tro på det då jag tycker att kroppen är mindre spänd med nära noll kolhydrater. Kroppen känns ledigare. Alltså, lagom med protein och rejält med fett. Man kan testa ett antal dagar och känna efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 1 g kolhydrater binder 2-3 g vatten, men 1 g fett binder bara 0,25 g vatten ... läste jag just på http://detsundeliv.dk/artikler/mad/3971/kulhydratfattige-dieter-.aspx (i övrigt kan jag inte rekommendera sidan). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Måste ha med annat att göra än "bara" kolhydraterna. I mitt fall har jag alltid haft lätt att samla på mig vatten, blev bättre då jag gick över till LCHF för 6 år sedan men fortfarande fanns det kvar till viss del. Upptäckte av en slump för ett par år sedan då jag hade en stressig period på jobbet att jag hade högt blodtryck ( undertrycket låg på 110) och började äta urindrivande mot det och blev bättre. Missade tabletterna vid ett tillfälle och gick upp 4 kilo i vikt på 2 dagar i ren vätska ( gick ner samma kilon då jag började med tabletterna igen). Nu har mitt blodtryck stabiliserat sig och är istället för lågt då jag äter tabletterna men vill ju inte samla på mig flera kilo vätska... ska kontakta min läkare i veckan hur vi ska gå vidare med detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts