Jump to content

Fettadapterad ultralöpare testar kolhydrater...

hallneby

Recommended Posts

Välkommen till forumet, hallneby!

Vilket spännande projekt, ser fram emot att följa dina uppdateringar. Spontant känns tre veckor som lång tid för dig, men alldeles för kort tid för Markus Oscarsson. Han skulle väl behöva mycket längre tid än så för att uppleva fördelarna med fettdrift fullt ut?

• Like 5

Välkommen till forumet, hallneby!

Vilket spännande projekt, ser fram emot att följa dina uppdateringar. Spontant känns tre veckor som lång tid för dig, men alldeles för kort tid för Markus Oscarsson. Han skulle väl behöva mycket längre tid än så för att uppleva fördelarna med fettdrift fullt ut?

Tack!

Jo, det har du förmodligen rätt i. Men testet fokuserar egentligen på vad som händer när någon fettadapterad (jag) testar att prestera med kolhydrater. Vi tyckte det var intressant eftersom vi inte sett några tester gjorda åt det hållet. Bara på vad som händer om man tar någon som äter kolhydrater och sätter dem på en HF kost.

Markus är egentligen med i testet mest som en referenspunkt och för att det blir roligare :) Fast vi får se vad testet visar så småningom (om ca 7 veckor kanske vi har nån analys).

• Like 2

Kul experiment hur som helst.. skulle inte förvåna mig om man någon gång i framtiden kommer fram till att det är ruskigt individuellt!

Sen så vet du och jag att ultralöpare hur som helst är väldigt beroende utav en god fettoxidationsförmåga.. gäller antagligen alla långdistansare?

En del är helt enkelt födda sprinters medans andra är långdistansare.

Det som jag hoppas att du är ute efter är att det är en ensidig fokus på kolhydrater och glykolys.. tror tillomed att Sverige är världsledande på detta.. iallafall var vi först.

Hur som helst.. paradigmet är numera starkt ifrågasatt inom idrottsvärlden.. dvs den ensidiga inriktningen på glykolys.. speciellt på glykolys för anaerob ansträngning.

Det duger gott att gå till Tim Noakes och se hans omsvängning från att förespråka maximal glycogenladdning osen när han själv fick prediabetes av sagda upplägg, blev tvungen att sitta i Sydafrikansk TV och riva ut kapitel ur sin bok "Lore of runing".. med motivationen det här skrev jag då och det är fel!

Och som han själv säger.. en del är bättre på glukoshantering.. andra är sämre!

Och då skall vi inte tala om Phinneys och Voleks arbete i skymundan under flera årtionden!

Hur som helst så verkar flera anamma deras upplägg.. speciellt uthållighetsidrottare!

Western States 100 – Low Carber Wins Ultramarathon 

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

Oså TN.

• Like 1