Jump to content

Avreglera – eller låt den svenska mjölken försvinna

Erik 2
 Share

Recommended Posts

Ett riktigt skrämmande debattinlägg från Timbro, och en mycket tydlig beskrivning av vad som händer om bara pengarna får styra. Som dessutom glömmer att det finns dolda subventioner i importerad mat bla med avseende på att transportsektorn inte bär sina kostnader för miljöpåverkan, vägslitage mm. Dessutom helt utan känsla för etisk djuhållning och långtidseffekter av genmodifiering.

http://www.dn.se/debatt/avreglera-eller-lat-den-svenska-mjolken-forsvinna/

Här är två av deras 5 punkter.

1. Tillåt GMO-soja som foderbas. Mejerierna i Sverige har bestämt att mjölk inte får produceras med GMO-soja som foder men Arla tillåter detta i Danmark, Tyskland och Storbritannien. GMO-fri soja kostar ungefär en krona mer per kilo vilket orsakar en onödig merkostnad för svenska bönder. Majoriteten av den importerade mjölken, bland annat den som används i ost och i mjölkersättning för spädbarn, är producerad med GMO-soja som foder.

2. Förändra paragraferna 10§ och 11§ i djurskyddsförordningen (1988:539). I dag måste alla kor som inte mjölkar hållas på bete sommartid. Ett beteskrav sommartid låter naturligt när vi tänker på en gård med ett dussin djur i solsken och gröna hagar. Så ser dock inte dagens eller framtidens lantbruk ut, med ofta hundratals djur. Med skogslänens små sammanhållna åkrar blir logistiken för detta komplicerad. Det betyder inte att lagen är ett problem för alla eller att alla lantbrukare kommer sluta ha ungdjur på bete om lagen tas bort. Men en lag som tvingar alla kor att gå ute, när de numera i allt större grad är frigående inomhus, är mer till skada än nytta. Sverige är ensamt i världen om dessa lagkrav.

• Like 5

Ett riktigt skrämmande debattinlägg från Timbro, och en mycket tydlig beskrivning av vad som händer om bara pengarna får styra. Som dessutom glömmer att det finns dolda subventioner i importerad mat bla med avseende på att transportsektorn inte bär sina kostnader för miljöpåverkan, vägslitage mm. Dessutom helt utan känsla för etisk djuhållning och långtidseffekter av genmodifiering.

http://www.dn.se/debatt/avreglera-eller-lat-den-svenska-mjolken-forsvinna/

Här är två av deras 5 punkter.

1. Tillåt GMO-soja som foderbas. Mejerierna i Sverige har bestämt att mjölk inte får produceras med GMO-soja som foder men Arla tillåter detta i Danmark, Tyskland och Storbritannien. GMO-fri soja kostar ungefär en krona mer per kilo vilket orsakar en onödig merkostnad för svenska bönder. Majoriteten av den importerade mjölken, bland annat den som används i ost och i mjölkersättning för spädbarn, är producerad med GMO-soja som foder.

2. Förändra paragraferna 10§ och 11§ i djurskyddsförordningen (1988:539). I dag måste alla kor som inte mjölkar hållas på bete sommartid. Ett beteskrav sommartid låter naturligt när vi tänker på en gård med ett dussin djur i solsken och gröna hagar. Så ser dock inte dagens eller framtidens lantbruk ut, med ofta hundratals djur. Med skogslänens små sammanhållna åkrar blir logistiken för detta komplicerad. Det betyder inte att lagen är ett problem för alla eller att alla lantbrukare kommer sluta ha ungdjur på bete om lagen tas bort. Men en lag som tvingar alla kor att gå ute, när de numera i allt större grad är frigående inomhus, är mer till skada än nytta. Sverige är ensamt i världen om dessa lagkrav.

Näru. Får de som de vill kommer jag sluta använda mjölkprodukter. Till min stora sorg. Men några jäkla GMO-uppfödda inlåsta ledsna kossor vill jag inte bidra till. Vill de ha mina pengar (och ja jag ÄR beredd att betala mer och i värsta fall använda mindre för att ha råd om det behövs) får de ge mig det jag vill ha. Det ska märkas ORDENTLIGT på förpackningar att det är GMO-uppfödning sa vi får ett ree,lt VAL. Fast DET vill de ju förstås inte.

:angry:

• Like 3

Timbro, en liberal eller t o m kapitalistisk tankesmedja som finansieras av stiftelsen Fritt Näringsliv, som i sin tur bildats av Svenskt Näringsliv, den ledande företrädaren för svenskt näringsliv. De är en form av lobbyister helt enkelt och med detta inlägg i debatten för de antagligen fram Big Food och Big Agros önskan skulle jag tro.

Precis som dessa företags övriga lobbyister kommer de INTE att sätta hälsa och omtanke om djur och natur i främsta rummet. Detta behöver man varje fall ingen vetenskaplig studie för att se. Detta är människor som ser på djur och natur som de tidiga industrialisterna såg på mänsklig arbetskraft. Är det något som ska avskaffas är det inte paragrafer i djuskyddsförordningen eller förbud mot GMO utan Timbro och dess gelikar.

Med risk att låta en smula vänster :) (det var för övrigt som en motaktion mot ett "vänsterdominerat samhällsklimat" som Timbro grundades 1978)

• Like 4

Dessa lobbygrupper har en agenda, och den är inte vacker. Det ser inte så farligt ut på ytan, men de har enorm inverkan på politiker, och det leder till alltmer underliga politiska beslut.

"Brevet från Amerika" visar på den eländiga värld som är i Amerika, som har haft GMO i 20 år. De söker alltmer ekologiska vägar och kämpar för att GMO-mat ska tydligt märkas, men utan resultat. Monsanto o Co bestämmer i samhället, och det är profit som gäller.

http://www.theletterfromamerica.org/about/

• Like 2

Skrämmade! Det enda sättet för svenska bönder att kunna motivera för konsumenter att betala någon eller några kronor mer per liter för mjölk och mejeriprodukter är ju just att de får leva naturligt utomhus på sommaren. Googla eller sök på Youtube på kosläpp och se den totala lyckan när korna får komma ut. Att tro att vi kan konkurrera med sämre djurhållning och GMO-soja mot många andra EU länder som har betydligt lägre arbetskraftskostnader är trams. Om svensk mjölk och mejeriproduktion inte står för något annat än resten så förlorar vi.

• Like 3

Håller helt o hållet med om att vi skall behålla vår nuvarande inställning till kor.. tack till Astrid Lindgren, som gjort att alla kor får lov att gå ut på sommaren!

Till min förtvivlan ser jag att det bara är svartvita kor på Pers film, vart tog SRB vägen?

Svensk Rödbrokig kossa är överlägsen vad gäller kvalitet på mjölken, i Italien där de gör Parmesan och Grana Padano använder man SRB till stora delar!

• Like 3

Fast jag vill göra en invändning...  Jag ser i delning på på bla FB så är man upprörd över en mängd olika förändringar t ex att svenska mjölkbönder får lägga ner. att det inte finns svenska lastbils chafförer , att flygbolagen börjar ta in bemaningsföretag osv.  Visst det kan tyckas för jäkligt men den stora boven i dessa frågor är vi. ingen annan. vi helt vanliga människor. svenska speditionsföretag lägger inte ner eller flaggar ut sina bilar för att de tycker att det är roligt eller att de vill kunna tjäna ytterliggare massor av pengar... Utan alla de här sakerna händer eftersom vi. Jag och du handlar det som är billigt...

Nu är detta lite lite förenklat men sanningen är inte särkilt mycket svårare än så.

• Like 3

WTF?.. jag är uppvuxen med SRB.. en av våra svenska koraser, de har en kvalitativ bra mjölk.. jag vill se rödbrokig kossa i svenska hagar! :o

I Norrland vill jag se SKB, de har en ännu fetare mjölk.. rena näringsdrycken.. perfekt till ost o smör!

• Like 3

alla de här sakerna händer eftersom vi. Jag och du handlar det som är billigt...

Nu är detta lite lite förenklat men sanningen är inte särkilt mycket svårare än så.

Det ligger väldigt mycket i det du säger! Vi borde anstränga oss att använda vår konsumentmakt och inte ta för givet att industrin automatiskt säljer det bästa till oss. Plånböckerna hos hundratusentals EKO-konsumenter i Sverige borde vara ett formidabelt vapen eller vägvisare för att använda ett mindre radikalt uttryck ;)

Men jag upplever också att denna industri och deras lobbyister aktivt försöker få kunderna att vända de ekologiska, närproducerade, djurvänliga, etiska och hälsosamma produkterna ryggen. Det tycker jag inte är speciellt snyggt.

Samvetet verkar liksom saknas, vilket kanske inte är konstigt givet ekonomiska realiteter men det blir på något vis extra tydligt när det är naturen, maten och hälsan som möter mammon.

• Like 2