Jump to content

Kan man kickstarta ketos?

Annedm

Recommended Posts

Hej

Jag har provat att mäta mina ketoner med urinstickor under en vecka och jag ligger alltid på den mörkaste eller lite mörkare än den näst mörka hela tiden. Jag har ätit mellan 5 och 30 kolhydrater varje dag. Jag har helt hållit upp från alkohol för jag har haft en vit månad. Min fråga är om jag börjar dricka alkohol igen och man ser att ketosen försvinner. Kan man hjälpa den igång på något sätt? Jag funderar på om man ska vara väldigt strikt på söndagen och köra nån slags äggdiet för sen återgå till min vanliga kost i veckan. Alltså nära fasta men helt fasta från kolhydrater dagen efter man druckit alkohol? För visst förstör alkohol ketos?

Obs jag vill inte minska i vikt utan behålla min vikt och kunna dricka alkohol.

• Like 2

Välkommen till forumet, Annedm!

Det verkar vara väldigt olika hur man reagerar på alkohol, som med så mycket annat. Våra kroppar beter sig olika. En del håller sig kvar i ketos utan större problem, andra har riktigt svårt att komma tillbaka. Du får testa och se hur just du reagerar. Annars låter ditt upplägg vettigt i mina öron; fasta eller fettfasta underlättar, liksom träning.

• Like 1

Jag håller mig i ketos om jag håller mig till vin med under 5 g socker per liter men börjar jag dricka drinkar och liknande så ramlar jag ur, men alla fungerar som sagts här ovan lite olika vad det gäller detta.

Kom ihåg att mätning av ketoner med urinstickor är inte tillförlitligt, speciellt om du ätit LCHF ett tag, det är ju bara överskottet på ketonerna i kroppen som visas  :)

Det är nog inte så mycket alkoholen på partyt som förstör utan mer det som man sen käkar av bara farten när man fått i sig alkoholen :)

...Men visst kan man komma rätt fort in i gängorna igen

Festkvällen avslutas ju i allmänhet med att man går och lägger sig

Efter 8 timmar i bingen börjar kroppen åter närma sig ketos

Effekten kan förstärkas med en het kopp kaffe och en rejäl klick kokosfett till frukost

Sen är det bara att köra på med vanlig keto-kost under dagen och man är i princip igång igen :rolleyes:

• Like 4