Popular Post hallneby Posted March 26, 2015 Popular Post Share Posted March 26, 2015 Jag har ätit LCHF i flera år vilket har känts helt naturligt eftersom jag satsat på en utveckling som ultralöpare - och där är verkligen optimal fettdrift A & O. Fast jag har hittills inte haft någon vetenskaplig analysmetod för hur dieten fungerat för mig. Men nu skall jag äntligen testa! Bland annat genom att utmana OS-guldmedaljören i kanot, Markus Oscarsson, till att byta kosthållning med mig i tre veckor. Testet är upplagt så att jag skall testa syreupptagning och fettförbränning efter tre veckor på kolhydrater jämfört med vad jag har normalt. Jag tycker det skall bli oerhört spännande med det här "omvända" testet mot vad som är gjort i litteraturern. Där brukar det vara personer på standarddiet som får äta LCHF och sen testa sig - nu gör jag tvärtom. Jag tar väldigt gärna emot tankar och kommentarer kring detts och mer tips om vad andra har testat förut! Det finns mycket att lära! PS. Ser inte alls fram emot att äta 60-70% kolhydrater nu i tre veckor, men det är planen... Länk till blogginlägget: http://www.paceonearth.se/blogg/fettforbranningsmaskin-eller-kolhydratladdare-del-1 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Läskigt! Men jag håller tummarna :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Välkommen till forumet, hallneby! Vilket spännande projekt, ser fram emot att följa dina uppdateringar. Spontant känns tre veckor som lång tid för dig, men alldeles för kort tid för Markus Oscarsson. Han skulle väl behöva mycket längre tid än så för att uppleva fördelarna med fettdrift fullt ut? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hallneby Posted March 27, 2015 Author Share Posted March 27, 2015 Välkommen till forumet, hallneby! Vilket spännande projekt, ser fram emot att följa dina uppdateringar. Spontant känns tre veckor som lång tid för dig, men alldeles för kort tid för Markus Oscarsson. Han skulle väl behöva mycket längre tid än så för att uppleva fördelarna med fettdrift fullt ut? Tack! Jo, det har du förmodligen rätt i. Men testet fokuserar egentligen på vad som händer när någon fettadapterad (jag) testar att prestera med kolhydrater. Vi tyckte det var intressant eftersom vi inte sett några tester gjorda åt det hållet. Bara på vad som händer om man tar någon som äter kolhydrater och sätter dem på en HF kost. Markus är egentligen med i testet mest som en referenspunkt och för att det blir roligare Fast vi får se vad testet visar så småningom (om ca 7 veckor kanske vi har nån analys). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Kul experiment hur som helst.. skulle inte förvåna mig om man någon gång i framtiden kommer fram till att det är ruskigt individuellt! Sen så vet du och jag att ultralöpare hur som helst är väldigt beroende utav en god fettoxidationsförmåga.. gäller antagligen alla långdistansare? En del är helt enkelt födda sprinters medans andra är långdistansare. Det som jag hoppas att du är ute efter är att det är en ensidig fokus på kolhydrater och glykolys.. tror tillomed att Sverige är världsledande på detta.. iallafall var vi först. Hur som helst.. paradigmet är numera starkt ifrågasatt inom idrottsvärlden.. dvs den ensidiga inriktningen på glykolys.. speciellt på glykolys för anaerob ansträngning. Det duger gott att gå till Tim Noakes och se hans omsvängning från att förespråka maximal glycogenladdning osen när han själv fick prediabetes av sagda upplägg, blev tvungen att sitta i Sydafrikansk TV och riva ut kapitel ur sin bok "Lore of runing".. med motivationen det här skrev jag då och det är fel! Och som han själv säger.. en del är bättre på glukoshantering.. andra är sämre! Och då skall vi inte tala om Phinneys och Voleks arbete i skymundan under flera årtionden! Hur som helst så verkar flera anamma deras upplägg.. speciellt uthållighetsidrottare! Western States 100 – Low Carber Wins Ultramarathon http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/ Oså TN. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts