Jump to content

SSRI å många bokstäver

Jultomten

Recommended Posts

Hej på alla!

Har sedan länge en frågeställning som jag undrar om ngn ha lite info om. Gärna länkar. Allt fler , säkert hundratusentalet, miljoner ,personer i Europa knaprar sk SSRI piller.jag frågar mig varför? Livsstilsproblem, sociala problem å annat elände eller - kan det vara käket? Otroligt många får åsså diagnoser med många bokstäver. varför ???? Efter att ha grottat runt på nätet - har släkting som nu är illa ute psykiskt- har tanken slagit mig att maten kanske är högst inblandad. eller??? Svårt att googla fram nåt. Mkt forskning ligger i databaser som jag ej har access till.Tacksam för input.

Jultomten

• Like 3

Min ena dotter har ADHD och är sockerberoende. En förändring av hennes kost, framför allt gluten- och sockerfritt, gör stor skillnad för hennes mående och beteende. Hon behöver ändå centralstimulerande mediciner, men vi har kunnat minska dosen. Vill du läsa mer om detta specifika exempel, finns min tio sidor långa tråd "Hur gör vi rätt med maten för vår familj" en bit ner under "Nybörjare".

• Like 3

Hej. Tack för ditt svar. Skall ta en titt. Det finns ju numera en " ny" sjukdom - Pandas. Mindre trevlig , som ger skumma symptom. Detta utifrån kroppslig infektion.Streptokocker tror man. Min tankegång går ett steg längre - kronisk inflammation i kroppen som kanske beror på den kemi vi äter. Med andra ord, psyket, hjärnan påverkas utan att vi förstår det och man får en " psykisk sjukdom" . En slags hjärninflammation. Vi höra andras tankegångar - nån som vet mer ?

Hej. Har lite erfarenheter av det du skriver. Dock behövde jag inte några SSRI-preparat, men jag botade depression med kostomläggning. Dålig mat (mjöl, socker och mjölk) ändrar tarmfloran till att inte innehålla de bra bakterierna. När jag la om kosten till LCHF/Paleo försvann depressionen på 1 vecka. Intressant nog fick jag efter det reda på att bakterierna i magen behöver 4 dagar på sig för att ändra sammansättning och dom behöver vissa förutsättningar för att må bra... Så har det med livsstilen att göra? Med stor sannolikhet skulle jag säga och man kan göra något åt det.  :)

Att se över (finns många fall där något av nedanstående lyckats mot depression och ångest. Jag gör allt nedan):

• Kost (Mat lagad från rena råvaror och ingen snabbmat, godis, bakverk etc.), Mkt grönt och mkt fett från olika bra källor.
  • Tillskott av vitaminer och mineraler samt Omega 3 (500 mg Magnesium varje kväll hjälper t,ex. att somna)
  • Motion: 30 minuter per dag
  • Probiotika och Prebiotika samt annat som främjar hälsosam tarm: Se "Stora tarmtråden" jag startade i förrgår. 
  • Lugnande cocktail på kvällen: L-Glycin, Magnesium, L-Theanin
  • Tarmstärkande cocktail på morgonen: L-Glutamin, Probiotika (gärna jordbaserad), Prebiotika (potatismjöl i kallt vatten). Äppelcidervinäger.
  • Rikligt med sömn.

Jag säger inte att man ska sluta med SSRI-preparat, men jag tror du kan söka på SSRI på någon av de bloggar som kostdoktorn länkar till och du kommer att hitta länkar och annat som visar på att de faktiskt inte fungerar vidare värst bra. Exempel på bloggar: bengreenfieldfitness.com, kriskresser.com

Så frågan är: Sköter din släkting maten och livsstilen? Att äta en antiinflammatorisk kost borde vara starten för alla behandlingar.

• Like 6

Hej. Har lite erfarenheter av det du skriver. Dock behövde jag inte några SSRI-preparat, men jag botade depression med kostomläggning. Dålig mat (mjöl, socker och mjölk) ändrar tarmfloran till att inte innehålla de bra bakterierna. När jag la om kosten till LCHF/Paleo försvann depressionen på 1 vecka. Intressant nog fick jag efter det reda på att bakterierna i magen behöver 4 dagar på sig för att ändra sammansättning och dom behöver vissa förutsättningar för att må bra... Så har det med livsstilen att göra? Med stor sannolikhet skulle jag säga och man kan göra något åt det.  :)

Att se över (finns många fall där något av nedanstående lyckats mot depression och ångest. Jag gör allt nedan):

• Kost (Mat lagad från rena råvaror och ingen snabbmat, godis, bakverk etc.), Mkt grönt och mkt fett från olika bra källor.
  • Tillskott av vitaminer och mineraler samt Omega 3 (500 mg Magnesium varje kväll hjälper t,ex. att somna)
  • Motion: 30 minuter per dag
  • Probiotika och Prebiotika samt annat som främjar hälsosam tarm: Se "Stora tarmtråden" jag startade i förrgår. 
  • Lugnande cocktail på kvällen: L-Glycin, Magnesium, L-Theanin
  • Tarmstärkande cocktail på morgonen: L-Glutamin, Probiotika (gärna jordbaserad), Prebiotika (potatismjöl i kallt vatten). Äppelcidervinäger.
  • Rikligt med sömn.

Jag säger inte att man ska sluta med SSRI-preparat, men jag tror du kan söka på SSRI på någon av de bloggar som kostdoktorn länkar till och du kommer att hitta länkar och annat som visar på att de faktiskt inte fungerar vidare värst bra. Exempel på bloggar: bengreenfieldfitness.com, kriskresser.com

Så frågan är: Sköter din släkting maten och livsstilen? Att äta en antiinflammatorisk kost borde vara starten för alla behandlingar.

Mycket bra tips! Skulle vilja lägga till att man även kan äta D-vitamin. 5000 IE D3 från september till april har fått bort alla mina "svackor"...

Förutom det med kosten alltså, som nog är det viktigaste. :)

• Like 5

Mycket bra tips! Skulle vilja lägga till att man även kan äta D-vitamin. 5000 IE D3 från september till april har fått bort alla mina "svackor"...

Förutom det med kosten alltså, som nog är det viktigaste. :)

Exakt, missade det. Har exakt samma erfarenhet från D-vitaminet.

• Like 1

Kunskapen om dessa samband är ännu i sin linda och precis som vid kroppsliga kostrelaterade problem

fasar läkemedelsbolagen för att människor ska begripa dessa samband

Man tjänar ju inget på att folk begriper denna koppling utan ser hellre att kunderna återkommer

och helst livslångt nyttjar mediciner för att orka med sin tillvaro

Det har ju varit ett par uppmärksammade och intressanta vetenskaps-program på tv:n den senaste tiden som inte bara visat

kostens betydelse för kroppen utan att även psyket och tom hela personligheten kan påverkas av födan och därmed

bakterieflorans sammansättning i tarmen

Hej. Alla igen. Nybörjare.på detta forum å har lite småproblem att svara med min padda.

Glen : intressanta synpunkter. Nya strömningar pekar starkt på tarmflorans sammansättning för att må bra. Har personlig erfarenhet av kostomläggning då jag gick in i väggen för några år sedan. Intressant upplevelse att göra en 180 graders sväng kostmässigt. Tror som du att maten är den viktigaste parametern ihop med ett antal andra korrigeringar. Svåra sömnstörningar ligger å spökar åsså för denna släkting. Nån kommentar om detta ??

Stammis: jepp detta är mina funderingar. Vården idag är djupt sammankopplad med " vetenskapen" som ju ofta är läkemedelsbolag och inte fri forskning.Att läkare knappt läser näringslära under sin utbildning alls, och kanske akdrig gör detta -innebär ju att många hamnar i ekorrhjulet med pillerburkar , eller hamnar på forum likt detta för att fylla på alternativ kundkap. Psykiska problem i den omfattning vi nu ser - är det nedärvt eller???? Maten ????. Förmodligen ett hopkok av parametrar nen jag är intresserad av matens ev inflammationsdrivande egenskaper. Vill ha input

Hej. Alla igen. Nybörjare.på detta forum å har lite småproblem att svara med min padda.

Glen : intressanta synpunkter. Nya strömningar pekar starkt på tarmflorans sammansättning för att må bra. Har personlig erfarenhet av kostomläggning då jag gick in i väggen för några år sedan. Intressant upplevelse att göra en 180 graders sväng kostmässigt. Tror som du att maten är den viktigaste parametern ihop med ett antal andra korrigeringar. Svåra sömnstörningar ligger å spökar åsså för denna släkting. Nån kommentar om detta ??

Sömnstörningar. Jo. Det har jag en del synpunkter och förslag på.

Kosten är viktig för att få ordning på hormonerna - Naturlig mat är extremt viktig - man ska somna som en klubbad säl.

Motion som AVSLUTAS > 3 timmar innan läggning. Annars finns för höga doser av stresshormoner i kroppen och man somnar inte.

Bra rutiner vid sänggående: 

• skriv ner det som ligger och gnager på ett papper som finns vid sängen - det går då att släppa det och somna.
  • Ta L-Glycin, L-theanin, 500 mg Magnesium och 15 mg Zink 1 h innan sänggående. Aminosyrorna behöver cyklas. Annars blir man mer tålig.
  • Inget kaffe efter 1500 eller tom ännu tidigare. Drick koffeinfritt om smaken saknas.
  • Meditera eller Yoga (avslappningsyoga) - timmen innan sänggående
  • Avsluta arbetsdagen med att skriva ner morgondagens to-dos så att man kan släppa dom
  • Ha kolmörkt i rummet. Man ska inte ens se sin hand.
  • Ingen tv eller telefon/läsplatta 1 timme innan sänggående.
  • Eventuellt kan lite banan intas tillsammans med ämnena under punkt 2.
  • Lägga sig exakt samma tid varje kväll.
  • Gå upp exakt samma tid varje kväll.

Är kortisolet på hög nivå stör den melatoninproduktionen - alla aktiviteter ovan borde få ordning på det. För att det ska gå att göra en omställning enligt ovan kan det vara bra att veta att jag hade sömnproblem tidigare, men fått ordning på det genom dessa relativt enkla vanor.

Maten kom dock för mig före alla dessa bra vanor.

• Like 3