Jump to content

Glyfosat i Roundup kan leda till cancer

Kahavia

Recommended Posts

WHO varnar än en gång för att glyfosat i Roundup kan leda till cancer. Redan 1985 utfärdades en varning som drogs tillbaka 6 år senare.

Indicierna för att Roundup kan leda till skador på insekts- och fågelpopulationer är starka sedan gammalt.

Det säljs överallt och kan därför verka trivialt men är ett allt större gissel. Numer hittas glyfosat och dess nedbrytningsprodukter allt oftare i våra vattentäkter. Dagens jordbruk är sannerligen långt från hållbart!

Sprid informationen om ni kan!

http://mobile.nytimes.com/2015/03/21/business/who-report-links-ingredient-in-roundup-to-cancer.html?_r=0&referrer=

http://www.vk.se/1409612/ograsmedlet-roundup-kan-ge-cancer?mobil

http://www.dn.se/nyheter/varlden/naturskyddsforeningen-avrader-fran-populart-ograsmedel/

http://www.svensktvatten.se/Aktuellt/Nyheter/Dricksvatten-nyhetslista/Bekampningsmedel-inom-vattenskyddsomraden/

• Like 2

Läste precis att Sverige ska rösta ja för GMO i EU.

Ja men jag har för mig att det rörde sig om försäljning av några matvaror och inte odling av dem. Tendensen är däremot mycket olycklig tycker jag.

------------------------------------------

Jag undrar vilka möjligheter vi kommer att ha att stoppa användning av skadliga bekämpningsmedel och GMO om TTIP inklusive det föreslagna investerarskyddet går igenom. Demokrati bye bye...

• Like 3

Ja, jag är mest orolig över lunch och restaurangmat. Om de märker varor ordentligt kan jag som konsument undvika dem i affären, men det är svårare på restauranger, om de inte är tvungna att informera att det är GMO. Listan på saker man måste fråga om när man går ut och äter riskerar att bli längre, och till slut orkar man inte.

• Like 2

Ja, jag är mest orolig över lunch och restaurangmat. Om de märker varor ordentligt kan jag som konsument undvika dem i affären, men det är svårare på restauranger, om de inte är tvungna att informera att det är GMO. Listan på saker man måste fråga om när man går ut och äter riskerar att bli längre, och till slut orkar man inte.

Helt sant, jag håller med dig. De restauranger som säger att de använder ekologiska råvaror kan man kanske lita på. Än så länge är det en garant för GMO-frihet i Sverige. De flesta använder nog däremot billigare råvaror och då är det svårt att veta.

Lite OT: Jag frågade en gång på vår personalrestaurang vad de använde för matfett. Då lyfte kocken upp en 5-litersdunk med innehållsförteckningen "Vegetabilisk olja"! Kanske en friskrivning från leverantören som medger att man använder den olja som för tillfället är billigast vilken växt (och process) den än kommer från?

Det är ju inte ofta en lunchrestaurang är ekologisk. Jag vill inte att det sociala livet ska bli omöjligt, men jag är rädd att GMO kan vara för farligt för hälsan. Jag går ju inte och frågar om köttet är gräsbetat eller grönsakerna är ekologiska var jag än går, även om det är det jag köper hem till mig. Jag frågar däremot alltid om spannmål då jag blir mycket sjuk av det, och jag kan för det mesta gissa vilken mat jag bör äta för att undvika det. Problemet med GMO mat är att jag inte vet eller ser i vilken mat det finns. Skitjobbigt.

• Like 2

Problemet med GMO är att det är en del av ett allt mer kemikalieintensivt jordbruk och GMO har trots alla löften ökat och inte minskat användningen av bekämpningsmedel. Att glyofosat/Roundup i slutändan skulle visa sig vara cancerframkallande även för människa är en lika revolutionerande nyhet som att påven visar sig vara katolik.

Att själva huvudprincipen med GMO - att gener sprids mellan vitt skilda organismer och arter - i sig skulle vara onaturlig är grundligt motbevisad. Bland bakterier är det vardagsmat men även allt högre liv inom växt- och djurlivet hade varit omöjligt utan detta. De första eukarioterna integrerade bakteriella mitokondrier innanför sina cellväggar och snart hade  gener mellan de olika arternas genom börjat utbytas. Samma sak gäller växterna och de ursprungligen bakteriella kloroplasterna.

Cirka 7 % av vårt mänskliga genom verkar bestå av gamla avdankade retrovirus och en sådan importerad gen verkar ha varit avgörande för att däggdjuren skulle kunna utveckla innovationen med navelsträng direkt till fostret. En nylig studie har identifierat över hundratalet mänskliga gener med ursprung i andra arter. Vanligast var gener från bakterier och protozoer men även gener från virus och svampar fanns. Så människan är i grunden en GMO - en genmodifierad organism.

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150312123319.htm

• Like 1

En annan mer uppenbar naturlig GMO är denna vattensnigel som inkorporerat gener från alger den äter. Kloroplasterna från dessa inkorporeras sedan i snigels egna celler och senare i livet kan den leva helt fotosyntetiskt. (Snacka om en våt dröm för veganerna även om grön hudfärg i början kanske inte uppfattas som vackert. Lova att inte tipsa Bill Gates om detta - då har vi snart miljardanslag till sådan forskning).

post-2510-0-56864500-1427008228_thumb.jpg

• Like 2