Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej forumet!

 

Jag brukar posta (varje kvartal, känns det som) och berätta om mina egna erfarenheter på LCHF-kost och söka kloka råd och förslag. Här kommer en till sådan post. Som vanligt är jag tacksam för alla råd som ni ger. Ni rockar. :)

 

Jag är 39-årig typ 2-diabetiker (mildare variant, skulle jag hävda) som tillämpat noggrann ketogen kost ungefär 1,5 år nu. Innan dess så slarvade jag runt med lite "halv-LCHF" under ett par år, men eftersom jag var inkonsekvent så bortser jag från den tiden. Under dessa 1,5 år har jag gått ned 10 kilo i vikt (längd 1,90), vilket är lite mer än önskat. (Jag ser en smula utmärglad ut.) Min blodfettspanel har förbättrats, men inte inte fantastiskt mycket, under dessa 1,5 år. Jag äter sedan 5-6 år också 3 x 500 mg metformin dagligen.

 

Framförallt har inte mina blodsocker utvecklats så som jag hade hoppats på med LCHF. Och jag behöver hjälp att förstå varför kroppen fungerar på det viset. Mitt HbA1C var ungefär 43-44 på den tiden som jag åt fullständig skitmat. (Ni vet, hamburgare till lunch, fiskpinnar och potatismos till middag, och ett paket kakor på kvällen. På den nivån.) Mitt senaste HbA1C är 43, trots att jag numera betraktar en näve saltade mandlar som en synd. Det känns förstås konstigt att förhållandet mellan vad jag stoppar i mig och mina blodsockervärden inte är starkare. Men, jag förstår att diabetes kan fungera på det viset. Det finns många faktorer och är i många avseenden en hormonell sjukdom och inte någon enkel ekvation. Och det är väl detta jag är ute efter att förstå mer om. Jag kan inte hävda att mina blodsockervärden har blivit sämre efter 1,5 år med ketogen kost, men dom är i stort sett oförändrade i alla fall. Det lattjo är att den första tiden på riktig LCHF innebar riktigt bra blodsockervärden. Under ungefär dom första 2-3 månaderna så hade jag fastevärden på ca 5,2 mmol/l på morgonen och vid läggdags, vilket är toppen för att vara mig. Numera har jag 6,2 mmol/l på morgonen och runt 5,8 mmol/l på eftermiddan. Och det är ungefär samma värden som jag såg för ett par år sedan, när jag kanske hade satt i mig 10 kakor innan läggdags.

 

Så, vad tror jag själv om orsaken till detta? Min första känsla är att kroppen "vill" ha ett visst blodsocker, oavsett vad jag ger den för material att jobba med. Någon form av homeostas. Som jag förklarade, så hamnar jag numera på ungefär samma HbA1C och morgonsocker som jag gjorde när jag åt fullständig skräpmat till frukost, lunch och middag. Hur denna homeostas upprätthålls vet jag inte (ett smörgåsbord av hormoner?), men med min begränsade förståelse så kan det kanske vara så att min bukspottskörtel har tagit semester och inte längre producerar så mycket insulin som den tvingades göra förr i tiden. Insulin ska ju tydligen vara fettinlagrande, och då allt mitt bukfett i princip är borta, så känns det som jag kanske inte går med jättemycket insulin i blodet.

 

Jag har också funderat på om det är en form av fysiologisk insulinresistens utvecklad av ketogen kost. Det ska tydligen vara ett välkänt begrepp? I och med att det tog mig några månader (jag har ingen fullständig logg över mina blodsockervärden, men jag skulle tro 4-5 månader) av LCHF-kost att hamna här, så skulle det innebära att jag utvecklat denna insulinresistens med tiden.

 

Vidare har jag förstås tänkt på om det bara är "naturalförloppet" för en diabeteker. Alltså att jag är på väg att utveckla en gravare form av typ2-diabetes. Det som talar emot det är att jag har varit väldigt stabil med ett HbA1C på ca 44 i åtminstone 6-7 år. Det känns osannolikt att det sker just nu, eller?

 

Jag har funderat på vad man skulle kunna prova för justeringar för att se om jag kan rucka på mitt blodsocker igen. Efter 1,5 år med lite kolisar, så skulle det förstås kännas märkligt (för att inte säga motbjudande) att sätta tänderna i t.ex. en sötpotatis, men jag har funderat på om det skulle kunna vara lösningen. Alltså en kolhydrat-liberal paleokost med kanske mindre fett än jag äter idag. Vidare har jag förstått att det finns dom som tillämpar "carb cycling" för att åstadkomma.. något i kroppen. Jag vet inte vad? Jag har inte fördjupat mig ytterligare än att jag tror mig förstå att den för vissa tillämpningsområden (om man tränar hårt, typ?) kan finnas nytta i att bryta ketos ibland. Jag har också funderat på att kombinera en relativt hög kolhydratkost med mer fasta.

 

Så, ni kloka forummedlemmar, vad får ni för idéer när ni läser detta?
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är absolut ingen expert i ämnet. Men är en nyfiken amatör som försöker förstå och lära mig mer och mer.

 

Och Jason Fung förklarar saken om diabetes på ett mycket bra sätt som är lätt att förstå.

 

Hoppas att det kan vara till hjälp.

 

www.youtube.com/watch?v=mAwgdX5VxGc

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma som dig, det förefaller som för lite insulin.. och därmed för mycket glukagon?

 

Insulin och glukagon fungerar lite som komunicerande kärl.

 

Att du tappar mer vikt än bekvämt tyder oxå på insulinbrist.

 

Som väl är så kan man lätt mäta det och provet heter C-petid.

 

Det brukar främst tas av typ som tar insulin för att utröna hur mycket egenproduktion man har.

 

Funktionell insulinresistens handlar om bränslepartionering i främst muskelceller, det handlar altså om anpassning till tillgängligt energisubstrat i blodet.

 

Så det är tveksamt om du har detta iomed dina höga blodsockervärden, de kör en hel del på glukos hur som helst antagligen?

 

Carb loading handlar om att fylla på glukos/glykogen i musklerna inför större ansträngningar.

 

Carb cycling handlar om att fylla på en gång i veckan för att inte nedreglera glykolysen.

 

Och som Fung är inne på.. för en del är det nödvändigt med fastor oxå.

 

Fast det är tveksamt om det gäller dig, ta en C-peptid först.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett Hba1c på 43, morgonvärde på 6,2 och dagsvärde på 5,8 är en ekvation som jag inte riktigt får ihop. Hba1c borde ligga lägre. Har du höga värden efter måltid? 

 

C-peptid skulle vara intressant. Dock vill de ofta ta det fastande och om du dessutom är på lchf så kan resultatet bli aningen missvisande. Helst skulle man vilja ha ett värde fastande och ett efter ett högt kolhydratintag.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett Hba1c på 43, morgonvärde på 6,2 och dagsvärde på 5,8 är en ekvation som jag inte riktigt får ihop. Hba1c borde ligga lägre. Har du höga värden efter måltid? 

 

C-peptid skulle vara intressant. Dock vill de ofta ta det fastande och om du dessutom är på lchf så kan resultatet bli aningen missvisande. Helst skulle man vilja ha ett värde fastande och ett efter ett högt kolhydratintag.

 

Ja, mitt HbA1C är högt relativt vad jag själv mäter vid stick i fingrar. Det är skumt. Dom stickvärdena som jag nämnde ovan är f.ö. från en blodsockermätare som brukar ge lite småhöga värden, snarare än för låga. Jag vet inte vad det beror på att HbA1C är så högt. Postprandialt blodsocker är INTE högre än 6,2, i värsta fall 6,5. Och återigen, detta kan vara efter en bit stekt lax och en klick smör. Så jag är väldigt, väldigt känslig för protein numera.

 

Jag vet att HbA1C påverkas av livslängden på röda blodkroppar, och jag har ett Hb som är under referensvärde, lätt anemi. Det kanske påverkar.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länktipset till Jason Fung. Jag har inte haft tid att se hans föreläsning ännu.

 

Jag har kört vartredjedags fettfasta under en period nu, och det ger ju ett litet utslag på blodsockermätaren. Jag hamnar på 5,0 efter 24 timmars fettfasta. Hurdan fasta rekommenderar Fung, och hur frekvent?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla järnvärden och C-peptid!

 

"It's important to note that the effectiveness of A1C tests may be limited in certain cases. For example:

  • If you experience heavy or chronic bleeding, your hemoglobin stores may be depleted. This may make your A1C test results falsely low.
  • If you don't have enough iron in your bloodstream, your A1C test results may be falsely high.
  • Most people have only one type of hemoglobin, called hemoglobin A. If you have an uncommon form of hemoglobin (known as a hemoglobin variant), your A1C test result may be falsely high or falsely low. Hemoglobin variants are most often found in blacks and people of Mediterranean or Southeast Asian heritage. Hemoglobin variants can be confirmed with lab tests. If you're diagnosed with a hemoglobin variant, your A1C tests may need to be done at a specialized lab for the most accurate results.
  • If you have had a recent blood transfusion or have other forms of hemolytic anemia, this test would not be useful, as results may be falsely low.

Also keep in mind that the normal range for A1C results may vary somewhat among labs. If you consult a new doctor or use a different lab, it's important to consider this possible variation when interpreting your A1C test results."

 

http://www.mayoclinic.org/tests-procedures/a1c-test/basics/results/prc-20012585

 

Jason pratar om fasta som vanlig kaloriredúktion en gång i veckan eller så, för att uppreglera de processer som gör att du kan leva av fettlagret, tömma glykogendepåer och sänka/minska insulinresistens.

Jag tror inte detta är det som funkar för dig?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Zepp. Ska kolla upp järnvärdet för att kunna sätta HbA1C i sitt sammanhang. Lattjo hur många parametrar som samverkar här..

