Mackarina Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Hej gjorde för 11 år sen en magsäcksoperation, gbp. Har gått upp över 25 kilo och lyckas inte ta tag i min situation. Mår fruktansvärt dåligt av detta och det påverkar hela mitt liv, är sur, grinig, har ont överallt ja listan kan göras lång. Läser så mycket om hur LCHF minskar suget att ständigt vilja äta, kruxet med min operation är ju att jag inte tål för mycket fett , kan annars äta typ en liten normalportion vanlig mat, är nog mest den stora mängden fett som blir svårt, Funkar LCHF så som det ska om jag äter fettet man ska ha i sig uppdelat på flera ggr under dagen så det ej blir så mycket vid en måltid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Börja försiktigt. Steg 1 att utesluta alla spannmål. De är mycket näringsfattiga och kör upp blodsockret - vilket gör dig hungrig stup i kvarten när det sen störtdyker. (Lite annat om du äter hela, praktiskt taget obehandlade, gryn men det är ju sällan man äter det; resten är sönderbearbetat. T.ex. höjer en skiva grahamsbröd blodsockret mer än en Snickers-chokladbit. Tjosan!) Välj naturliga fetter framför underliga växtoljor (smör, avocado, nötter, olivolja osv istället för majsolja och annats sånt skräp) Steg 2 ar att använda socker och fruktjuicer sparsamt. Vi snackar jul, födelsedag och så. Bara med de två enkla men ändå ack så svåra stegen har du lagt ned den stora dietära björnen. Det kommer mycket troligt göra dig gladare, piggare, mindre värk och kan mycket väl räcka för att vikten ska börja ticka så sakta nedåt. Jag äter liberal LCHF och jag lyckas aldrig komma över 130 gr. kolhydrater hur jag än mumsar rötter och frukt på en dag. Utan spannmål och socker blir det inga mängder. Lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Det finns en Facebook-grupp som heter "LCHF för överviktsopererade" med över 800 medlemmar där kan du säkert få råd från andra i samma situation. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 I LCHF finns det inga absoluta mängder av något. Lite kolhydrater parat med mycket fett är konceptet. Exakt hur mycket fett just du kan äta, får du prova dig fram till. Det finns ingen magi i LCHF som gör att du måste äta något vid vissa tillfällen. Nyckeln är att ta bort alla onödiga kolhydrater till att börja med, och inte snåla med fettet. Använd gärna kostdoktorns guide "Börja här" för att få kläm på vettig upplägg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts