Jump to content

Gaser o tarmbesvär

miamaria

Recommended Posts

För min del handlar det uteslutande om källan till kolhydrater.

• Vete och hela tarmsystemet kajkar med rap- och fis-konsert inom 20 minuter. (Tänk Bach på dåligt humör) Sen kommer resten rusande: magvärk, slarvig i rumpan, ledvärk...
  • Bönor kan ge en lättare ljudbild, mer som en kvartett.  ;)
  • Clementiner gör att jag fiser och att det dessutom luktar som döden. (Men jag äter dem ändå, det är ju ett par veckor om året man får de där goda)

Annars påverkar inte kolhydratsintaget alls. 

• Like 6

Om man gör avsteg från lchf kosten o äter mer kolhydrater

kan det ge ökade gaser o ont i magen

Vad är det som händer rent fysiologiskt?

Jag skulle tro att det är bakterierna i magen som inte klarar att ta hand om fibrerna i dom kolhydrater du äter - det blir inte optimal nedbrytning av kh/fibrer om du inte har rätt stammar för att hantera dom. Ett annat alternativ är att du kanske saknar enzymer som gör grovjobbet innan tarmbakterierna tar vid. Prova att äta mindre doser och skaffa högkvalitativa probiotika så kanske du får en annan konsert än den Tuva nämner (klockren kommentar i all anonymitet  :D )

Gas i olika former som trycker på tarmväggen, och det kan göra ont ibland!

Speciellt för de som lider av IBS.

Potatis slinker det ner någon enstaka i bland, det är som en flöjt!

Bönor, vita/röda/svarta, är perfekt kur för den som har trög mage, inte nog med att det låter mer som en bastuba utan det brukar innebära att man blir tvungen att göra Nr 2 minst två gånger den dagen.

Perfekt för en sådan som mig som alltid tenderar att vara stenhård.. oavsett diet.. oså är det gott med Chilliconcarne, skippa bara riset det ser ändå oaptitligt ut som myrägg!

Vete, vetesjutton, för det var så länge sedan jag fick i mig?

• Like 1

För min del handlar det uteslutande om källan till kolhydrater.

• Vete och hela tarmsystemet kajkar med rap- och fis-konsert inom 20 minuter. (Tänk Bach på dåligt humör) Sen kommer resten rusande: magvärk, slarvig i rumpan, ledvärk...
  • Bönor kan ge en lättare ljudbild, mer som en kvartett.  ;)
  • Clementiner gör att jag fiser och att det dessutom luktar som döden. (Men jag äter dem ändå, det är ju ett par veckor om året man får de där goda)

Annars påverkar inte kolhydratsintaget alls. 

Vilken härlig beskrivning! Känns som hemma.

Om man gör avsteg från lchf kosten o äter mer kolhydrater

kan det ge ökade gaser o ont i magen

Vad är det som händer rent fysiologiskt?

Jag vet bara att det absolut ger gaser och magknip.

Faller jag för en vetebulle ångrar jag mig bittert efteråt när jag har kramper i magen och fiser så täcket lyfter...

Vad det är som händer rent fysiologiskt? Vet inte.

Läs om FODMAPS. Fermenterbara sockerarter, som jäster i våra tarmar och det bildas bla gaser.

FODMAPs are carbohydrates (sugars) that are found in foods. Not all carbohydrates are considered FODMAPs.

The FODMAPs in the diet are:

Fructose (fruits, honey, high fructose corn syrup (HFCS), etc)

Lactose (dairy)

Fructans (wheat, garlic, onion, inulin etc)

Galactans (legumes such as beans, lentils, soybeans, etc)

Polyols (sweeteners containing isomalt, mannitol, sorbitol, xylitol, stone fruits such as avocado, apricots, cherries, nectarines, peaches, plums, etc)

FODMAPs are osmotic (means they pull water into the intestinal tract), may not be digested or absorbed well and could be fermented upon by bacteria in the intestinal tract when eaten in excess

https://stanfordhealthcare.org/content/dam/SHC/for-patients-component/programs-services/clinical-nutrition-services/docs/pdf-lowfodmapdiet.pdf

• Like 1