Gå till innehåll

Fakir


Susv00

Recommended Posts

Efter att ha kört min variant av gröna kuren, bestämde jag mig för att testa fakir-metoden, efter att ha läst flera av Martina Johansson böcker. Jag gör detta som test och också för att stå emot påsken med alla dess frestelser. Dag 1 och 2 har gått bra. Ketosstickor inhandlade som visade näst högst nu på morgonen. Lite funderingar, jag får mycket Vadkramp, mot det beställde jag magnesium som skulle lösas i vatten, men de innehåller 2 gr kolh per dos, är inte det för mycket om det nu ska kallas fakir? Har svårt att känna mättnad men försöker ligga mellan 1200 och 1800 kcal, är det lagom för viktminskning? Enda träning är crosstrainer och motionscykel 3ggr/vecka. Men har annars ett stående jobb. Mensen kom men upphörde, (kan ju bero på åldern) ;-). Har trots allt fett svårt att gå på toaletten. Nu dags för dag 3. Ha en bra dag.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh.. Fakir, då äter man bara fett o kött utan att räkna kalorier.

 

Det är en uteslutningskost när man inte går ner trots att man äter rätt i flera månader.

 

Men fortsätt du med påskfastan av religiösa skäl!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör "Chelated Magensium" från den där stora amerikanska kosttillskottstillverkaren (vars namn jag glömmer just nu). Biotillgänglighet ska tydligen vara större med den varianten. Dom finns på Life-butiken som ligger på Pub vid Hötorget (jag såg att du bor i Stockholm). Dom tog bort mina vadkramper.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kört min variant av gröna kuren, bestämde jag mig för att testa fakir-metoden, efter att ha läst flera av Martina Johansson böcker. Jag gör detta som test och också för att stå emot påsken med alla dess frestelser. Dag 1 och 2 har gått bra. Ketosstickor inhandlade som visade näst högst nu på morgonen. Lite funderingar, jag får mycket Vadkramp, mot det beställde jag magnesium som skulle lösas i vatten, men de innehåller 2 gr kolh per dos, är inte det för mycket om det nu ska kallas fakir? Har svårt att känna mättnad men försöker ligga mellan 1200 och 1800 kcal, är det lagom för viktminskning? Enda träning är crosstrainer och motionscykel 3ggr/vecka. Men har annars ett stående jobb. Mensen kom men upphörde, (kan ju bero på åldern) ;-). Har trots allt fett svårt att gå på toaletten. Nu dags för dag 3. Ha en bra dag.

 

Om du vill sikta på kaloriunderskott varva då för allt i världen med dagar när du äter dig mätt. Man vill INTE att kroppen går i försvar och nedreglerar metabolismen, vilket den gärna gör när man kör ordentlig kalorirestriktion länge. (Din kropp designades för läääänge sen och då fanns det bara en enda orsak till en längre periods kalorirestriktion: svält. Din kropp är designad att hålla hårt i allt för att överleva och nedreglerar en massa olika processer i kroppen för att spara energi och för att kunna fylla på lagren så effektivt som möjligt med den mat som sen kommer = bli jätteduktig på att lägga på sig fett. Vilket ju är precis tvärtom mot det vi egentligen försöker åstadkomma)

Tänk på att basbehovet av kalorier (ligga i sängen och göra ingenting hela dagen, bara driva organ och muskler) ligger på ca 1900 kcal för en 50-årig kvinna, 75 kilo & 170 cm

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fakir är ren och skär gammeldags Atkins fettfasta. 

Den går ut på att köra ner i botten på glukosnivåerna i kroppen, så den kör på fettet.

LCHF så att säga  ;)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska alltså äta mer. Jag äter dock bara kött, fisk, ägg, smör, kokosfett, med betoning på fett och dricker kaffe och vatten. Idag tex åt jag fettkaffe till frukost, äggröra med mycket smör till lunch och smörstekt gös med äggasås till middag. Mellanmål blev 20 gr Bregott. Känns som fakir efter det jag kunnat läsa mig till. Räknar eg inte kcal men vill ha lite koll pga att jag har svårt att känna mig mätt, men det kanske kommer med tiden. Har ju jojo bantat hela livet. religös eller inte, så tror jag på det här och att jag ska lyckas. Tar gärna emot erfarna synpunkter och förslag. :-)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör "Chelated Magensium" från den där stora amerikanska kosttillskottstillverkaren (vars namn jag glömmer just nu). Biotillgänglighet ska tydligen vara större med den varianten. Dom finns på Life-butiken som ligger på Pub vid Hötorget (jag såg att du bor i Stockholm). Dom tog bort mina vadkramper.

