Jump to content

Dietistens tips i Metro

AnnikaJ
 Share

Recommended Posts

I dagens Metro i göteborgsområdet uttalar sig en dietist i kostfrågor.( Dietisten i fråga arbetar på ett sjukhus med rådgivning  till diabetiker och njursjuka.) Vad säjer hon? Hon är tvärsäker på att de vetenskapliga  rönen säjer att vegetabiliska fetter är nyttigare än smör. Möjligen kan en deprimerad person som närmar sig hundra äta något mindre nyttigt på kvällen. Osten har farliga mättade fetter, så på ostsmörgåsen bör det vara margarin.  Självklart skall vi äta enligt tallriksmodellen! Men vi kan också välja att äta mackor till lunch, med rätt pålägg och tillbehör, varm mat ej nödvändigt. Det positiva i artikeln är att dietisten säjer  att matvalet ändå kan vara individuellt till en viss del.  

Den här artikeln visar hur nödvändigt det är att vara påläst och ta ansvar för sin egen hälsa. Jag är hellre frisk och  smal och "olydig" än sjuk, tjock och" lydig"! Dessutom får vi inte glömma att många inom vården  är inte rädda att tänka om och  tänka nytt och på så sätt ge stöd . Goda provresultat  talar starkare än gamla teorier!

• Like 3

Jag äter som tallriksmodellen.Eftersom vi till viss del kan bestämma själva,så bestämde jag att bara äta fett och proteiner.För att inte vara allt för obstinat så lägger jag det på en av mina tallrikar.