Jump to content

Modifierad 5:2 vs LCHF Kanske en svår fråga?


daxia
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att bli galen på alla dieter som finns. Nu står jag och väger att börja med antingen LCHF eller en modifierad version av 5:2 dieten. 

Jag styrketränar 5-6 dagar i veckan, och tränar då ganska intensivt. Dock skulle jag önska att minska lite i kroppsfettsprocent som nog ligger en bit över 20%, men är samtidigt livrädd att riskera att minska i muskelmassa.

 

5:2 dieten skulle vara den lättaste lösningen för mig då den är lätt att anpassa till sin vardag. Dock tänkte jag modifiera den genom att äta bara kalorisnålt protein på faste-dagarna, kanske runt 200g (ca 900 kalorier). Jag tänker att om jag tillför kroppen protein även på fastedagarna så kommer jag inte förlora någon muskelmassa. Stämmer det?

 

Sen har vi ju keto dieten då. Jag tror att jag över lag skulle må bra av LCHF men den kräver stora förändringar i vardagen till skillnad mot 5:2, vilket kan bli jobbigt för mig just nu. 

 

 

Men om vi tittar på dom här två dieterna från ett rent muskelbyggar perspektiv, vilken av dom är mer effektiv för att minska i kroppsfett utan att minska i muskelmassa (kanske tom öka)?

 

Tack på förhand!!!

Link to comment
Share on other sites

LCHF är ingen diet. Det är ett sätt att äta nyttig mat så att man mår bra och orkar hela dagen.

 

Du kan kombinera LCHF med 5:2 eller 16:8 eller en annan för dig passande sifferkombination.

 

Ketodieten är väl typ som LCHF men striktare.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Stryka alla spannmålsprodukter, socker och läskeblask/juice.

BAMM befinner du dig en kolhydratsreducerad kost. Jag äter liberalt och även de dagar när jag fullständigt löper amok kommer jag inte upp i över ca 130 gr kolhydrater om dagen (trots rötter med lunch och middag och någon frukt).

 

Eftersom du tränar varje dag kan det vara knepigt att fasta helt och hållet, det är individuellt hur man tycker det funkar. Jag kör nån dag i veckan och har inga problem att ta ett kort men intensivt styrkepass innan jag bryter fastan - eftersom jag har tillgång till mina fettreserver. Förr i tiden när jag var sockerdriven kunde jag knappt gå en promenad i hygglig takt utan att bli lite darrig på handen av hunger efteråt, hur löjligt det än låter. Idag brötar jag på i styrketräningssalen efter 24 timmars fasta utan att ens bli hungrigare efteråt!   :wub:

Andra kör 16:8 o.s.v

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu framgår det inte om du är man eller kvinna men om du vill ner på en riktigt låg fettprocent (under 10% för män, 10-15% för kvinnor) så finns det inga genvägar, då är det kalorirestriktion som gäller. Enbart LCHF eller periodisk fasta kommer inte ta dig längre än runt 15-20% för killar och 20-25% för tjejer. Varför? För att det är vår optimala fettprocent rent evoutionärt överlevnadsmässigt. Detta är den "energibalans" som kroppen eftersträvar förutsatt att endokrina systemet är i ordning. För många överviktiga går det utmärkt att gå ner rätt rejält i vikt på enbart LCHF/periodisk fasta utan att räkna kalorier, men det tar dem endast ned till cirka 20-25% kroppsfettprocent. Vill du vidare ner därifrån är det by force med kalorirestriktion som gäller.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Nu framgår det inte om du är man eller kvinna men om du vill ner på en riktigt låg fettprocent (under 10% för män, 10-15% för kvinnor) så finns det inga genvägar, då är det kalorirestriktion som gäller. Enbart LCHF eller periodisk fasta kommer inte ta dig längre än runt 15-20% för killar och 20-25% för tjejer. Varför? För att det är vår optimala fettprocent rent evoutionärt överlevnadsmässigt. Detta är den "energibalans" som kroppen eftersträvar förutsatt att endokrina systemet är i ordning. För många överviktiga går det utmärkt att gå ner rätt rejält i vikt på enbart LCHF/periodisk fasta utan att räkna kalorier, men det tar dem endast ned till cirka 20-25% kroppsfettprocent. Vill du vidare ner därifrån är det by force med kalorirestriktion som gäller.

Bra beskrivet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...