 

Mina erfarenheter av fettfasta är att kroppen blir ännu mer känslig för protein dagen efter fettfastan. Alltså, en för stor bit kött till lunch dagen efter fettfasta och blodsockret skjuter i höjden. Men den dagen man fettfastar så är ju blodsockret finfint, åtminstone under eftermiddagen. Jag har nämnt det i en annan tråd, men att fasta känns så jäkla fel när man är smal och hungrig.  :unsure:

 

Apropå insulin och glukagon och det faktum att jag har blivit en riktig tunnis (vi snackar tändsticksarmar här) på LCHF-kost.. Jag tror det var Peter Attia som spekulerade i huruvida höga blodsocker i sig inte är ett problem, utan att det kanske istället är hormonsvaren dom utlöser som är det större problemet.  Alltså, i vissa fall kan t.ex. stärkelserik kost resultera i lägre blodsocker än en ketogen kost, men till priset av en ökad insulinproduktion och en sämre nettohälsoeffekt.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är olika varianter på periodisk fasta han rekommenderar. Eftersom du ätit Lchf under ganska lång tid så har du nog redan fått effekten som han är ute efter med fastan. Men som sagt jag är bara en nyfiken amatör komihåg det. 

 

Men kolla gärna in länken när du har tid. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här komenterar Jason själv!

 

"I completely agree. I see this all the time. LCHF addresses that important question of 'What to Eat' but completely neglects the important question of 'When to Eat'. High insulin is the primary problem. If insulin resistance is keeping insulin high, this will not be addressed by LCHF. This is a time-dependent problem - the longer you have it, the harder it will be to get rid of.

 

Resistance requires high levels and persistence of those levels. So T2D and high insulin resistance often requires a prolonged period of low insulin levels to 'break' the resistance. This is analogous to a period of low antibiotic usage to break antibiotic resistance. Or a prolonged period of low alcohol to break alcohol tolerance.

So - how to create a prolonged period of low insulin? Very low carb helps, but remember that protein also raises insulin. So does fat, but to a lesser extent. So the most efficient, most effective and surprisingly rather easy answer is, yes, fasting - one of the oldest healing traditions in human history."

 

http://www.dietdoctor.com/i-ignored-the-american-diabetes-association#comment-293718

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålrajt, nu har jag sett det mesta av Fungs föreläsning om fasta. En stor del av det han säger är ju att man inte ska frukta fasta, och att det är en säker form för viktnedgång. Och det är ju sant. Men det känns som att det ändå bara handlar om effektiv viktnedgång utan hunger. Alltså, kör man en längre fasta så kommer man förmodligen tappa ganska många kilon både kring buken och kring levern, och då minskar ju insulinresistensen. Eller finns det andra aspekter av det?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa.. man har lång tid med lågt insulin så att cellerna har möjlighet att återställa sin känslighet för just insulin.

 

Då krävs det mindre insulin för samma sak senare.

 

Men.. i ditt fall är jag himla tveksam, om det är detta som gäller för dig?

 

Fettman runt buken och inlagring i lever och bukspottkörtel är ett av de vanligaste symptomen på insulinresistens.

 

De brukar följas åt,, men riktigt så är det väl inte i ditt fall?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, så är det ju i mitt fall. Jag har ingen bukfetma alls numera. Men jag förstås Fungs budskap om att det krävs tid för insulinkänslighet att återuppstå.

 

Nåväl, det enda sättet att se vad som händer i mitt fall är förstås att pröva sig fram. Jag har inga större problem med mina fettfastor var tredje dag, och förmodligen skulle vattenfasta funka lika bra. Jag ska dock hålla ett öga på vågen så att jag inte kommer ned under 70 kg, det vore läbbigt. Fung tycks förespråka prebiotika (i form av fibrer) också. Kanske ska gå och hänga lite i den där "stora tarmtråden" här på forumet ett tag.  :)

 

Tack för all vänlig input alla ni som tagit er tid att svara!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Probiotika tror jag va?

Dvs lösliga fibrer och RS som göder kusarna?

 

Prebiotika är väl surkål, surströmming, Kimchi, fil och annat med basilusker i.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, probiotika förstås. Jag såg också att han rekommenderar vinäger. Det kanske hjälper vissa diabetiker, men om jag förstår rätt endast vid kolhydratrik mat. Jag vet inte riktigt vad mekanismen är där?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma som probiotika, dvs acetat, bildas i tjocktarmen av fibrer och RS.

 

Gillar du vinäger kan du lika gärna använda det i stället för potatismjöl i vatten.

 

Dvs gör vinnigrette dressing till dina grönisar.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett HbA1c på 43 är ju perfekt! Du behöver inte sträva efter ett lägre. Kroppen behöver glucos till viss del, därför har du blodsocker även på en ketogen kost. Detta reglerar kroppen själv om man inte tillför kolhydrater genom glukoneogenesen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...