vebro Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Läser på de flera ställen om folk som får i sig för lite fett. Har svårt att få i sig fett, tillsätter fett, och när du tror att du äter tillräckligt med fett ät lika mycket till. Det gäller då INTE mig! Eftersom min viktnedgång uteblivit den här vändan tar jag nu hjälp av kostbevakaren.. Inte saknas det då fett? Snarare tvärtom att jag ska hålla igen ?? Nu funderar jag på att ta bort kaffegrädde, kokosoljan kan jag ställa undan, för jag får då i mig fett så det räcker bara i det jag äter dvs i proteinerna. Jag blir gode förvirrad,,, ju mer jag läser om LCHF desto mer förvirrande blir det. OM jag nu ska jämföra förra svängen med nu känns det som om jag åt mycket mer då. Och då gick jag ju ner. Äter jag för lite? Nä det stämmer ju inte med det rekommenderade intaget /dag... varken jag kollar på % eller gram... Kolhydraterna är inte ett problem de ligger under 20 gr per dag. Proteiner under rekommenderat dagsintag oftast. Fett... ja det ligger i överkant.. Lägger jag in 1 dl gräddsås så sticker det direkt! Då äter jag inget konstigt,,, ägg t frukost eller LCHF bröd. Ost i båda fallen. köttbit och nån varm grönsak t lunch.. Ofta med lite creme fraiche eller grädde, Till middag är det bara äta såsfritt om jag ska klara "gränsen" ? Sedan detta med att äta kalorier.... hur många.. det ska inte räknas, det ska räknas? Alltså... det här kan man göra hur avancerat som helst, och då försvinner liksom bekvämligheten i det hela.... Gjorde egen majjo i går,,, den får nog stå där den står vad det verkar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Hur mycket fett är det du äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted March 24, 2015 Popular Post Share Posted March 24, 2015 Nu tror jag du gör misstaget att tro att LCHF är en radda med exakta regler och mängder, som det bara är att följa rakt av :-)...LCHF är en kost, med några tumregler och riktlinjer, som du måste anpassa till vad som passar dig. 1) Mängden fett. Ja, andelen kalorier från fett ska vara hög. För vissa räcker det med att äta normal mat, utan att vara rädda för fettet. Andra märker att de går ner lättare om de ökar andelen fett. 2) Kalorier. Det varierar också. En del räknar aldrig kalorier - om det är för att mängden inte spelar någon roll för dem, eller för att de automatiskt äter mindre mängd - jag lämnar det osagt. Det varierar förmodligen. Andra måste räkna kalorier, men behöver inte gå hungriga. Så mitt väldigt entydiga svar :-) är att du måste testa dig fram till vad som passar dig. Ingen kan tala om för dig exakt vad du ska göra; bara ge tips och idéer att testa. Vi kan råda "börja så här" (ät riktig mat; undvik spannmål och socker"), och om inget händer på några månader, försök med detta ("öka fettet", "minska mejerier" eller vad det nu kan vara). Sedan har jag hört talas om att det är lättare att gå ner första gången. Om det är sant vet jag inte. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vebro Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 Ja, om jag nu ska titta på kostbevakaren så ligger jag ofta över 80% dryga 150 gr / dag. Nej det kanske inte är katastrof, men efter nu två månader börjar jag söka "fel" Socker är borta likaså spannmål, Äter enligt strikt LCHF, mejeri är ost, creme fraiche / grädde. Dricker bara vatten och kaffe. Jag är så tacksam för tips och ideer, Som sagt ju mer man läser desto mer avancerat blir det Kanske jag bara ska strunta i att läsa och fundera och bara äta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Ja, om jag nu ska titta på kostbevakaren så ligger jag ofta över 80% dryga 150 gr / dag. Nej det kanske inte är katastrof, men efter nu två månader börjar jag söka "fel" Socker är borta likaså spannmål, Äter enligt strikt LCHF, mejeri är ost, creme fraiche / grädde. Dricker bara vatten och kaffe. Jag är så tacksam för tips och ideer, Som sagt ju mer man läser desto mer avancerat blir det Kanske jag bara ska strunta i att läsa och fundera och bara äta? Vebro, hur mycket övervikt har du? Har du inte så stor övervikt är det svårare att gå ner 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Det är inte fettet som är problemet Däremot är det nog väldigt lätt att få i sig väl mycket mejerier Mejerier triggar insulinproduktionen mer än vad dom borde med hänsyn till deras kolhydratinnehåll Tänk på vad mjölkens uppgift egentligen är.. Den ska förvandla en liten kalv till en bastant best på 100 kilo eller mer på några månader Är man inte kalv riskerar den alltså att istället trigga valkarna i midjan till tillväxt 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vebro Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 Men jag HAR övervikt 164 cm över havsytan och 87 kg Så ska man gå efter BMI är det fetma och jag "ska" ner på 63 kg nånstans. Nu är inte det mitt mål, men runt 70 skulle ju inte vara dumt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vebro Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 :D men mjölken var ju inte ett problem. Jag får väl kanske drista mig till at kalla mig ungdjur ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Jo, mejerier ligger högt i nåt som kallas insulinindex Som det låter är det ett värde på hur mycket insulin som frigörs vid en viss mängd av matvaran Det är därför oftast bättre att välja andra fettkällor än mejerier om man vill hålla fettförbränningen hög tex olika kryddsmör de fetare firrarna och köttbitarna eller kanske majonäs Vi Lchf:are har nog vurmat lite väl mycket runt våra mejerier för dom är tyvärr ofta ganska kontraproduktiva mot viktnedgång Sen är det ju förstås även individuellt En del klarar mejerier bra även om dom eftersträvar viktnedgång 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vebro Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 Ok,,, jag fattar... dra ner på grädde o creme fraiche alltså och fram med smöret... Det här var ju också nåt jag läst " dra ner på mejeriprodukter men grädde och ost går bra" Så då tänkte jag... jag äter inte nå mycket mejeri... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Visst är det förvirrande.Dra ner på grädden och var absolut inte rädd för kokosoljan.Är även mycket tveksam till LCHF-bröd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 LCHF är enkelt, näringslära är svårt! Stirra dig inte blind på enskilda livsmedel.. testa vilka maträtter som gör att du blir mätt på mindre kalorier och går ner i vikt.. så enkelt är det! Ett vanligt tecken på att man är i rätt område är att man bara äter två gånger om dagen och omöjligen kan äta fler måltider. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vebro Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 Varför tveksam till LCHF brödet? Jag har gjort det med ägg, grädde, ost, mandelmjöl ? Grädden? Mandelmjölet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Både grädde och mandel innehåller en hel del kolisar i förhållande till totalen. För mej är nötter godis. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vebro Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 Hmm.. undra om det blir en fasta och nystart.. Fasen.. men då blir det inga goa gratänger el "potatissallad" då... nu blev det antiklimax. ..;'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Ersätt grädden och mandelmjölet med stekt sidfläsk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Jo, mejerier ligger högt i nåt som kallas insulinindex Som det låter är det ett värde på hur mycket insulin som frigörs vid en viss mängd av matvaran Det är därför oftast bättre att välja andra fettkällor än mejerier om man vill hålla fettförbränningen hög tex olika kryddsmör de fetare firrarna och köttbitarna eller kanske majonäs Vi Lchf:are har nog vurmat lite väl mycket runt våra mejerier för dom är tyvärr ofta ganska kontraproduktiva mot viktnedgång Sen är det ju förstås även individuellt En del klarar mejerier bra även om dom eftersträvar viktnedgång Ursäkta en okunnig, men är inte smör en mejeriprodukt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Mnjaeo.. det räknas som rent fett.. iomed att det är nästan rent fett. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vebro Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 Jisses! Nu vet jag ingenting längre... Avslutade just en värdelös middag. Och nej jag känner inte att jag kommer stå hela kvällen på detta. 150 gram bacon med 125 gr broccoli och en grönsallad med majjo. Var det gott ? Näää Ska nog ta en funderare på det här. Nåt fel gör jag, det är tydligt! Tack alla vänliga själar! Mer mer mer !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Här har du lite tips att botanisera i! http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Mnjaeo.. det räknas som rent fett.. iomed att det är nästan rent fett. Köper man (eller gör egen) ghee så är det 100% fett. http://www.arlafoodservice.se/produkter/Smor--Matfett/Svenskt-Smor-fran-Arla/Svenskt-Smor-fran-Arla-Osaltat-Koncentrerat-fetthalt-100_1800_g/ (tyvärr inte ekologisk ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Titta i Birgitta Höglunds paleoblogg så får du massor med mjölkfria tips. Och ingen kan variera kryddsmör i det oändliga som Tommy Runessrn i bloggen Tommy tappar.Håller med om att det är svårt utan grädde och creme fraiche när man inte provat. Jag testade en månad förut och jag använder mycket mindre mejerier numera 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Ost då? Det innehåller oftast 0 kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Ost e gott. Det är stelnat mejerifett och protein. http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33449〈=sv Gott att ha till matlagningen.. bra snacks om man skulle bli sugen, bättre än vanligt snacks. Fast bäst är alltid att sträva efter att äta tillräckligt med riktig mat i ordinarie måltider, där ost ingår, typ fetaost i salladen, Haloumi till frukost, eller smält ost i gratänger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts