Jump to content

Kcal och lchf, män vs kvinnor


kareng
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jag tänker på oss kvinnor, vi som inte är så unga, inte så långa och som alltid varit hungriga. Vi som verkligen äter en någorlunda strikt lchf. Vi som inte går ner i vikt av lchf men som ändå fortsätter för att vi mår bra av det.

 

Och så tänker jag på de män som lyckas går ner i vikt, ibland jättemycket. Vissa av dem bloggar och dessutom lägger ut sin matdagbok eller liknande. Dessa redovisningar innehåller även kcal per dag. Ofta ser man att de äter en strikt lchfkost  samtidigt som de inte stoppar i sig mer än cirka 1500 kcal per dag. Inte undra på att dessa män tappar vikt med ett ständigt stort underskott av kcal. Det är också lätt att förstå att de kan genomföra viktminskningen genom att fett inte triggar hunger såsom kolhydrater gör.

 

Man anklagar ofta kolhydratbaserade låg-kcal-bantningar för att de förstör ämnesomsättningen. Är det sant till en början, och gäller det i så fall även låg-kcal-lchfbantningar också? Kan dessa män (och kvinnor i de fall det gäller) börja äta fler kcal per dag om de håller sig till lchf-kost när de uppnått önskad viktminskning?

 

När man på en kolhydratbaserad låg-kcal-bantning går ner i vikt hamnar man också i ketos (svältketos) - är det samma ketos som man hamnar i vid låg-kcal-lchfbantning när man går ner i vikt? Är det svältketos man måste vara i för att gå ner i vikt även när det gäller lchf?

 

Jag kan tänka mig att man kan "kissa purpur på en sticka" med anledning av att största andelen av energiintaget består av fett men förlorar man vikt om kcal-mändgen ändå överstiger eller är lika med den kcal-mängd som man generellt gör av med under ett dygn?

 

Om man vill gå ner i vikt och inte känner naturlig mättnad vid ett kcalunderskott på lchfkost (såsom dessa män påstår sig göra) hur ska man göra då?

 

Männen jag tänker på ligger säkert mellan 2500 - 3000 i kcalförbrukning per dygn och stoppar i sig cirka 1500 kcal per dag. I mitt fall om jag tittar i tabeller som tar hänsyn till kön, ålder, längd och aktivitet gör jag av med cirka 1300 kcal i komatillstånd och kanske 300 - 500 till genom aktivitet. Var ska jag ligga i antal kcal per dag med lchfkost om jag vill gå ner i vikt? Mellan 700 - 1000 kcal?

 

Det här blev en lång fråga men jag undrar verkligen. Är lite trött på att läsa om alla dessa framgångssagor från män och alla berättelser från kvinnor i min situation som inte lyckas gå ner i vikt. Samtidigt som du och andra experter inte riktigt lyckas förklara eller tycks veta varför vi inte lyckas. Kanske är det dags att införa kcalräkning även med strikt lchfkost när man vill uppnå viktminskning?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Det är mycket riktig orättvist på så sätt att vissa, främst kvinnor efter klimakteriet, har mycket svårare att gå ner i vikt. Detta även på LCHF. Det har säkert andra hormonella skäl än insulin, sannolikt har det med mycket låga nivåer av såväl östrogen som testosteron att göra.

 

Att äta sig mätt på LCHF-kost bör inte "förstöra ämnesomsättningen" hos någon. Däremot kan ju ämnesomsättningen minska av långvarig svält. (Jag räknar inte automatiskt låga kaloriintag på LCHF utan hunger som svält.)

 

Man behöver inte vara i ketos för att gå ner i vikt, men det brukar underlätta / snabba på viktminskning. Ketos är ett kvitto på mycket lågt insulin, och för högt insulin är det vanligaste (men inte enda!) skälet till övervikt idag.

 

För de som har svårt att gå ner i vikt har jag en lång sida med mina bästa tips, du har antagligen sett den. Fler tips kommer:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

Link to comment
Share on other sites

Att äta sig mätt på LCHF-kost bör inte "förstöra ämnesomsättningen" hos någon. Däremot kan ju ämnesomsättningen minska av långvarig svält. (Jag räknar inte automatiskt låga kaloriintag på LCHF utan hunger som svält.)

 

Man behöver inte vara i ketos för att gå ner i vikt, men det brukar underlätta / snabba på viktminskning. Ketos är ett kvitto på mycket lågt insulin, och för högt insulin är det vanligaste (men inte enda!) skälet till övervikt idag.

 

Hej igen,

 

När man går ner i vikt på en kolhydratbaserad låg-kcal-kost hamnar man i svältketos och känner inte heller då hunger. Du räknar inte automatiskt låga kaloriintag på lchf som svält. Varför då? Avsaknad av hunger är densamma, oavsett vilken metod som använts för att uppnå svältketos. Man känner sig mätt även på det lilla när man följer en lågkalori kolhydratbantning också. Bara man är i svältketosläge.

 

Man kanske inte behöver vara i ketos för att gå ner i vikt, men behöver man ha ett energiunderskott när man vill gå ner i vikt genom lchfkost?

Link to comment
Share on other sites

Detta stämmer bara i bästa fall. Många känner svår hunger på kolhydratbaserad låg-kcal-kost.

Det jag menar här är att om man äter så pass få kalorier att man är i svältketosläge - d.v.s. att det ger ordentligt utslag på urinstickor, då försvinner de normala hungerskänslorna även vid kolhydratsbantningar. Kanske att för män gäller 1500 kcal men för kvinnor kanske 800 kcal. Svältketos = avsaknad av normala hungerskänslor.

 

Äter man bara lite mindre kalorier vid kolhydratsbantning får man svåra hungerskänslor - detsamma gäller inte för lchfkost.

Link to comment
Share on other sites

Jo. Energiunderskott är i praktiken samma sak som viktnedgång. Så går man ner i vikt på LCHF har man utan tvekan haft ett energiunderskott.

Varför rekommenderar du då inte kvinnor som har svårt att gå ner i vikt att först ta reda på hur mycket de gör av med och sedan att äta därefter? D.v.s. att äta strikt lchfkost och dessutom räkna kalorier. Jag vet att det inte är populärt att säga så men jag tror inte att man vinner i längden på att inte prata klarspråk.

 

För alla sker det inte naturligt att ett energiunderskott inträffar bara för att man börjar äta lchfkost. Speciellt inte om man är medelålders eller lite äldre kvinna som inte är speciellt lång. Vår energiförbrukning är generellt sätt så låg. Det kan skilja på 1000 kalorier eller mer mellan en man och en kvinna i samma ålder.

 

Att kvinnor som mig inte går ner i vikt av lchf är således inget mysterium.

Link to comment
Share on other sites

Varför rekommenderar du då inte kvinnor som har svårt att gå ner i vikt att först ta reda på hur mycket de gör av med och sedan att äta därefter?

 

Därför att det sällan är långsiktigt hållbart att inte få äta sig mätt. Och så fort man ger upp kommer vikten tillbaka. Det är bättre att i första hand göra vad man kan för att rätta till det som stör aptitregleringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...