Jump to content

Håller kroppen på vätskan?

Jeckan88

Recommended Posts

Jag har ätit lchf av och till (mest till) sedan ca 08/09 och anser väl att jag börjar få kläm på vad och hur man bör äta. Har varit överviktig hela livet och egentligen aldrig bantat (har inte klarat att gå hungrig). Jag har två barn som är under tre år och under graviditeterna har jag inte klarat av att hålla mig till lchf - under första grav gick jag upp en bit över tresiffrigt. Efter andra grav och återgämtning från denna blev jag otroligt sporrad att ta tag i vikten på allvar med strikt lchf - har tidigare ägnat mig åt mycket mejeri och lchf-bakning. Kan även tillägga att amning har noll effekt på min vikt (skräll). Har därför under de senaste månaderna gått in för en ordentlig viktminskning! Har ätit enligt periodisk fasta, 16:8, lunch och middag bestående av kött, sås och en näve grönsaker. Försöker hålla mig till mellan 65-70 gram protein om dagen, som är min målvikt. Äter bara grönsaker med få kolhydrater och äter i princip bara fett som inte kommer från mejerier som grädde och creme fraiche (mycket smör och bea osv). Har ett kostverktyg som jag registrerar det jag äter så att jag ser att jag får i mig tillräckligt mycket fett i förhållande till proteinet.

Jag har tränat zumba minst en gång i veckan och även kört med crosstrainern här hemma några ggr i veckan - förra veckan provade jag på att jogga för första ggn på flera år (efter att ha tittat på "den nakna häsan), förra veckan hade jag lyckats komma ner till 75/76kg. Enligt bmi behöver jag ner till minst 68 för att vara normalviktig. Var så otroligt stolt och lycklig att jag hade lyckats komma så långt - inte lätt att prioritera sig själv med två små barn som ska komma först. Oj nu blev det mycket bakgrund... Nåväl.

I helgen var jag och familjen ute på restaurang - vilket inte sker typ alls med tanke på småbarnslivet och att jag naturligtvis vill ha full koll på vad jag stoppar i mig.. Beställde kycklingvingar och coleslaw och tänkte att det kanske skulle anses som lite liberalare lchf om nått. Dagen efter hade jag gått upp 2,5-3kg. Min reflektion är att såsen till kycklingen måste ha innehållit för mycket kolhydater. Googlade på det här med att samla vatten och det som jag hittat beskriver att vattnet försvinner efter 2-3dgr.. Är nu inne på dag 4 och fortfarande väger jag lika mycket, trots strikt lchf och periodisk fasta sedan i måndags....

Känner mig så otroligt besviken och ledsen över detta. Luften har gått ur mig och jag vill knappt gå ut över huvud taget.. Känner mig pluffsig och hemsk.. Jag har inte orkat träna någonting sedan innan helgen eftersom jag känner mig så oerhört deppig. Vet inte vad jag ska göra då det känns som att jag redan gör rätt... Känner inte så mycket stöd från min omgivning heller...

Jag ska på utlandssemester om ett par månader och vill för första ggn våga använda en bikini (ja, det må vara ett ytligt mål). Hoppas någon kan ge råd eller stöd. Men jag tycker väldigt mycket om att mäta resultat med vågen så det här med att kasta den och använda måttband istället känns inte aktuellt för mig..

Oj, nu måste jag visst rusa till bebisen :)

Säkert har du bara samlat på dig en massa vatten på grund av sockret i marinaden och coleslawen. Det rinner ut inom en vecka med tanke på att du äter så strikt. Kan det också vara så att dina hormoner och mens börja återställas efter din senaste graviditet och att det kan påverka vattenvikten i kroppen? Du har med all säkerhet inte gått upp i fettvikt av att äta ute en gång. Kämpa på! Du är ju jätteduktig!

• Like 2

Säkert har du bara samlat på dig en massa vatten på grund av sockret i marinaden och coleslawen. Det rinner ut inom en vecka med tanke på att du äter så strikt. Kan det också vara så att dina hormoner och mens börja återställas efter din senaste graviditet och att det kan påverka vattenvikten i kroppen? Du har med all säkerhet inte gått upp i fettvikt av att äta ute en gång. Kämpa på! Du är ju jätteduktig!

Ja det hade säkert kunnat ha att göra med mensen, men den kom tillbaka när bäbbän var typ två månader (nästan ett halvår sedan) - trots helamning... Är tydligen superfertil....

• Like 1

Låter ju jättekonstigt att öka 3 kilo över natt. Kan väl knappast vara fett som lagrats måste vara vätska. Hur var vingarna tillagade, var de panerade och friterade? Hur många vingar åt du? Vad åt du för övrigt den dagen? Hur fungerar magen i andra änden/ändan?

Låter ju jättekonstigt att öka 3 kilo över natt. Kan väl knappast vara fett som lagrats måste vara vätska. Hur var vingarna tillagade, var de panerade och friterade? Hur många vingar åt du? Vad åt du för övrigt den dagen? Hur fungerar magen i andra änden/ändan?

Ja jag vet.. Det är skumt! Vingarna var inte panerade eller friterade, utan vanliga med skinn - men som sagt var det mycket sås/marinad som jag antar inte var den bästa.. Åt 8 stycken + kanske 100g coleslaw och blev proppmätt.. Så man kan ju säga att det vart mycket mat också i förhållande till mina ca 150g kött/kyckling/fisk sås och ca 100g grönsaker som jag brukar äta per mål... Inga problem med magen förutom att det naturligtvis blev ett större "överskott" som behövde ut i förhållande till vad som är normalt..

Jag minns inte vad jag åt förövrigt senare på kvällen.. Var egentligen tokmätt så brhövde nog inte äta - tror jag åt typ en matig omelett på ett ägg pch två gulor med oliv och feta (smör och olivolja), för att döva det välbekanta suget som kom.. Har även känt sug efter "nått gott" några dagar efter men har lyckats vara strikt ändå (och lidit lite naturligtvis)...

Funderar att fasta till kvällen idag.., kommer säkert bli vrålhungrig bara.. Vet inte riktigt vad jag ska göra

Min vanliga undran är hur mycket mjöl det fanns i sås och marinad. Glutenprodukter drar mängder med vätska.

Ja det är ju svårt att veta eftersom man inte får några näringsvärden på en restaurang. Hur som helst undrar jag ju varför "vikten" stannar kvar på plus 2.5-3kg efter så pass många dagar..

Det känns lite som att när man äter strikt lchf så reagerar kroppen blixt snabbt med viktuppgång/vätskeansamling så fort man gör bort sig lite.. Det räcker med lite för mkt protein så är det kört... Ska det verkligen vara så? Hur ska man äta när man når målvikt? Skulle tycka det vore underbart med mer grönsaker men men...

Det blir mycket kål hemma hos oss i alla former och det hjälper att ha lunchrestaurang på jobbet med salladsbord - även om det kunde vara mycket bättre. För mig är det mjölken och grädden som sätter sig runt midjan direkt. Jag gör gee av smör och syrade mjölkprodukter fungerar bättre. Är väldigt strikt med kolhydrater. LIte tråkigt och ibland enformigt men det är värt det. 

Idag när jag ställde mig på vågen hade jag gått ner 0,5kg.. Men då åt jag också bara på kvällen igår... Det känns verkligen som jag "lagt på mig" vikten och att jag måste kämpa bort den igen.. Om det vore vätska borde väl allt försvunnit nu?! Känns som att man knappt vågar stoppa i sig nått längre.. Vet inte om man äter för lite eller för mycket mat och har svårt att skilja på mättnad och sug.. Jag vet inte heller om det är för tidigt att mixtra och trixa för mycket när det är runt 10kg kvar.. För hur lägger man i en ny högre växel när man fastnar med kanske 5kg kvar, om man redan "gjort allt"?

Idag när jag ställde mig på vågen hade jag gått ner 0,5kg.. Men då åt jag också bara på kvällen igår... Det känns verkligen som jag "lagt på mig" vikten och att jag måste kämpa bort den igen.. Om det vore vätska borde väl allt försvunnit nu?! Känns som att man knappt vågar stoppa i sig nått längre.. Vet inte om man äter för lite eller för mycket mat och har svårt att skilja på mättnad och sug.. Jag vet inte heller om det är för tidigt att mixtra och trixa för mycket när det är runt 10kg kvar.. För hur lägger man i en ny högre växel när man fastnar med kanske 5kg kvar, om man redan "gjort allt"?

Ta det lite lugnt :)! Allt kommer bli bra. Visst kan du ha bikini oavsett vikt på semestern om det är det du vill. Skit i om det skulle vara så att du blir bedömd - de flesta har fullt upp med hur den egen bikini sitter. Och oj vad du kommer att få röra på dig då! Alla mammor jag sett på semesterorter genom åren har hela tiden jagat små barn eller suttit på kanten till barnpolen. Ingen har hunnit tänka på hur bikinin sitter. Många pappor har däremot haft god tid att studera sina fötterna och hur badbyxorna sitter. Hoppas du får lite tid till både och! Skönt med varmt och sol oavsett! Stressa inte upp dig inför en viss sak utan fortsätt som du gjort hittills. Gå inte hungrig!

• Like 2

Föreställ dej ett kokt ägg. Känns det som nåt du verkligen skulle vilja ha är det hunger och hunger ska tillfredsställas (inte nödvändigtvis med ägg) Är ett kokt ägg nte precis vad du skulle tycka om är det sug. Drick ett stort glas vatten och tänk på nåt annat

• Like 3

Föreställ dej ett kokt ägg. Känns det som nåt du verkligen skulle vilja ha är det hunger och hunger ska tillfredsställas (inte nödvändigtvis med ägg) Är ett kokt ägg nte precis vad du skulle tycka om är det sug. Drick ett stort glas vatten och tänk på nåt annat[/

Ja jag har hört detta "test" förut.. Problemet är att om jag är väldigt hungrig kan jag ändå känna mig rätt äcklad av kokt ägg.. Alltså - jag gillar ägg! Men är jag riktigt hungrig är det inte kokt ägg direkt jag vill sätta tänderna i... Snarare något riktigt fett... Vilket jag även kan känns SUG efter då och då... Därav bekymret

Ta det lite lugnt :)! Allt kommer bli bra. Visst kan du ha bikini oavsett vikt på semestern om det är det du vill. Skit i om det skulle vara så att du blir bedömd - de flesta har fullt upp med hur den egen bikini sitter. Och oj vad du kommer att få röra på dig då! Alla mammor jag sett på semesterorter genom åren har hela tiden jagat små barn eller suttit på kanten till barnpolen. Ingen har hunnit tänka på hur bikinin sitter. Många pappor har däremot haft god tid att studera sina fötterna och hur badbyxorna sitter. Hoppas du får lite tid till både och! Skönt med varmt och sol oavsett! Stressa inte upp dig inför en viss sak utan fortsätt som du gjort hittills. Gå inte hungrig!

Jo jag vet.. Finns många människor som går runt i bikini som väger dubbelt så mkt som mig.. Skulle gärna vilja undvika ett maghäng över troskanten bara ? naturligtvis vill jag i första hand gå ner i vikt för min hälsa och även långsiktigt... Är som sagt bara ett ytligt mål jag har inför resan... Haha pappan till mina barn kommer inte få ligga still och studera fötter - det vill jag lova...

• Like 1

Det är viktigt att inte få panik och börja gå hungrig. Ät riktigt med kokosfett istället

Fast det finns ju dom som förespråkar långtidsfasta t.ex 24h och 48h... För mig skulle det vara omöjligt att inte bli hungrig under så lång tid... Vet att det finns dom dom bara äter en gång om dagen och är nöjda med det! Jag skulle dock ha svårt att få i mig så mkt mat vid ett tillfälle per dygn så att jag inte känner hunger fram till nästa mål (om det skulle vara ett dygn senare)..

Ännu en reflektion - ät rikligt med fett (kokosfett som exempel ovan)... Jag har fått för mig att man inte ska mosa i sig mer fett än man behöver (för att uppnå mättnad), för annars använder kroppen bara det tillförda fettet som energi och rör därför inte depåerna... Rätt? Fel? Vill bara tillägga att jag inte är ett dugg fettskrämd, men det kanske inte är någon vits med en extra msk smör i maten om den redan har god näringssammansättning?

• Like 1

Jag skulle tro att du behöver komma i ketos så att du kan gå in i fettdrift på riktigt. Då försvinner många frestelser. Att äta en liten portion strikt lchf mat och resten i form av kuber med kokosfett per dygn är en riktigt vila för min kropp. Alla hungerkänslor försvinner i takt med kilona

Jag skulle tro att du behöver komma i ketos så att du kan gå in i fettdrift på riktigt. Då försvinner många frestelser. Att äta en liten portion strikt lchf mat och resten i form av kuber med kokosfett per dygn är en riktigt vila för min kropp. Alla hungerkänslor försvinner i takt med kilona

Hmm...kuber med kokosfett? Hur får du i dig dem?..

Kokosfett är ju kokosfett i vilken form den än är. :rolleyes:

Grejen med kuber (smält kokos i is-kubsformar som fått stelna) är att det är praktiskt att ta med sig till jobbet i en burk och är doserbart - tex, en kub till en kopp hett kaffe. 

250 gr kokospaket -Alba på Citygross- fyller exakt en is-kubsform.

Det smarta är att man har lite koll på sin konsumtion jämfört med att bara sitta o gräva med tesked i en burk .

En praktisk och smidig liten kub håller mig mätt och belåten i flera timmar :)

Kokosfett är ju kokosfett i vilken form den än är. :rolleyes:

Grejen med kuber (smält kokos i is-kubsformar som fått stelna) är att det är praktiskt att ta med sig till jobbet i en burk och är doserbart - tex, en kub till en kopp hett kaffe. 

250 gr kokospaket -Alba på Citygross- fyller exakt en is-kubsform.

Det smarta är att man har lite koll på sin konsumtion jämfört med att bara sitta o gräva med tesked i en burk .

En praktisk och smidig liten kub håller mig mätt och belåten i flera timmar :)

Ja det är säkert effektivt jag dricker dock inte kaffe så för mig blir användningsområdet snävare.. Behöver man verkligen stoppa i sig en massa "extra fett" om man tycker att det räcker med det man får i sig via kosten?

Idag har jag fastat fram till kvällsmaten - så man kan väl säga att det var en 24h fasta. Det är klart man hinner bli ganska hungrig, men det är otroligt gott att äta när det väl är dags. Känns rätt "nyttigt" att få uppleva äkta hunger när man förr kunde äta så att man nästan spydde (eftersom man redan var mätt) - för att kroppen krävde mer socker.

Det ska bli spännande att se om kroppen fortsätter släppa på vätska till i morgon! Nu på kvällen åt jag 13g kolhydrater (lite i överkant för mig, men var så gott med grönsaker), 58g protein och 103g fett (4%,19%,77%). Detta innefattade bland annat kycklingfilé, grädde, smör, olivolja, broccoli, zucchini och champinjoner.. Är Väldigt mätt. Får se om det blir två mål i morgon i alla fall så att det blir lite variation för kroppen!

I morgon kväll ska vi ha lite middagsbjudning och det blir naturligtvis lchf-vänlig mat.. Jag har inga problem att låta bli efterrätten, men det är alla "halv bra" grejer som är svåra att låta bli - ex jordnötterna som åker fram! Jag ska BARA äta mat! Skönt att få det på pränt så att man känner sig mer motiverad

• Like 3

6 bitar sushi = +0,5-1 kilo på vågen en hel vecka. 

1 glas vitt vin= går inte ner något på en vecka hur jag än kämpar

Det är inte alltid lätt.  :wacko:  En del av oss är betydligt känsligare än andra (vilket antagligen förklarar min vilja att slå "men hallå, det är inte så svårt att gå ner i vikt, bara inte vara så glupsk och lat"-gänget i ansiktet med en rutten torsk..)

• Like 2

Vad jobbigt!

Det är nog bara en tillfällig svacka, snart är du på banan igen!

De stoppar i en massa jox i kycklingvingar och coleslaw på restaurang.

Här har du ett garanterat sockerfritt recept på Buffalo wings:

http://lchfblogg.sandramedin.se/#post120

Det går förstås bra att använda samma marinad till kycklingben eller lårbitar också. Eller spare ribs, det blir jättegott!

Jag serverar coleslaw med ingefära och lime till kycklingvingarna, det smakar superfräscht.

Coleslawen passar även till vårens och sommarens grillmat!

Här är ett annat kycklingrecept som är gott, lättlagat och smakrikt - asiatisk kyckling:

http://lchfblogg.sandramedin.se/#post140

Glad påsk!

Sedan i måndags har jag legat på "+0,5kg" och stannat där i två dagar.. Nåväl - har i alla fall släppt ca 2 kg på en vecka då. Nu är det bara att fortsätta kämpa! Känner mig vid lite bättre mod - bortsätt från att jag blivit sjuk. Träningen får därför vänta några dagar till. Idag kör jag "lång fasta" igen och tänker äta mitt första och enda mål ikväll.

Eftersom jag använder ett konstverktyg så ser jag hur många gram av "allt" jag får i mig och även kalorier. Jag räknar egentligen inte kalorier, men det är ju oundvikligt att titta när det presenteras på det viset. Jag brukar hamna runt 1200-1500 på en dag och när jag läser om hur andra äter så låter mina kalorier ganska lite.. Men om jag skulle äta mer så skulle jag få i mig för mycket protein och inte viktminska.. Undrar om det är någon som vet hur man ska tänka här?

Sedan i måndags har jag legat på "+0,5kg" och stannat där i två dagar.. Nåväl - har i alla fall släppt ca 2 kg på en vecka då. Nu är det bara att fortsätta kämpa! Känner mig vid lite bättre mod - bortsätt från att jag blivit sjuk. Träningen får därför vänta några dagar till. Idag kör jag "lång fasta" igen och tänker äta mitt första och enda mål ikväll.

Eftersom jag använder ett konstverktyg så ser jag hur många gram av "allt" jag får i mig och även kalorier. Jag räknar egentligen inte kalorier, men det är ju oundvikligt att titta när det presenteras på det viset. Jag brukar hamna runt 1200-1500 på en dag och när jag läser om hur andra äter så låter mina kalorier ganska lite.. Men om jag skulle äta mer så skulle jag få i mig för mycket protein och inte viktminska.. Undrar om det är någon som vet hur man ska tänka här?

Om du vill ha i dig fler kalorier men inte öka på proteinet så är det nog fettet du ska öka på...

• Like 1

Det är inte alltid lätt. :wacko: En del av oss är betydligt känsligare än andra (vilket antagligen förklarar min vilja att slå "men hallå, det är inte så svårt att gå ner i vikt, bara inte vara så glupsk och lat"-gänget i ansiktet med en rutten torsk..)

Ja det är väldigt orättvist hur känsliga vissa av oss är.. Det känns som att känsligheten bara blir värre och värre också... Många pratar om små "fusk" och snedsteg och liberalare kosthållning med potatis och dyl.. Själv känns det som att jag helt plötsligt har blivit känslig mot mejerier.. (Åh nej.. Ta inte bort mina goda gräddsåser :( )

Om du vill ha i dig fler kalorier men inte öka på proteinet så är det nog fettet du ska öka på...

Varför skulle jag VILJA öka på kalorierna? :s jag vill som sagt inte äta mer än ca 68g protein om dagen, 1g/kg önskad vikt - så naturligtvis skulle jag inte öka på proteinet.. Känns bara skumt att skeda i sig smör eller kokosfett eller svepa en dl olivolja bara för att öka på kalorierna... Måste jag öka kalorierna?

Varför skulle jag VILJA öka på kalorierna? :s jag vill som sagt inte äta mer än ca 68g protein om dagen, 1g/kg önskad vikt - så naturligtvis skulle jag inte öka på proteinet.. Känns bara skumt att skeda i sig smör eller kokosfett eller svepa en dl olivolja bara för att öka på kalorierna... Måste jag öka kalorierna?

Nja...det var ju du som tyckte att kaloriantalet var litet...

Det handlar ju inte om att sitta och skeda i sig fett. Snarare kanske att välja fetare styckningsdelar eller ta kryddsmör till maten.

Nja...det var ju du som tyckte att kaloriantalet var litet...

Det handlar ju inte om att sitta och skeda i sig fett. Snarare kanske att välja fetare styckningsdelar eller ta kryddsmör till maten.

Ja anledningen var att jag är lite oroad om kroppen ställer in sig på svält, om jag äter för lite.. Kryddsmör äter jag rätt ofta eller helt enkelt slänger på en klick extra smör på smörstekta grönsaker :)

Kanske bara är negativt att älska kyckling som är så magert... Vilka köttsorter innehåller minst protein tro? ;)

Kött med minst protein är kött med mycket fett. Karré, högrev, entrecote osv. Muskelbitarna är dock alltid ungefär lika vad gäller protein men om du blandar ut det med fett (genom att välja fettrika köttbitar) blir det mindre protein total sett.

Att öka på med fett handlar om att hålla sig mätt om man har problem med mättnaden. Håller du dig mätt på 1500 kalorier?

Min fettförbränning ökar tydligt om jag äter mycket fett.

Tyvärr känner jag igen det du säger om att mejerier blivit ett problem. Det har nog alltid varit ett problem men nu så känner jag av det. Det gjorde jag inte förr - men då var det mycket annat jag kände av så mejerierna kom nog i bagrunden av tex glutenproblemet ... Nu gör jag gee av smör och använder istället för smör. Aldrig mjölk. Ibland yoghurt. Ibland grädde.

En annan sak med mejerier som jag kanske redan sagt är att det triggar insulin som om man drack läsk när man dricker mjölk. Mycket insulin = ingen fettförbränning och försvagade mättnadssignaler, mm.

Man ska nog också beakta att man genom att ändra kosten ändrar bakteriesammansättningen i tarmen och då kan det nog hända ett och annat. Stötta med lite surkål och probiotika.

• Like 1

Jag tål inte "råa" mejerier längre nen däremot gräddsåser och creme fraiche. Ska jag ha vispad grädde till efteerätt får jag koka upp den och kyla den igen... iofs nåt som jag kan överleva. Äter nästan aldrig efterrätt. Det blir en mumsig bit Manchego. Iberica eller annan smakrik ost i stället

Kött med minst protein är kött med mycket fett. Karré, högrev, entrecote osv. Muskelbitarna är dock alltid ungefär lika vad gäller protein men om du blandar ut det med fett (genom att välja fettrika köttbitar) blir det mindre protein total sett.

Att öka på med fett handlar om att hålla sig mätt om man har problem med mättnaden. Håller du dig mätt på 1500 kalorier?

Min fettförbränning ökar tydligt om jag äter mycket fett.

Tyvärr känner jag igen det du säger om att mejerier blivit ett problem. Det har nog alltid varit ett problem men nu så känner jag av det. Det gjorde jag inte förr - men då var det mycket annat jag kände av så mejerierna kom nog i bagrunden av tex glutenproblemet ... Nu gör jag gee av smör och använder istället för smör. Aldrig mjölk. Ibland yoghurt. Ibland grädde.

En annan sak med mejerier som jag kanske redan sagt är att det triggar insulin som om man drack läsk när man dricker mjölk. Mycket insulin = ingen fettförbränning och försvagade mättnadssignaler, mm.

Man ska nog också beakta att man genom att ändra kosten ändrar bakteriesammansättningen i tarmen och då kan det nog hända ett och annat. Stötta med lite surkål och probiotika.

Trodde inte ens att vanlig mjölk (röd) räknades som lchf.. Kanske jag som är ute och cyklar :)

Jag upplever att jag blir mätt på det jag äter.. Även om det jag äter ofta är så gott att jag skulle kunna äta mer! Problemet är ju då att man blir proppmätt och det ska man väl inte eftersträva? Jag brukar äta två mål om dagen så det blir oftast inte mer än mellan 500-900 kalorier per mål..

Min vikt -nedgång handlar bara om vattenvikt, 2-3kg. Äter jag lite mer kolhydrater, så ökar jag direkt. Sedan då jag äter strikt, så försvinner dom till samma platå efter 4-5 dagar. Har provat Furix o då försvann vätskan på några timmar. Jag tillhör nog den grupp som inte kan gå ner i vikt med LCHF= kvinna 59år . Vikten har inte ngt med utseendet att göra för min del, utan att mer för hälsan, allt lägger sig kring magen och midjan, och bukfetma innebär ju hälsorisker. Funderar på pulver diet lr Medical Xls, efter 5år med lchf :(.

Min vikt -nedgång handlar bara om vattenvikt, 2-3kg. Äter jag lite mer kolhydrater, så ökar jag direkt. Sedan då jag äter strikt, så försvinner dom till samma platå efter 4-5 dagar. Har provat Furix o då försvann vätskan på några timmar. Jag tillhör nog den grupp som inte kan gå ner i vikt med LCHF= kvinna 59år . Vikten har inte ngt med utseendet att göra för min del, utan att mer för hälsan, allt lägger sig kring magen och midjan, och bukfetma innebär ju hälsorisker. Funderar på pulver diet lr Medical Xls, efter 5år med lchf :(.

Snälla vän... vikt har inget med hälsa att göra. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar, vilket väl egentligen är huvudsaken. Känn efter så blir det bra

• Like 1

• 2 weeks later...

Det är inte alltid lätt. :wacko: En del av oss är betydligt känsligare än andra (vilket antagligen förklarar min vilja att slå "men hallå, det är inte så svårt att gå ner i vikt, bara inte vara så glupsk och lat"-gänget i ansiktet med en rutten torsk..)

• 1 month later...

Tjofläng! :) Tänkte det vore roligt med en liten uppdatering bara såhär dagen innan vi sätter oss på planet mot bikinidestinationen...

Har läst igenom hela den här tråden som jag startade för ett par månader sedan då jag gick upp flera kilo efter att ha ätit ute. Vattenvikten försvann ju så småningom men jag upplever att jag körde i diket och började kombinera lchf med kaloribantning utan att jag fattade det själv. Det gick bra viktmässigt men jag måste säga att jag inte mådde strålande av att vakna och vara hungrig under hela förmiddagen för att pressa sig till att hålla 16:8 till varje pris. 24h fastan var inte alls kul - vågen var det enda i sikte för att undvika maten. Nåväl - kom väl ner till typ 71/70kg på det sättet.

För någon vecka sedan rotade jag runt i bokhyllan i källaren och hittade "den gamla godingen" Ät dig ner i vikt av SSS :) det blev maratonläsning och back to basics så det heter duga. Nu har jag kört strikt lchf enl SSS principer sedan dess och äter 3 mål om dagen och äter mig MÄTT ( åt mig mätt förut med men bara två ggr per dag). Nu är jag Aldrig hungrig och mår toppen. Vad hände med vikten då? Ja jo nu är det bara ett halvt kilo kvar tills jag räknas som normalviktig enl BMI :) väger 68,5kg. Trodde aldrig att jag i hela mitt liv skulle få se en sexa som första siffra på vågen. Känns så sjukt och så fantastiskt på samma gång!!

Mitt stora problem är nu att jag måste byta ut typ hela garderoben. Ja, lchf har sina nackdelar.. ;)

Ett annat problem som SSS belyser och som jag såväl känner igen är att jag känner mig tjockare för varje kilo som försvinner när jag tittar i spegeln. Så otroligt trist, men man får väl lita på omvärldens reaktioner.. Måste nog även jobba med min vågfixering.

I morgon vid den här tiden blir det på med en klänning i storlek S och bege sig mot poolen :) ingen glass och inget annat bullshit på resan! Min hälsa kommer först.: ska nog unna mig lite grönsaker i alla fall ;)

• Like 2

Grattis! Klart du ska unna dej grönsaker! Och beroende på var du ska tycker jag gott du kan äta nån lokalproducerad solmogen frukt med fläckar på skalet också om såna finns att tillgå. Sånt är aldrig fel och mycket bättre än glass

• Like 1