Jump to content

Ytterligare fokus för kostdoktorn?

Glen Åkesson

Recommended Posts

Info om D vitamin finns. Det var hos kostdoktorn jag hittade info om hur man överlever vintrar utan att dö. Förr om åren slocknade solen 1 september och sen var livet en sträcka med grått och svart ett halvår framåt... solförmörkelsen igår var rena fyrverkeriet jämfört med mina vintrar förut. SÅÅÅ tacksam över internet och Kostdoktorn

• Like 3

Samma här.

Jodå. Jättekul (verkligen superkul) att gå ner i vikt. Slippa blodsockerdippar, slippa vakna trött, slippa ledvärk: underbart. :D

Men den största lottovinsten för mig var att jag slapp ur mina årliga djupa vinterdepressioner.  (Vi pratar djuuuupa depressioner med dagliga självmordsfantasier och hela klabbet..) När sockersuget försvann och jag därmed äntligen rådde på sockerförbrukningen försvann depressionerna. Det är nu min 6:e vinter i rad där jag mått bra. Efter 30 (!!) raka vintrar där jag bokstavligen ville dö, där jag varje dag "tröstade" mig med att om det blev för djävligt kunde jag alltid ta livet av mig men bara en dag till, försök en dag till och sådär höll jag på mellan oktober och mars VARJE ÅR i 30 år. Det var inget liv. Jag klarade inte av att fullfölja mina universitetsstudier p.g.a. det är. Jag vågade aldrig anmäla mig till kurser - som alltid ligger över vinterhalvåret för jag klarade med nöd och näppe av arbetsdagen utan att lägga min i fosterställning under skrivbordet. Allt detta trots medicinering som trots allt hjälpte en hel del..  :(

Så jag har fått mitt liv som gåva, tack vare att jag hittade Kostdoktorns blogg i min förhoppning att hitta något fungerande sätt att gå ner de där förbenade 30 överviktskilona jag drogs med sen många år tillbaks (mest tack vare ett otroligt godissug som alltid blev sju resor värre över vintern).  :wub:

• Like 7

Som jag tolkar det så forskas det mycket om tarmens funktion och kopplingen mellan bakterieflora i kroppen och många autoimmuna sjukdomar, fetma, diabetes och många som har haft svackor i livet och mått lite kymigt börjar ju onekligen titta på tarmbakterier och liknande. Det skulle verkligen vara kul om kostdoktorn kunde sätta någon i teamet på att grotta ner sig i den forskningen som finns och skriva mer om detta. Kul att så många håller med...

Kopplingen kost och psyket är verkligen nåt som är eftersatt och behöver lyftas fram i ljuset

Massor med människor skulle kunna må mycket bättre om dom förstod att det finns starka samband här

och att tom små förändringar i hur man äter skulle kunna medföra dramatiska förbättringar

De senaste åren har det trillat in mycket forskning som visar på detta och medvetenheten om detta behöver öka

Så skilda saker som bokstavssjukdomar/autism kriminalitet förlossningsdepression och mängder av andra personlighetsstörningar

kan mer eller mindre bero på växttoxiner i maten överkänsligheter mot vissa matvaror förändrade tarmfloror bristtillstånd etc

som kan vara väldigt kostrelaterade

Jag har snöat in lite på det där med tarmflora (utan att för den skull äta jord eller probiotika ännu :) ):

http://humanfoodproject.com/ancestral-microbiome/

Min gissning är att just det fältet kommer ge oss vansinnigt spännande forskningsresultat de närmaste 10 åren

• Like 1