Jump to content

Hur får man i sig för lite fett?

vebro

Recommended Posts

Läser på de flera ställen om folk som får i sig för lite fett. Har svårt att få i sig fett, tillsätter fett, och när du tror att du äter tillräckligt med fett ät lika mycket till.

Det gäller då INTE mig!

Eftersom min viktnedgång uteblivit den här vändan tar jag nu hjälp av kostbevakaren.. Inte saknas det då fett? Snarare tvärtom att jag ska hålla igen ??

Nu funderar jag på att ta bort kaffegrädde, kokosoljan kan jag ställa undan, för jag får då i mig fett så det räcker bara i det jag äter dvs i proteinerna.

Jag blir gode förvirrad,,, ju mer jag läser om LCHF desto mer förvirrande blir det.  OM jag nu ska jämföra förra svängen med nu känns det som om jag åt mycket mer då. Och då gick jag ju ner.

Äter jag för lite? Nä det stämmer ju inte med det rekommenderade intaget /dag... varken jag kollar på % eller gram... Kolhydraterna är inte ett problem de ligger under 20 gr per dag. Proteiner under rekommenderat dagsintag oftast. Fett... ja det ligger i överkant.. Lägger jag in 1 dl gräddsås så sticker det direkt! Då äter jag inget konstigt,,, ägg t frukost eller LCHF bröd. Ost i båda fallen. köttbit och nån varm grönsak t lunch.. Ofta med lite creme fraiche eller grädde, Till middag är det bara äta såsfritt om jag ska klara "gränsen" ?

Sedan detta med att äta kalorier.... hur många.. det ska inte räknas, det ska räknas? Alltså... det här kan man göra hur avancerat som helst, och då försvinner liksom bekvämligheten i det hela....

Gjorde egen majjo i går,,, den får nog stå där den står vad det verkar...

Ja, om jag nu ska titta på kostbevakaren så ligger jag ofta över 80%  dryga 150 gr / dag.

Nej det kanske inte är katastrof, men efter nu två månader börjar jag söka "fel" Socker är borta likaså spannmål, Äter enligt strikt LCHF, mejeri är ost, creme fraiche / grädde. Dricker bara vatten och kaffe.

Jag är så tacksam för tips och ideer, Som sagt ju mer man läser desto mer avancerat blir det :) Kanske jag bara ska strunta i att läsa och fundera och bara äta? :D

• Like 1

Ja, om jag nu ska titta på kostbevakaren så ligger jag ofta över 80%  dryga 150 gr / dag.

Nej det kanske inte är katastrof, men efter nu två månader börjar jag söka "fel" Socker är borta likaså spannmål, Äter enligt strikt LCHF, mejeri är ost, creme fraiche / grädde. Dricker bara vatten och kaffe.

Jag är så tacksam för tips och ideer, Som sagt ju mer man läser desto mer avancerat blir det :) Kanske jag bara ska strunta i att läsa och fundera och bara äta? :D

Vebro, hur mycket övervikt har du?

Har du inte så stor övervikt är det svårare att gå ner

• Like 1

Det är inte fettet som är problemet

Däremot är det nog väldigt lätt att få i sig väl mycket mejerier

Mejerier triggar insulinproduktionen mer än vad dom borde med hänsyn till deras kolhydratinnehåll

Tänk på vad mjölkens uppgift egentligen är..

Den ska förvandla en liten kalv till en bastant best på 100 kilo eller mer på några månader 

Är man inte kalv riskerar den alltså att istället trigga valkarna i midjan till tillväxt :rolleyes:

• Like 6

Jo, mejerier ligger högt i nåt som kallas insulinindex

Som det låter är det ett värde på hur mycket insulin som frigörs

vid en viss mängd av matvaran

Det är därför oftast bättre att välja andra fettkällor än mejerier om man vill

hålla fettförbränningen hög tex olika kryddsmör de fetare firrarna och köttbitarna eller kanske majonäs

Vi Lchf:are har nog vurmat lite väl mycket runt våra mejerier för dom är tyvärr ofta ganska kontraproduktiva mot viktnedgång

Sen är det ju förstås även individuellt

En del klarar mejerier bra även om dom eftersträvar viktnedgång :)

• Like 7

Ok,,, jag fattar... dra ner på grädde o creme fraiche alltså och fram med smöret...

Det här var ju också nåt jag läst " dra ner på mejeriprodukter men grädde och ost går bra" Så då tänkte jag... jag äter inte nå mycket mejeri...

LCHF är enkelt, näringslära är svårt!

Stirra dig inte blind på enskilda livsmedel.. testa vilka maträtter som gör att du blir mätt på mindre kalorier och går ner i vikt.. så enkelt är det!

Ett vanligt tecken på att man är i rätt område är att man bara äter två gånger om dagen och omöjligen kan äta fler måltider.

• Like 4

Jo, mejerier ligger högt i nåt som kallas insulinindex

Som det låter är det ett värde på hur mycket insulin som frigörs

vid en viss mängd av matvaran

Det är därför oftast bättre att välja andra fettkällor än mejerier om man vill

hålla fettförbränningen hög tex olika kryddsmör de fetare firrarna och köttbitarna eller kanske majonäs

Vi Lchf:are har nog vurmat lite väl mycket runt våra mejerier för dom är tyvärr ofta ganska kontraproduktiva mot viktnedgång

Sen är det ju förstås även individuellt

En del klarar mejerier bra även om dom eftersträvar viktnedgång :)

Ursäkta en okunnig, men är inte smör en mejeriprodukt?

Jisses! Nu vet jag ingenting längre... :D

Avslutade just en värdelös middag. Och nej jag känner inte att jag kommer stå hela kvällen på detta.

150 gram bacon med 125 gr broccoli och en grönsallad med majjo. Var det gott ? Näää

Ska nog ta en funderare på det här. Nåt fel gör jag, det är tydligt!

Tack alla vänliga själar! Mer mer mer !!

Titta i Birgitta Höglunds paleoblogg så får du massor med mjölkfria tips. Och ingen kan variera kryddsmör i det oändliga som Tommy Runessrn i bloggen Tommy tappar.
Håller med om att det är svårt utan grädde och creme fraiche när man inte provat. Jag testade en månad förut och jag använder mycket mindre mejerier numera

• Like 1

Ost e gott.

Det är stelnat mejerifett och protein.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33449〈=sv

Gott att ha till matlagningen.. bra snacks om man skulle bli sugen, bättre än vanligt snacks.

Fast bäst är alltid att sträva efter att äta tillräckligt med riktig mat i ordinarie måltider, där ost ingår, typ fetaost i salladen, Haloumi till frukost, eller smält ost i gratänger.

• Like 1