Jump to content

Tjilivippen! Jag igen :)

vebro
 Share

Recommended Posts

Fasta?! Startar en ny liten tråd här...

I mitt tidigare inlägg var det en del som rekommenderade fasta. Tyckte det lät skitsvårt!

Nu har jag försökt läsa på och kommit fram till att jag är ruggigt nära periodisk fasta redan nu?! Jaha? Var det inte värre än så?? Eller vad är det jag inte fattar?

Man pratar mycket om 16/8 20/4 osv.. men kaffe med mjölk/ grädde verkar ok? Har jag förstått det här rätt?

Jag trodde att man inte drack annat än vatten när man fastade och det under längre tid än 20 timmar.. DET låter svårt!

Hur gör ni? Och vad sätter ni i er under en fasta?

Undra om jag gör saker och tincgbesvärligare än det är.... :D

• Like 1

Om man kör en så relativt kort fasta som 16/8 så tycker jag att man ska hålla sig till noll kalorier  och då är grädde/mjölk till kaffet inte OK. ( kaffe är 0 kalorier). En homeopatisk dos grädde/mjölk spelar förstås ingen roll.

• Like 5

Min 16/8 (dvs ingen frukost :rolleyes:) består av svart kaffe och det känns på det hela taget rätt bra och sker egentligen utan ansträngning. Lagom hungrig till lunch. Om man kommer ihåg att dricka ett par glas vatten också på morgonen blir allt ännu mycket bättre.

Study-Coffee-and-cigarettes-can-battle-r

• Like 4

För att uppnå hälsofördelarna bör en fasta vara minst 16 timmar. Kroppen går inteini reparationsläge innan. Om man dricker kalorifritt vatten/kaffe/te under tiden är detinte jobbigt när man har LCHF i grunden. Du kan ev även behöva tillföra lite salt. Skulle det vara nån dag då det känns extra jobbigt tar jag en gurkbit med lite salt på. Gurka innehåller ju i stort sett bara vatten

• Like 1

OK.... Jisses det bara rasslar till i brevlådan :) Vilken respons!

Men om man då frångår periodisk fasta?. Vad gör ni då?  Pratar vi en dag? Tre dagar?

Tumregel under fasta- inga kalorier alltså? Sen får man göra lite som man vill?

Tänk om en fasta skulle sparka igång magen....

Man får alltid göra lite som man vill, se uppochnervända annas bild ovan. ;)

Jag har sen tonåren omedvetet kört 16:8 eftersom jag hoppat frukosten och bara drack ett glas mjölk på den tiden. Sen blev frukosten te med mjölk i 30 år. Nu är det varmdryck utan kalorier men ofta med en kombination av ingefära, kardemumma, kanel, citron, lime ...

Ibland blir det inte lunch förrens fram åt eftermiddagen, beror på när jag är hungrig.

• Like 2

Jag har alltid tyckt det varit enklast att fasta när jag pendlar till jobbet. Jag slipper ut och jaga mat bland alla pasta ochpizzaställen vid jobbet. Är det trevligt väder strosar jag runt i en park, annars jobbar jag in lunchen och smiter lite tidigare.

Jag skulle nog inte fasta längre än 36 timmar med bara kalorifri vätska. På 70-talet körde man ju en vecka i sträck med äckliga grönsaksjuicer... och 1982 körde ju Ingemar Johansson fastemarchen på TV. (jag låg i dropp 14 dar då och tyckte det var det idiotiskaste jag hört när de pratade om hur härligt det var att inte äta).

det finns säkert både nyttigare och godare drycker numera omman vill fasta en längre tid

• Like 1

Jag kör med fördel en fastedag med ägg och kokosolja när andan faller på. Tidigare körde jag mer regelbundet typ 5:2 men tycker inte inte att jag vill gå ner mer i vikt och tar därför inte lika många fastedagar längre. Min frukost består av kaffe med mjölk och kokosolja vilket inte blir en ren 16:8 men good enough för mitt vidkommande.

När jag har en fastedag äter jag mellan 3 och 4 ägg och tar sedan mjölk och kokosolja i kaffet så att dagsintaget av kcal hamnar på ca 500. Det funkar klockrent för mig  :)

Det är jätteviktigt att hitta vad som funkar för just dig.  För att lyckas behöver man bara göra det som krävs  :). Experimentera, det är fördelen med LCHF, det kan liksom inte bli fel om man håller sig till det konceptet.

• Like 4