Jump to content

Kalipermätning resultat

saris30
 Share

Recommended Posts

Jag har gått på LCHF nu i 5 månader och tränat i fyra. Jag har fått bra resultat i spegeln och idag gjorde jag en sk. kalipermätning. Jag skulle nog ha gjort det innan jag påbörjade min resa men jag har tänkt att göra en ny mätning om nån månad. Här är resultatet och det säger inte mig så mycket förutom att jag tycker att jag kan sänka min fettprocent. Någon som är mer erfarenhet av dessa mätningar?

Test: Skelettmätning                 Skelettvikt enligt tabell:                 Test: Kalipermätning

R.u (höger):    4.74                     SV:    9.2                                           Biceps:                     5.8                                                   

R.u (vänster): 5.13                     ÖV:   13.34                                       Triceps:                    14.2

R.u totalt:       9.87                     FFV (beräknad):                               Subscauplärt:         10.4

Suprailiacalt:           13.4

F.k (höger):    8.87                                                                               Kaliper totalt:          43.8

F.k (vänster): 8.77                                                                               Fett % enl.tabell:    26.7 %

F.k totalt:       17.64                                                                             FV:                             17.1 kg

Tot: 174                                                                                               FFV:                           47 kg

MV:                           24.5 kg

Muskel %:                38,2 %                                                                                        

Vikt:                                   64.1 kg

Längd:                               165 cm

Skelettvikt:                      9.2 kg

Övrig vikt:                        13.34 kg

Fettprocent:                    26.7 %

Fettvikt:                           17.1 kg

Fettfri vikt:                      47 kg

Muskelvikt:                     24.5 kg

Muskelprocent:              38.2 %

Har själv ingen erfarenhet av sådana här mätningar, men jag ryggar alltid tillbaka när det står saker som "Skelettvikt enligt tabell" och "Fett % enligt tabell", vilket nästan alltid bygger på generaliseringar. Jag tror m.a.o. att felmarginalen är rätt stor i dessa mätningar, men så länge man bara mäter mot sina egna värden kan de ju ha en funktion. Att däremot jämföra mot någon annan blir helt fel.

• Like 1

I nån annan tråd stod det att kvinnor inte kommer ner i under 25% av sej själva. Det är där moder natur har tänkt sej att vi ska ligga typ.

För européer med majoritet kaukasisk genpool är det nog där någonstans. Men beroende på etniskt ursprung så ser genetiken lite annorlunda ut. "Optimal" nivå för eskimåer skiljer sig ganska kraftigt från afrikaners etc.

• Like 2