berander Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Hej! Jag har en bekant som lider av lipödem. Hon har provat (nästan) alla varianter av bantning, dieter man kan tänka sig utan att förlora ett gram fett. Någon som har erfarenhet av hur LCHF kan påverka någon som lider av lipödem?!? Mvh // Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Verkar ha en tydlig koppling till hormonella störningar och fetma Det är ju såna störningar Lchf brukar kunna komma åt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Hej Johan. Först vill jag säga att jag är inte läkare och har ingen formell medicinsk utbildning, utan bara "nördig" inom området :-) Under den tidigare hälften a 1900-talet såg man inte på fetma som man gör idag (för mycket kalorier och för lite motion och karaktär) utan den då rådande hypotesen var att fetma var en metabol (ämnesomsättningsrelaterad) sjukdom liknande t ex hypotyreos. Och man vet att mängden fettväv och dess placering på kroppen regleras hormonellt och att insulin spelar in. Om t ex en diabetiker injicerar insulin på samma ställe bildas en lokal fettansamling där. LCHF kost gör att kroppen behöver utsöndra mindre insulin. Det kan man uppnå även genom att äta mindre kalorier men man riskerar då att förlora muskelmassa också eftersom kroppen får i sig för lite näring. Baktieriefloran kan också påverkas positivt av LCHF kost eftersom man äter mindre spannmål vilket misstänks påverka tarmfloran och immunsystemet. Jag tror vi överlag äter för lite naturligt fett idag och att det skadar oss metabolt på lång sikt. Summa summarum tror jag definitivt att LCHF kan vara gynnsamt för lipödem och framförallt är det ju mycket riskfritt att pröva. Förstoppning och omställningsbesvär de första veckorna är oftast de enda komplikationerna som kan uppstå. Periodisk fasta är också något att överväga. Den enklaste formen är 16/8 eller "skippa frukost" och fungerar mycket bra för många. Då förlänger man perioden under sömnen då man har lågt blodsocker/insulin och kroppen tar energi från fettdepåerna. Generellt tycker jag man ska fokusera på mer vad och när man äter istället för hur mycket. Och det ska vara mindre kolhydrater, oförändrad proteinmängd, mer naturligt fett och ovanjordgrönsaker. Färre måltider men man ska äta sig mätt när man äter. Lycka till! /Patrik 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berander Posted April 2, 2015 Author Share Posted April 2, 2015 Sant är att det borde vara rätt riskfritt att prova Själv tänker jag att om du ställer om din ämnesomsättning från kolhydratbaserad till fettbaserad så borde en kropp som samlar fett under kolhydratdrift få lättare att släppa fett på fettdrift, eller tänker jag bakvänt där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Hej! Jag har en bekant som lider av lipödem. Hon har provat (nästan) alla varianter av bantning, dieter man kan tänka sig utan att förlora ett gram fett. Någon som har erfarenhet av hur LCHF kan påverka någon som lider av lipödem?!? Mvh // Johan Hej, Jag har inte lipödem, men däremot lymfödem och jag märker ingen större skillnad i omfång av att äta LCHF (mer än att det "vanliga" fettet ger med sig), men däremot så blir jag mjukare i benen och de blåmärken som tidigare täckte mina ben är ett minne blott. Jag har också något i bakhuvudet om att det på vissa ställen (främst andra länder skulle jag tro) är rekommenderat att dra ner på snabba kolhydrater. Skapar inte för mycket kolhydrater inflammationer i kroppen (eller har jag hittat på det själv?) och det är ju värsta tänkbara scenario för någon med lipödem/lymfödem (tänk rosfeber). Som jag har förstått det går det inte göra något åt det ödemfett som redan finns i benen (är inte "vanligt" fett), men det betyder ju inte att det inte går att förhindra att det blir värre. Tyvärr kan jag inte ge några detaljer om varför det är si eller så eftersom jag själv googlat vitt och brett för att hitta information om allt möjligt gällande dessa sjukdomar och nu inte har koll på var jag fått allt ifrån, men som Patrix sa, det är ju inte farligt att testa. Allt handlar om att hålla flödena igång i kroppen, och jag personligen känner att LCHF är det bästa sättet för det. Skulle jag trycka i mig en skål pasta så skulle mina ben svullna direkt, och äter jag ris, potatis och andra sämre alternativ så känner jag hur svullnaden gradvis kryper tillbaka. Jag skulle rekommendera din vän att gå med i Svenska Ödemförbundet om hon inte redan är med där. Jag är själv med och det är otroligt vad mycket kunskap och kämparanda som finns där. Jag har bara varit med ett halvår, men fått så otroligt mycket mer energi vad gäller att ta tag i min sjukdom. Där finns även likasinnade att prata med. http://www.svenskaodemforbundet.se Och även, får hon ordentlig behandling? Kosten är väldigt viktig, men även att hon får den behandling hon behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts