Jump to content

Jag tillhör nog just DEN kategorin.....

vebro
 Share

Recommended Posts

... kvinnor över 40 som inte gå ner i vikt.

Så tröstlöst ändå... Jag fattar ingenting!?

Jag var inte under 40 sist jag provade LCHF. då svarade kroppen ganska bra tycker jag. Nu? NU? ALLT är annorlunda!

Förra ggn var det ca ett kg minus i veckan avföringen (ursäkta) var som smör. Nu har jag minskat 2 kg på två månader och jag är hård i magen. Äter enligt strikt LCHF och mindre mejeri än sist. Har festat till med med en morot, sötpotatis till helgens goa köttbit... (två helger)

" jag gick ner 15 kg på två månader"  " minskade tre storlekar" Jo men eller hur.... HUR DÅ?  

Jag begriper ingenting. Har kollat kostbevakning.se Ligger aningen lågt på protein i bland 18%, fett runt 75% kolhydater runt 5% Å vet ni vad som drar ihop mina kolhydrater??? Kaffe??? Hade jag ingen aning om?

Nej, jag tänker inte sluta dricka kaffe, nej, jag motionerar inte nåt eftersom jag fick en sk giktattack ( hör det ihop med LCHF andet undrar jag då, eller kom första attacken bara nu som av en slump? ) Motion kommer nu..

Just nu känner jag mig redo att kasta mig över brödet och pastan. (Det jag saknar mest) Men jag fattar inte vad som händer. Har just ätit köttfärslimpa med rotisar och gräddsås. JAg känner mig precis så svullen och däst som efter ett mål mat med pasta och köttfärssås typ...

Tips och idéer tack.

Prova räkna gram kolhydrater istället för att bara se till procent

Se till att hamna under 25 gram per dag

Hur ser det ut med proteinet om du även räknar på det?

Försök hålla dig under 1 gram protein per kilo önskad kroppsvikt

• Like 1

Kollar gram på dagens intag tex... 46 gram protein,,, int vill jag väga 46 kg :D

Kolhydrater drog ju iväg till 27 gr tack vare sötpotatisen, morot, rödbeta.

Gårdagens protein 63 gr.... så det verkar ju inge konstigt just... fett och kolhydrat helt ok...

De tvar ju det här räknandet jag ville slippa...  :)

Jag skulle prova att lägga till någon form av fasta som ett sätt att hålla ner insulinnivån under en längre tid av dygnet. Det finns flera sätt att fasta,så det kan vara värt att läsa på lite om det och försöka hitta någon modell som passar just dig.

Själv så kör jag bara lunch och middag och inga mellanmål, och det funkar bra för mig.

• Like 1

Kollar gram på dagens intag tex... 46 gram protein,,, int vill jag väga 46 kg :D

Kolhydrater drog ju iväg till 27 gr tack vare sötpotatisen, morot, rödbeta.

Gårdagens protein 63 gr.... så det verkar ju inge konstigt just... fett och kolhydrat helt ok...

De tvar ju det här räknandet jag ville slippa...   :)

Vill du slippa räkna kolhydrater, kalorier och proteiner in i minsta gram? 

Fasta!.... då och då. T ex två dagar i veckan.

Kolla in dr Jason Fung's videos på youtube. Rekommenderar det varmt.

Självklart bör man ha koll på kolhydrater mm, men det är skillnad kh och kh. Också behöver man inte räkna vartenda gram.

• Like 3

hahhahha "Naturist"  kostbevakaren behöver jag ju bara fylla i....räknar gör ju den :D

Formulerar om då...  Tänka att oj, nu har jag ätit ett ägg... då kan jag inte äta .... du vet vad jag menar... 

Fasta låter jättesvårt i mon värld...ska gå och läsa på...

hahhahha "Naturist"  kostbevakaren behöver jag ju bara fylla i....räknar gör ju den :D

Formulerar om då...  Tänka att oj, nu har jag ätit ett ägg... då kan jag inte äta .... du vet vad jag menar... 

Fasta låter jättesvårt i mon värld...ska gå och läsa på...

Med en fastedag då och då, så behöver du inte tänka efter när du äter ett ägg.......eller tio  ;)

Varför är det svårt med en fastedag?

Jag tycker att det är en lättjedag.....det tar ingen tid att laga maten (2 sek att hälla upp ett glas vatten).......ingen tid att förtära den. Det enda som tar tid, är att svara på alla undrande frågor. Idag på min lunchrast låg jag ute i vårsolen och lapade, medan de andra skyfflade stuvade makaroner med falukorv. Vem drog det kortaste strået? Tja, det beror på vem man frågar :)

• Like 1

Du är den tredje jag har läst om som fått giktanfall av väldigt strikt lchf (fyra med mig själv). Kanske du borde öka grönsakerna, och lägga till syrade grönsaker? Stirra dig inte för blind på mängden kolhydrater, om du drar ned för mycket på det gröna kan du få i dig för lite näringsämnen.

• Like 4

Jag gick inte ner ett gram på hyfsat strikt LCHF under 3 år men jag minskade 2 storlerkar i alla fall och det är ju huvudsaken. Skit i vågen och använd måttband i stället och låt det ta tid. LCHF är i gen quickfix. Blaskornas förton kilo på en kafferast är bara nys.

När du kommit in ordentligt i kosten igen och känner dej mogen kan du ta lite periodisk fasta. Men låt kroppen landa ordentligt i kosten först annars kan det bli helt fel. Jag tog 7 kg på lika många månader när jag började med 5:2

Jag gick inte ner ett gram på hyfsat strikt LCHF under 3 år men jag minskade 2 storlerkar i alla fall och det är ju huvudsaken. Skit i vågen och använd måttband i stället och låt det ta tid. LCHF är i gen quickfix. Blaskornas förton kilo på en kafferast är bara nys.

När du kommit in ordentligt i kosten igen och känner dej mogen kan du ta lite periodisk fasta. Men låt kroppen landa ordentligt i kosten först annars kan det bli helt fel. Jag tog 7 kg på lika många månader när jag började med 5:2

Håller du vikten med lätthet, Stoscha? Går du fortfarande ner eller är du stabil?

Mitt förslag är en moderat lågkolhydratkost. Att gå riktigt lågt med kolhydraterna svarar du ju ändå inte på så sluta plåga dig själv i onödan. Detta är ett välkänt och rätt vanligt fenomen när man ska köra LCHF "för andra gången". Frustrerande men tyvärr inte så mycket att göra åt och bara att acceptera tror jag.

För mig fungerar detta utmärkt för viktnedgång om jag räknar kalorier. Man räknar alltså både kalorier och kolhydrater. Lägg dig ett par hundra kcal under din beräknade totalförbränning. Jag tycker att någon slags gräns för mig går vid 50-100 gram kolhydrater om dagen.

Mer än så och hungerkänslorna påverkas (jag blir mer hungrig) och det blir svårare att stå emot skit. Proteiner ligger normalt mellan 60 och 100 gram. När kosten är lågkolhydrat/högfett så plågas man inte av hungersug, utan det som det hela brukar falla på (tyvärr) är att man i praktiken måste laga all sin mat själv. Den föresatsen kan jag hålla ett tag med sedan blir det för asocialt på jobbet och dessutom svårlöst med logistiken (lunchmöten där det serveras "wraps" och annat elände). Men man får kämpa på!

Om du verkligen gillar mackor och pasta och din mage tål den sortens mat så kan du lägga in en dag i veckan där du får äta sådant, givet att du kan hålla portionsstorleken åt det mindre hållet. Jag tror det är viktigt att den sortens mat inte används som ett snabbt sätt att fixa käk efter en hård dag på jobbet, utan att man istället till t ex lördagsfrukost gör sig en riktigt god smörgås (inte fyra) och njuter i lugn och ro av tillfället. Eller att man passar på att äta en riktigt vällagad pasta på en fin restaurang.

• Like 4

Jaha,,, ja nu har jag stött och blött... Kanske äter jag för lite grönsaker ändå?

Ska tillföra mer,... frukost brukar det inte bli några alls. Lunch och middag blir det oftast nån näve broccoli, eller blomkålsmos, vitkålsgratäng, sparris, eller nån annan varm grönsak... till detta blir det aldrig nån kall sallad el dyl... hmmm.

Jag kämpar på ett tag till..

• Like 2

Fyller snart 50 och är där själv. Gick ner 25 kilo plättlätt för 4 år sen. Livet körde in i flanken på mig för ett 1,5 år sen och det blev lite tröstätande. Inga stora utsvävningar men jag tillhör typen som måste vara extremt noga med vad jag stoppar i mig för minsta lilla dumheter (som t.ex. 1/2 mörk chokladkaka några kvällar i veckan eller en påse chips i veckan) mobiliserar fett fort som s*tan. Resultat på 1,5 år: +12 kg  :(

Nu är jag på banan igen, Livet har backat ur flanken och jag reparerar skador för fullt.  :P

Men oj vad trögt det går. Första två veckorna gick jag ner 1,5 kilo och det kändes jättebra. Sen tog det stopp. 6 veckor och 3 fastedagar senare: först då lossnade 0,5 kilo till... Fuck, som ungarna säger..  :angry: Detta trots att jag går till gymet dagligen: 1 dag yoga, 3 styrketräningspass, 3 (korta men ändå) löppass och minst 4 av passen avslutas med några vändor i bassängen. Fantastiskt frustrerande men jag måste hålla i trösten att jag a) i alla fall inte går UPP längre och B) -0,5 kilo är bättre än +/- 0 kg...

Men nedslående är det.  <_<

• Like 6

Håller du vikten med lätthet, Stoscha? Går du fortfarande ner eller är du stabil?

Har fortfarande typ 5-7 kg som skulle göra gott att få bort. Om jag är superstrikt skulle jag nog kunna plåga ner dem men är inte värt besväret. Jag har inga större problem att vara viktstabil. Pendlar +- 1-2 kg men har hållit denna vikt 1,5 år
  • Like 1

Tack allihopa!:)

Intressant läsning.. jag tror INTE min mage dvs jag mår så bra av pasta o mackor. Magen är ju lugnare trots att jag är hård.

Jag är lite förvirrad när kroppen gör så tvärtom nu mot för sist.. NU när jag verkligen laddat ?! Förra gången åt jag ju inte så varierat för jag fattade inte riktigt :D

Nu har jag ju botaniserat bland recept och får nya aha upplevelser hela tiden. Fast det känns fortfarande som "fusk" att äta plättar ( som vi kallar det i norr) bröd bakat på mandelmjöl el fröer :D

Som sagt nu är jag hård i magen och det var jag inte sist.. känns lite som om magen dog... lungt och stilla ... med min historik behövde jag inte det.

Jättetorr i huden är jsg också. Har psoriasis i släkten och har nån enstaka fläck... nu skulle liksom alla fram och visa sig... nog för att det är den perioden då det brukar förvärras. Men jag tänker att fettet och all vätska man tar i sig nu skulle göra sitt inifrån ? Mrn jag är ju som kärringen mot strömmen!:D

Min första giktattack fick jag också för tre veckor sedan.... men jag ignorerar... proteinrik mat och slkohol sägs vara bidragande till gikt.

1Jag äter inte mer proteiner nu än förr.... snabbt överslag

2 Alkohol är definitivt inte ett problem.

Så... här sitter man lite fundersam... men jag ska inte ge mig . Jag ska nog komma på nåt... Förra gången åt jag mer mejeri... men överallt säger man ju att det ska bort om man vill ner... så den vätska jag tar är vatten och kaffe.

Det gäller nu bara att inte hamna i " va fan spelar det för roll vad jag äter, det händer ändå inget" fällan.

Men det tar emot att ställa sig och riva blomkål el koka grönkål o hacka o choppa grönsaker när familjen sitter med sin tacogratäng :D

Nåja det är MITT val. Ingen tvingar ju mig.

Fram med glada hejjarop och positivitism. Jag sover ju faktiskt bättre hhaahhaa säger hon som var som en hundvalp redan innan :D

• Like 3

Tack allihopa! :)

Intressant läsning.. jag tror INTE min mage dvs jag mår så bra av pasta o mackor. Magen är ju lugnare trots att jag är hård.

Jag är lite förvirrad när kroppen gör så tvärtom nu mot för sist.. NU när jag verkligen laddat ?! Förra gången åt jag ju inte så varierat för jag fattade inte riktigt :D

Nu har jag ju botaniserat bland recept och får nya aha upplevelser hela tiden. Fast det känns fortfarande som "fusk" att äta plättar ( som vi kallar det i norr) bröd bakat på mandelmjöl el fröer :D

Som sagt nu är jag hård i magen och det var jag inte sist.. känns lite som om magen dog... lungt och stilla ... med min historik behövde jag inte det.

Jättetorr i huden är jsg också. Har psoriasis i släkten och har nån enstaka fläck... nu skulle liksom alla fram och visa sig... nog för att det är den perioden då det brukar förvärras. Men jag tänker att fettet och all vätska man tar i sig nu skulle göra sitt inifrån ? Mrn jag är ju som kärringen mot strömmen! :D

Min första giktattack fick jag också för tre veckor sedan.... men jag ignorerar... proteinrik mat och slkohol sägs vara bidragande till gikt.

1Jag äter inte mer proteiner nu än förr.... snabbt överslag

2 Alkohol är definitivt inte ett problem.

Så... här sitter man lite fundersam... men jag ska inte ge mig . Jag ska nog komma på nåt... Förra gången åt jag mer mejeri... men överallt säger man ju att det ska bort om man vill ner... så den vätska jag tar är vatten och kaffe.

Det gäller nu bara att inte hamna i " va fan spelar det för roll vad jag äter, det händer ändå inget" fällan.

Men det tar emot att ställa sig och riva blomkål el koka grönkål o hacka o choppa grönsaker när familjen sitter med sin tacogratäng :D

Nåja det är MITT val. Ingen tvingar ju mig.

Fram med glada hejjarop och positivitism. Jag sover ju faktiskt bättre hhaahhaa säger hon som var som en hundvalp redan innan :D

Hmm...Funderar på din beskrivning..."känns lite som den dog"... så är det med min mage, den står precis stilla...när jag inte har tillräckligt mycket hormoner i rörelse... Dessutom vansinnigt torr i huden. Har fått börja äta Levaxin men är nog inte uppe i ideala dosen än. Varje gång jag får göra en doshöjning förundras jag över att systemet liksom kommer igång igen! :)

Dessutom har jag gått upp 10-12 kg på ett år, trots strikt LCHF, som inte vill försvinna...

Hur har du det med kroppstemperaturen?

Från att i många år haft en "normal" morgontemp på 35,6 - 35,8 är den nu uppe i 36,6-36,8. Det är faktiskt en otrolig skillnad på själva känslan, med den gradhöjningen...

Har du kollat din sköldkörtel?

Jo du... min mamma, mormor. Kusiner har problem med sköldkörteln och äter levaxin.

Mi faster hade struma ..

Jag är helt övertygad om att jag har samma problem . Men....

Det största problemet med mig är att jag alltid är så jävla frisk!! Å det är väl bra :D

Trots alla symptom visar aldrig mina prover nåt. Var tom till en hormonspec för att ta "de rätta" proverna. Han tyckte jag hade förstorad sköldkörtel men proverna var INOM NORMALVÄRDET i vanlig ordning.

Jag är djupt förundrad över alla som säger "gå och kolla dina värden på än det ena än det andra"

Den läkaren finns inte här. :)

Även provet för gikt var "inom normalvärdet" dock tyckte den läkaren att jag låg på det övre normalvärdet och tyckte att utseendet på tån och mina sympton var gikt.

Nåja... kul att vara frisk!

Däremot temp.... hmmm har alltid legat lågt runt 35, 6 även mitt på dagen.... har inte tänkt på att kolla det...

Har aldrig förstått vad folk känner när de har feber?

En liten temp vore på sin plats kanske...

Jo du... min mamma, mormor. Kusiner har problem med sköldkörteln och äter levaxin.

Mi faster hade struma ..

Jag är helt övertygad om att jag har samma problem . Men....

Det största problemet med mig är att jag alltid är så jävla frisk!! Å det är väl bra :D

Trots alla symptom visar aldrig mina prover nåt. Var tom till en hormonspec för att ta "de rätta" proverna. Han tyckte jag hade förstorad sköldkörtel men proverna var INOM NORMALVÄRDET i vanlig ordning.

Jag är djupt förundrad över alla som säger "gå och kolla dina värden på än det ena än det andra"

Den läkaren finns inte här. :)

Även provet för gikt var "inom normalvärdet" dock tyckte den läkaren att jag låg på det övre normalvärdet och tyckte att utseendet på tån och mina sympton var gikt.

Nåja... kul att vara frisk!

Däremot temp.... hmmm har alltid legat lågt runt 35, 6 även mitt på dagen.... har inte tänkt på att kolla det...

Har aldrig förstått vad folk känner när de har feber?

En liten temp vore på sin plats kanske...

Jag har träffat på en läkare som går efter mina symtom - inte efter provresultaten! Helt fantastiskt!! Eftersom jag märker så tydlig förbättring vid varje doshöjning så låter han mig fortsätta, även om han är noga med att påpeka att vi egentligen är ute lite på djupt vatten...då mina prover ligger inom referens...

Han är väldigt fascinerad över hur tydligt jag känner hur kroppen reagerar så nu vill han att jag ska skriva dagbok om hur jag mår, vad som händer och även mäta morgontemp.

Så de finns, de läkarna också, även om de är sällsynta! :)

Han är staffettläkare på min HC, så inte en endokrinolog...men, han ville diskutera mitt fall med en endokrinolog, därför han ville att jag skulle skriva dagbok. :)

• Like 2

Åh! Låt mig ta del av din dagbok. Så intressant!!

Men nu har man ju levt med allt så många år så jag har accepterat att det " bara är så"

Nej. Jag har full förståelse och förväntar mig inte alls att få ta del av ditt liv på så nära håll.

Hoppas allt blir till det bättre för dig ! :)

Åh! Låt mig ta del av din dagbok. Så intressant!!

Men nu har man ju levt med allt så många år så jag har accepterat att det " bara är så"

Nej. Jag har full förståelse och förväntar mig inte alls att få ta del av ditt liv på så nära håll.

Hoppas allt blir till det bättre för dig ! :)

Här kan du se en del av det som varit det senaste året åtminstone. Är nog en bra sammanfattning. :)

http://forum.kostdoktorn.se/topic/4904-lchf-horomoner-och-libido/

Jag tycker att "felsökningen" ska alltid börja med att man får en uppfattning om (1) hur mycket man äter och (2) hur mycket energi man gör av med på en dag. Att ta bort kolhydrater ur kosten får många att tappa vikt även om man inte ligger på något större kaloriunderskott, kroppen tycks hitta sin "normalvikt". Det fungerar dock inte så enkelt för alla (särskilt om man har jojobantat mycket) och det kan vara nödvändigt att skapa ett underskott för att nå den vikt man vill nå. Ofta så uppstår ett kaloriunderskott naturligt när man äter LCHF, man blir helt enkelt mätt på färre kalorier (och det är nog en anledning till att LCHF är så framgångsrikt för viktminskning).

Börja med att uppskatta hur många kalorier du får i dig på en dag och gör en uppskattning av hur många kalorier du gör av med på en dag (använd t.ex. http://shapemeup.se/kaloribehov/).Vill man gå ner i vikt så bör man såklart ha ett litet underskott men tänk på att ett stort underskott kan vara kontraproduktivt - att "svälta" sig är en mycket dålig metod för att gå ner i vikt.

Dessutom, att gå ner 2 kg på två månader är egentligen en ganska sund takt. Att man sen vill att det skall gå snabbare är en annan sak.

• Like 2

Förstår hur du känner med den dära viktnedgången som inte riktigt tar fart...Hos mej sågar/segar det sig fram också. Just nu riktigt segt och på +kontot de senaste vägningarna. MORR! :angry:

Tänker mig att jag ska skruva på intaget...kanske göra någon kontrollräkning med något kostberäkningsverktyg. Borde nog det. Är nog rätt lätt att det smyger sig på någon kolhydrat extra här och där...när man hållit på ett tag. VET att jag borde äta mindre mejerier. Tror faktiskt att jag är rätt känslig för just de kolhydraterna.

Önskar också att jag kunde säga att jag lastar upp MASSOR med grönsaker och njuter av att äta dem. Men...då ljuger jag...ljuger ordentligt. Jag BORDE äta mer grönsaker. Ffa typ broccoli och blomkål...Men...blomkål smakar blä...i min mun... Broccoli kan jag få i mej med massor av bea...tex. Så istället för att tvinga i mej detta, vilket leder till att jag äter så mycket mindre...och blir hungrig snabbare...Så äter jag de grönsaker som tilltalar mina smaklökar...Och då blir det ffa kalla grönsaker. Även om de som regel innehåller mer kolisar. Men...så får det va. Bara att acceptera. :)

Det som tröstar mej och som gör att jag fortsätter...är att jag inte "halkat av banan" än...har stått emot frestelser. Inte gjort några ordentliga avsteg...Och varje gång jag säger NEJ till något...så växer jag mej stor och stolt...Och det känns som om i just det ögonblicket att jag tappar några hekto/cm. Och det är underbart! På jobbet har dom helt plötsligt satt fram en burk med lock...där det står " Pengar till fredagsfika". Och den är smickfull med sedlar...Men inte en sekin från mej inte...icke! Gör mej ännu starkare. HEHE!   :P

Fika på ni...jag tar kaffe och en ostskiva ja...OM jag skulle råka vara hungrig. B)

Kämpa på! DU/Vi är superduper duktiga...och...som du också skriver...du är ju frisk och mår bra! Yeeah! :P

• Like 5

Ja, nu har jag läst, fyllt i kostbevakaren, räknat,  kollat och jämfört. Mer förvirrad människa får man nog leta efter just nu! :blink:

Ena dagen läser man en sak, nästa dag läser man en kontring på det man läste innan, jag blir inte klok på detta! ! I går köpte jag LCHF tidningen och det finns ju huuuur många goa recept som helst. Men jag ska inte äta nåt av det?!??

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att sluta läsa och grunna på allt ( annars kommer jag äga forumet här :D ) och bara äta!

Förra gången jag provade på upplevde jag att jag åt mycket mer och tänkte inte på allt jag åt. Så nu tänker jag att jag gör likadant.

-äter- å andra sidan när man nu hittat alla dessa sidor och verktyg blir det ju svårt att hålla sig undan :o

Å nuu händer det grejer.. Tänk att jag liksom känner när det försvinner vikt... I går kväll kom skinnet närmare kindbenen :D :D :D

och partiet under hakan liksom stramar...  nån som känner liknande ? Jisses jag framstår ju som en totalt galen kvinna :lol:

Blir spännande att se om mina känningar stämmer ...

• Like 5

Jamen det är ju precis så du ska göra. Lita på dej själv och låt din kropp kunna lita på dej. Skit i vågen och låt det TA tid. Då kommer det att funka så småningom. Och tillåt dej att njuta under tiden (av MAT). Allt som är i stället för kolisar ska man va lite skeptisk mot... det är nåt lurt i det mesta sånt.

Men det är så kul...ju mer man håller på desto roligare är det och man lär sej MASSOR om sej själv och hur kroppen funkar

• Like 2

Ja, jag hör också till kategorin 50+ där det går sakta som tusan neråt. Jag har räknat o minskat o ökat på kosten...men jag har gjort en upptäckt att det rasar lite bättre i vikt när jag har semester o när jag var hemma o sjuk o har dragit slutsatsen att naturligtvis är åldern ett hinder för viktnedgång men likväl den stress jag har på jobbet och att jag sover för lite. Man måste nog tänka lite utanför oxå!

• Like 1

Finns det några alternativ? Hade du tänkt börja med kolhydrater igen om typ 3 månader om inget händer?! :o:blink:

NOT!!

Det är klart att vi 50plussare fortsätter att äta nyttigt livet ut - oavsett vad våg och måttband säger. B)

• Like 4

Av en slump så läste jag Ulrika Davidssons blogg igår kväll. Hon skrev om sina hormoner som ställde till det för henne. Kommer nu inte ihåg om hennes problem stämmer in på dina, men kanske värt att kolla upp. Skrolla ner en bit på sidan så står det om hormonella obalanser.

Hej Vebro!
Känner med dig helt. Jag har 5-6 kilo kvar. Gick ner dem i somras med 80 10 10 (Motsatsen till LCHF, frukt och gröna blad-så mycket man orkar)
Gick upp under hösten och julen. Provade sedan 5:2 i en månad och gick upp 2 kilo...

Jaha det var det. Inne på min fjärde vecka LCHF med strikt  kosthållning och har gått upp!!

Känns orättvist när man gör saker som de säger att man ska. Nä räkna kalorier och kolhydrater är ju det man ska SLIPPA på denna kosten! Håller med dig! Det blir för mycket fokus.

Jag tränar iofs MASSOR, så vågen är nog bara lite elak, förkläderna passar.....Hur är det för dig?

Jag äter frukost, lunch middag och mellanmål(En näve nötter+ te med sojamjölk eller grädde)

MEN jag tänker efter påsk faktiskt öka grönsakerna och minska portionerna. Se vad det gör.

Jag dricker mycket vatten, sover 8 timmar, tränar 6 dagar i veckan,  (Måndag intervall 40 minuter) (tisdag springer långsamt 7 km med min gamla hund) (Onsdag Styrketräning 30-40 minuter) (torsdag yoga 1,5 timme) Fredag ingenting, (lördag springer 13-14 km) söndag body pump eller styrka hemma 30-40 minuter.

Varför då? Jo jag tänker att om jag tränar mycket, bostar med mycket mat så slutar kroppen hålla fast allting. Få igång förbränningen helt enkelt.
Efter påsk ska jag dra ner på maten, tyvärr har jag massor på jobbet så jag hinner nog inte all träning-men då brukar kilona släppa!

(Jag gick ner 30 kilo för 25 år sedan-så jag är inte överviktig, inte tjock heller, men trivdes så bra när jag vägde 5-6 kilo mindre i somras...

Hör av dig hur det går-och om du hittade en lösning!    

Det är så roligt att höra av alla!

Nej jag tänker nog inte gå tbx till "vanlig" mat. Me jag är så förvirrad just nu!! Förra ggn blev det för enformigt. Detta för att jag inte la ner tid och energi på recept... gammal restaurang anställd lagar mat på vad man har :)

Nu har jag ju hittat massor !!!! Men då ska jag inte äta det för det är grädde. Och inte det för det är mandelmjöl och inte det för det är.... nähä ? tänker jag då ...

Motion...näää jag är så jävla trött på ren svenska!! Och jag är så jävla less på att vara trött och utan energi o livsglädje. Sen åkte jag på en sk giktattack som satt i fram till nu. Så visst ska jag komma igång med träning !

Hormoner jo då såna har jag!! Massor :D men som jag tidigare skrivit är jag ju alltid så jävla frisk :D jac har försökt självmedicinera mot PMS. Här skrev de ut antidep medeciner när jag sökte hjälp. Kändes så där... och mitt förtroende för dem försvsann Äter dem inte!

Mi mormor , mor. Mostrar o h kusiner har problem med ämnesomsättningen. Min faster hade struma. Men JAG håller mig naturligtvis inom normalvärdena !!! Trots alla symptom.... å tröttheten beror på att jag har småbarn... minsta är tio.:) Före jag fick barn var det den bullriga miljön.. ( i om restaurang) nu heter det att jag haft det så tufft ...min kropp är inställd på krig. ( fast det de hänvisar till är 8 år gammalt... det är visst en seg historia :) ja jag vet inte jag...

Ja just ja jag har ju lagt ut 3000 på KBT också för krigstillståndet.... å så var jag till nån annan gumma kinesiologi el nåt . Hon sa att jag hade kvicksilver förgiftning o lurade på mig nå sockerpiller ::D ja herreguud. :)

Nu medicinerar jag med lchf :D det kan då fan inte bli sämre :D

• Like 3

Gå inte tillbaka till bröd och pasta men tro inte för den skull att du kan äta 150 gram bacon och gå ner i vikt. Det är kanske  möjligt för den som väger 140 kilo men knappast om du ligger under 90 och det oberoende av ålder och annat. Att inte överäta är vad som gäller om det nu handlar om stärkelse eller fett eller proteiner. Ta en titt på "fettfrälsta" Martina Johansson som gick upp i vikt med 15 kilo när hon började med LCHF. Finns inte någon möjlighet för en normalviktig att inte gå upp i vikt med LCHF. Kalorirestriktion och måttligt med fett och väldigt lite stärkelse är vad som gäller.

http://martinas.nu

Gå inte tillbaka till bröd och pasta men tro inte för den skull att du kan äta 150 gram bacon och gå ner i vikt. Det är kanske  möjligt för den som väger 140 kilo men knappast om du ligger under 90 och det oberoende av ålder och annat. Att inte överäta är vad som gäller om det nu handlar om stärkelse eller fett eller proteiner. Ta en titt på "fettfrälsta" Martina Johansson som gick upp i vikt med 15 kilo när hon började med LCHF. Finns inte någon möjlighet för en normalviktig att inte gå upp i vikt med LCHF. Kalorirestriktion och måttligt med fett och väldigt lite stärkelse är vad som gäller.

http://martinas.nu

Hur menar du nu? "Finns inte någon möjlighet för en normalviktig att inte gå upp i vikt med LCHF."

Det är väl snarare om man är underviktig som man kan gå upp i vikt då LCHF anses viktnormaliserande...

• Like 1