Jag har även super cal-mag från Great Earth, men har lite svårt att svälja så stora tabletter, men återgår nog till dem tillsvidare. Tack för tipset.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltbrist kan också orsaka kramper och trög mage. Det är lätt vid fakir att inte få i sig tillräckligt med salt. Det där med mättnadskänslor kan vara knepigt om man är rejält störd i metabolismen. Det är leptinkänsligheten oftast som tar tid att få upp.

Fakir är bra för detta eftersom det håller insulinproduktionen ner och ger leptinet chansen att komma receptorerna. Fakir är också bra för att motverka sockersug av samma anledning.

 

Precis som med alla andra signaler om törst, hunger mm kan det vara svårt att tolka mättnadssignaler rätt om man inte vet vad man ska "lyssna" efter. Mitt tips är att äta långsamt och försöka känna när du inte är hungrig längre och ha det som rättesnöre. Det kan vara enklare än att försöka hitta när du är mätt. Ät sedan igen när du är hungrig tills dess att du inte längre känner hunger. Om det går en timme eller sju emellan måltiderna spelar ingen roll. Det finns inga belägg för någon optimal tid mellan måltider.

 

Själv har jag inte längre samma behov av att vara mätt längre. Det jag upplever som obehagligt i längden är att vara hungrig även om jag inte dippar av det. Jag fungerar som bäst när jag är ohungrig men inte mätt.

 

Hoppas att du får en glad Påsk utan sockersug. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltbrist kan också orsaka kramper och trög mage. Det är lätt vid fakir att inte få i sig tillräckligt med salt. Det där med mättnadskänslor kan vara knepigt om man är rejält störd i metabolismen. Det är leptinkänsligheten oftast som tar tid att få upp.

Fakir är bra för detta eftersom det håller insulinproduktionen ner och ger leptinet chansen att komma receptorerna. Fakir är också bra för att motverka sockersug av samma anledning.

 

Precis som med alla andra signaler om törst, hunger mm kan det vara svårt att tolka mättnadssignaler rätt om man inte vet vad man ska "lyssna" efter. Mitt tips är att äta långsamt och försöka känna när du inte är hungrig längre och ha det som rättesnöre. Det kan vara enklare än att försöka hitta när du är mätt. Ät sedan igen när du är hungrig tills dess att du inte längre känner hunger. Om det går en timme eller sju emellan måltiderna spelar ingen roll. Det finns inga belägg för någon optimal tid mellan måltider.

 

Själv har jag inte längre samma behov av att vara mätt längre. Det jag upplever som obehagligt i längden är att vara hungrig även om jag inte dippar av det. Jag fungerar som bäst när jag är ohungrig men inte mätt.

 

Hoppas att du får en glad Påsk utan sockersug. 

Tack för ditt inlägg. Dricker ganska ofta lite salt utblandat i vatten, men får ändå lätt vadkramp. Nu tar jag mitt magnesium i tablettform ist för den med 2 gram kolh, känns onödiga. Jag antar att tålamod är en viktig ingrediens för att lyckas, är så van att kasta i mig maten både på jobbet och hemma. Tålamod är lite svårt nu när jag känner att jag är på gång, efter så lång tid i beroendeställning, jag blir nästan manisk ;-). Men trägen vinner och så småningom mina leptiner börjar jobba som de ska.

 

Önskar även dig en glad påsk.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnesiumkapslar gör underverk för Nr2!

 

Magnesiumoxid gör inga underverk.. såvida man inte vill slippa arbeta, för man sitter på toa hela dagen.. man har de i laxermedel!

 

De andra kelat, citrat och annat är mest för upptag och för cellernas arbetsfunktion.

 

Om man säger som så.. kalciumjoner gör att muskelceller drar ihop sig.. magnesiumjoner krävs för att slappna av.

 

En stor del passerar hur som helst rakt igenom magtarmkanalen.. lite olika beroende på bindningar till olika organiska substrat.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-9397-0-31850900-1427484620_thumb.jpg

 

Tack för kloka råd och tips.

Olja kan jag pröva, har provat lotion men det hjälpte inte alls.

Fast kan jag få hjälp med nr 2 skulle det efter en veckas frånvaro uppskattas.

Om ni kan se bilden jag bifogade undrar jag om något av mina preparat duger eller om nya ska införskaffas.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

×
×
  • Skapa nytt...