berander Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Hej! Jag har en bekant som lider av lipödem. Hon har provat (nästan) alla varianter av bantning, dieter man kan tänka sig utan att förlora ett gram fett. Någon som har erfarenhet av hur LCHF kan påverka någon som lider av lipödem?!? Mvh // Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Verkar ha en tydlig koppling till hormonella störningar och fetma Det är ju såna störningar Lchf brukar kunna komma åt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Hej Johan. Först vill jag säga att jag är inte läkare och har ingen formell medicinsk utbildning, utan bara "nördig" inom området :-) Under den tidigare hälften a 1900-talet såg man inte på fetma som man gör idag (för mycket kalorier och för lite motion och karaktär) utan den då rådande hypotesen var att fetma var en metabol (ämnesomsättningsrelaterad) sjukdom liknande t ex hypotyreos. Och man vet att mängden fettväv och dess placering på kroppen regleras hormonellt och att insulin spelar in. Om t ex en diabetiker injicerar insulin på samma ställe bildas en lokal fettansamling där. LCHF kost gör att kroppen behöver utsöndra mindre insulin. Det kan man uppnå även genom att äta mindre kalorier men man riskerar då att förlora muskelmassa också eftersom kroppen får i sig för lite näring. Baktieriefloran kan också påverkas positivt av LCHF kost eftersom man äter mindre spannmål vilket misstänks påverka tarmfloran och immunsystemet. Jag tror vi överlag äter för lite naturligt fett idag och att det skadar oss metabolt på lång sikt. Summa summarum tror jag definitivt att LCHF kan vara gynnsamt för lipödem och framförallt är det ju mycket riskfritt att pröva. Förstoppning och omställningsbesvär de första veckorna är oftast de enda komplikationerna som kan uppstå. Periodisk fasta är också något att överväga. Den enk