DavidS Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Jag hittade det här receptet på våfflor igår, jag undrar om det är Paleo? Jag har lite dålig koll på vad som får ingå ännu. http://www.vinochmatguiden.se/recept/ylva-lindgren/mandelvafflor Tack för er hjälp! Kanske är något jag kan byta ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Jag hittade det här receptet på våfflor igår, jag undrar om det är Paleo? Jag har lite dålig koll på vad som får ingå ännu. http://www.vinochmatguiden.se/recept/ylva-lindgren/mandelvafflor Tack för er hjälp! Kanske är något jag kan byta ut? En sträng paleo undviker mejerier i alla former. De ersätter gärna grädde med t.ex. kokosgrädde (du vet det där feta tjocka ovanpå i en burk kokosmjölk? Det ska visst gå att vispa det som grädde. Men som med allt så gör man personliga val. De av oss som har släkt-rötter i Norden eller de brittiska öarna har mycket mindre problem (0-15% har problem) med mjölkprodukter än resten av den stora världen. Europa, Nordamerika och gamla Sovjetriken ligger på 15-30%, nordafrika, Indien och norra delen av Sydamerika 60-80% och resten 80-100%. I grova penseldrag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Enklast kan man säga att alla spannmål (med eventuellt undantag för små portioner ris ibland), mejerier, rent socker och bönor går bort ur "sträng" paleo. Inget av det åts (i alla fall inte i någon större utsträckning) av våra förfäder i den dimmiga afrikanska ursprunget. Men som jag sa innan så får man basera sina val på sina egna iakttagelser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavidS Posted March 27, 2015 Author Share Posted March 27, 2015 Okej, toppen! Tack så jättemycket för ditt svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klaran Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Gud vad många bra recept det fanns på den sidan David! Tack för tipset, även om det inte är Paleo så måste man ju få fuska lite ibland Speciellt när det kommer till bakverk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts