Jump to content

Små kliande prickar i nacken?

Katarinajämtland

Recommended Posts

Behöver inte ha något orsakssamband med LCHF, det kan ha det, men absolut inte nödvändigt, kan räcka med att du har haft tex samma tröja (som skaver och är varm) under samma tidpunkter men inte tänkt på det, men eftersom du gjort en påtaglig förändring (LCHF) som du vet om och tänker på, så tillskriver man gärna alla andra förändringar till detta. (Detta gäller både positiva och negativa signaler)  

• Like 1

Klåda förekommer hos vissa (relativt ovanligt) som biverkan på strikt lågkolhydratkost. Jag vet inte vad det kan bero på.

Det finns många trådar på andra forum om man söker på "keto rash", "atkins rash" eller "low carb rash".

Även jag har fått problem med klåda och utslag i samband med LCHF. Rejäla utslag på bålen och i hårbotten/nacken. Utslagen blir värre vid motion och varma kläder.

Jag har varit hos hudläkare och han diagnostiserade det som pytosporum folliculitis. Läkaren trodde inte att det berodde på LCHF och att lågkolhydratkost snarare borde ge bättre hy. Jag fick medicin som hjälpte, men efter sommaren och uppehåll med medicineringen kom utslagen tillbaka.

Det mesta talar nu för att det beror på LCHF och jag har inte hittat något bra svar på vad man kan göra för att undvika detta. 

Det kan bero på att jag inte tål stora mängder av någon produkt som jag ökade intaget av i samband med LCHF, men jag har testat att hålla nere på misstänkta produkter (bl.a. ägg och kokos) och utslagen har kommit tillbaka iaf. 

Om någon har tips eller idéer mottages dem tacksamt!

Det där var skumt...för jag har också uppmärksammat något liknande i nacken. Har varit lite "slarvig" senaste veckorna men inga större utsvävningar från normen så känns lite märkligt om det kunde hänga samman med nackprickarna. Intressant observation i varje fall som ska hållas koll på ett tag.

• 1 month later...

Detta kallas för prurigo pigmentosa, utslagen uppstår när du "anländer" till ketos.

Vissa hävdar att detta är ovanligt, men med några knapptryckningar på google ser man ganska snart att så inte är fallet.

Dessvärre verkar det inte finnas någon lösning förutom att lägga till 15-20g kolhydrater per dag. (om du inte vill käka nån form av antibiotika)

Det är sjukt trist att få det, jag skulle gärna käka strikt men det är en omöjlighet då utslagen hamnar under armhålorna, nacke och ben. Kliar så illa att man inte ens kan sova. Skulle man veta att det gick över efter X tid skulle det kanske kunna vara värt det :)

Har samma problem. För mig brukar det gå över efter ett ganska långt tag (1-2 månader efter det börjar) av LCHF. Har upprepat övningen två gånger.

Min hypotes är att det är en reaktion på överskottsketoner man svettas ut. Och allt eftersom man blir mer ketosanpassad så hamnar mindre ketoner i svetten och problemen går över. Om man jämför utslagens utseende och utbredning så är den (för mig iallafall) väldigt lik värmeutslag, vilket också har med svettkörtlar att göra.

Brukar fungera ganska bra att hantera klådan med t.ex. Helosan på natten.

Hittade följande på ett forum

There is not a straight forward answer to that since it depends on several factors. When you start a low carb diet your body is not used to it and you might need to stick in some carb after a few days. However, when the diet changes the body starts to produce enzymes to meet the supply of food. After a couple of weeks the body has adopted and can no convert all the carbs it need from the protein you eat.

But if you eat too much protein the body gets issues with excess nitrogen. For info it is sometimes referred to as too much ammonia. This is kind of true but ammonia is a short life intermediate in this process, in humans nitrogen is excreted as urea, not as ammonia. Horses and some other animals actually have ammonia in their faces, that is why it smells ammonia of old horse shit and why it works as fertilizer.

Eating some organic molecules without nitrogen will help the body transfer the excess and “detox” the body. Carbs does not contain any nitrogen and plays a role here. On the other hand oxaloacetate, alpha keto glutarate, pyruvate and many other organic molecules serve as nitrogen scavengers as well.
I have not read any study about it but I believe the skin rush some individuals report is due to excess nitrogen in the body. This increases the concentration of urea in the sweat and should cause írritation on the skin