lchfasa Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Hej! Här sitter en trogen lchf:are som ätit LCHF för att det får mig att må så otroligt bra i tre år. Om 3,5 veckor ska jag genomgå en omfattande operation, iallafall när det kommer till min kost. Jag ska genomgå en käkoperation på underkäken. Efter operationen kommer jag enbart kunna äta flytande föda i 4-6 veckor. Tragiskt, jag vet. Min fråga till Er andra kunniga och duktiga lchf:are är : Har vi någon här som genomgått en käkoperation? Tips? Råd? Sen är det frågan om den här flytande kosten. Jag kommer få utskrivit kolhydratproppad måltidsersättning från min kirurg efter operationen. Det här är enligt mig ingenting jag vill ha överhuvudtaget, men vården ser ut som den gör och kolhydrater är fortfarande det viktigaste att få i sig för att läka bäst tydligen. Jag håller inte med alls, min kropp mår bäst utan. Så tror ni att det kommer vara några problem om jag struntar i måltidsersättningen och fixar fettladdade drinkar/smoothies/dylikt själv under läkningen? Tips på några hög-kalori-recept i flytande form då det är viktigt att jag får i mig mycket mat så jag inte rasar i vikt? Kommer naturligtvis få ta till vitamintillskott för att få i mig allt kan jag tänka mig. Långt inlägg, jag vet. Alla tips, svar, funderingar är välkomna! Tack på förhand! Åsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Jag har iof inte gjort en käkoperation men när jag var i sena tonåren gjorde jag en tandtransplantation, dvs de grävde fram en liten visdomstand och flyttade den längre fram i käken där jag saknade nytt tandanlag efter min mjölktand. Så jag fick också bara äta flytande i cirka en månad. Lösningen för min del var att jag åt precis samma mat som övriga familjen bara att all min mat kördes i en mixer. Allt blev alltså mossörja som gick bra att bara svälja utan att tugga. Jag käkade inte LCHF på den tiden, men ser inget hinder för att det inte skulle funka även med LCHF mat. Häller man i smält smör i mosgeggan blir man säkert mätt Så, ut o köp en liten mixer eller liknande om du inte redan har det 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfasa Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 Tack för ditt svar! Det låter ju liknande det jag ska gå igenom, det som är kruxet precis i början för mig är ju att käkarna är fixerade. Med andra ord kan jag inte öppna munnen alls, vilket betyder att minsta lilla matbit inte kommer "genom" tandraden. Men mixer det har jag investerat i nu inför operationen, en riktig värsting. Den kanske gör att allting går ner ändå. Frukosten blir ju som vanligt en fettkaffe iallafall. Men i slutet kommer jag förhoppningsvis kunna mixa vanlig lchfkost och peta i mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Hej! Här sitter en trogen lchf:are som ätit LCHF för att det får mig att må så otroligt bra i tre år. Om 3,5 veckor ska jag genomgå en omfattande operation, iallafall när det kommer till min kost. Jag ska genomgå en käkoperation på underkäken. Efter operationen kommer jag enbart kunna äta flytande föda i 4-6 veckor. Tragiskt, jag vet. Min fråga till Er andra kunniga och duktiga lchf:are är : Har vi någon här som genomgått en käkoperation? Tips? Råd? Sen är det frågan om den här flytande kosten. Jag kommer få utskrivit kolhydratproppad måltidsersättning från min kirurg efter operationen. Det här är enligt mig ingenting jag vill ha överhuvudtaget, men vården ser ut som den gör och kolhydrater är fortfarande det viktigaste att få i sig för att läka bäst tydligen. Jag håller inte med alls, min kropp mår bäst utan. Så tror ni att det kommer vara några problem om jag struntar i måltidsersättningen och fixar fettladdade drinkar/smoothies/dylikt själv under läkningen? Tips på några hög-kalori-recept i flytande form då det är viktigt att jag får i mig mycket mat så jag inte rasar i vikt? Kommer naturligtvis få ta till vitamintillskott för att få i mig allt kan jag tänka mig. Långt inlägg, jag vet. Alla tips, svar, funderingar är välkomna! Tack på förhand! Åsa Äggmjölk/äggmjölkslatte måste ju vara en bra variant! Då får du ju i dig näringen från ägget också. Jag brukar göra äggmjölk smaksatt med kakao - smakar som varm choklad! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfasa Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 Ja, jag tror man får i sig mer ordentlig näring genom att äta lchf under en läkningsprocess än om man trycker i sig kolhydrater. Och äggmjölkslatte år ju dessutom hur gott som helst Tack för tipset om kakao, har aldrig testat det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Jag gjorde en käkoperation för några år sedan, en stor rackare som omfattade både över- och underkäken. Jag fick aldrig några näringsdrycker utskrivna, och jag tackade nej till kostinformationen jag erbjöds eftersom jag antog att jag ändå inte skulle vilja äta något av det som de skulle föreslå. Det var absolut inga bekymmer att äta efter käkoperationen. Att käkarna var fixerade betydde i mitt fall att det förvisso satt en massa gummiband överallt i hela munnen, men när jag skulle äta kunde jag ta bort de som satt längst fram och blockerade vägen för skeden. Jag brukade mixa tjocka soppor av till exempel blomkål, lufttorkad skinka och grädde - jag åt faktiskt jättelyxigt de första veckorna efter käkoperationen Hör gärna av dig via PM om du vill veta mera. Jag vet att det är en stor sak, som man funderar mycket på innan det är dags. Men det tar inte många veckor innan man nästan glömmer bort att det är gjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfasa Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 Hej Fnutt! Vad "roligt" att någon annan härinne gått igenom detsamma som jag ska göra. Man känner sig lite lätt hjälplös innan och därför är det väldigt skönt att känna att andra överlevt tidigare, haha. Mina käkar kommer vara fixerade med ståltråd och jag kommer ha en bettskena mellan över- och underkäke för att bettet ska läka rätt. Men soppor som är mixade väldigt fint måste ju gå att få ner. Jag är ju galen i broccoli, blomkål och spenatsoppa. Gör man det på grädde och sen kan man ju mixa ner ett rått ägg också för att få i sig ännu mer. Nej, jag kommer inte heller följa kostråden som jag fått. Förlegat, minst sagt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Hemkokt buljong kanske kunde vara något. Det tar ju lite tid att koka, men är inte svårt och sköter sig självt med bara lite tillsyn då och då. Går bra att frysa i lagom portioner. Kycklingbuljong är min favorit, kan bli riktigt fet och god. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Moniuce opererade en tand hon gjorde olika grönsaksdrycker kolla upp henne på LIFEZON. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts