Jump to content

Omställningsbesvär

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet :) Inne på dag fem med lchf och upplever metoden som lätt att följa. Har ätit mig mätt varje dag vilket säkerligen underlättat. Jag har tidigare varit en kolhydratsgalning.....älskat mackor, fikabröd etc etc. Så beslutade mig för att inte trappa ner utan klippa kolhydraterna så gått det går. Jag skulle nog inte klara att ngt var tillåtet i liten mängd, det är ju där jag gått bet dagligen, så tänkte att bättre att plocka bort helt. Har printat ut Kostdoktorns matlista och satt upp på kylskåpet. Kollar noga på den innan något åker in i munnen. Planerar varje kväll vad jag ska äta nästa dag, men planerar inte mängderna utan äter tills jag blir mätt. Tror jag lyckats okej. Vägde mig på skoj idag fast det bara är dag fem och har gått ner över två kilo (vätska), så skönt, känner redan skillnad i mina fötter och händer. Haft galet mycket vätska i kroppen förut. Strumpor har grävt djupa diken i mina stackars vader. Så bara att slippa det gör att jag redan är lycklig. MEN..omställningsbesvären börjar kicka in.... Trötthet, degig hjärna, lätt huvudvärk, ont i kroppen. Försöker tänka att jag avgiftas men det gör mig inte gladare. Vad har ni för erfarenhet av omställningsbesvären? Var jag dum som hoppade "alla" kolhydrater direkt? Hur många dagar i snitt har ni haft besvär? Borde jobba, jobbar tack och lov hemifrån som konsult men min hjärna har inte samma tanke. Passar nog bättre med ett avsnitt av "The walking dead" :D

• Like 1

Omställningsbesvär förekommer helt klart och det har nog skrivits spaltkilometrar om dom under åren

Det man bör komma ihåg är att det också är ganska vanligt att man inte känner speciellt mycket av det alls :)

Utfallet beror nog främst på hur kolhydrat/fettdriven man varit tidigare i sin tillvaro

Har man varit totalt fettskrämd och till stor del levt på socker blir det en större omställning för kroppen att lära sig äta naturlig kost

Det kan också bli en självuppfyllande profetia med "besvär" tycker jag mig märka

Snackar man mycket om alla möjliga problem som eventuellt kan uppstå så kommer fler att märka av dom och tycka att man har dessa problem

Jag tror det är lite samma fenomen som brukar drabba läkarstudenter den första terminen

Det finns knappt nån bland dom som inte misstänkt att dom har det ena eller det andra vartefter man avhandlar olika sjukdomar och symptom första tiden :rolleyes:

• Like 5

Tack för återkoppling. Fettskrämd har jag inte varit utan snarare ätit mycket av allt... ^^ Men jag har helt klart haft ett väldigt högt intag av kolhydrater, det stämmer. Levt på bröd, potatis, pasta etc. Jag är den envetna typen som om jag väl bestämt mig för något biter ihop. Ska testa att salta lite extra på maten och se om det hjälper. 

Rekommenderar boken "Kom igång med LCHF på 14 dagar" av Lars-Erik Litsfeldt. Kan beställas exempelvis här:

http://www.adlibris.com/se/bok/kom-igang-med-lchf-pa-14-dagar-9789174243208?gclid=CNKxpt2uyMQCFYXbcgodQw0AbA

det ger tips om upplägg för en kostomställning utan att det blir för svårt, med lättlästa fakta omkring kosten och en matplan för två veckor så man slipper tänka så mycket. 

• Like 1