Jump to content

Hög blodsocker fast inte känd diabetiker.

Liddy

Recommended Posts

Jag är en 56 årig tant som har bantat i 25 år med lågkalori diet. Sockerfria som faller med jämna mellanrum. Har nu ätit LCHF i en månad och mår toppen. Går på strikt LCHF och äter ca 10 gram kolhydrater om dagen. Jag har ingen diabetes, men har fött tre barn, alla på 4,5 kilo. Nu har jag kollat min fastande blodsocker den sista veckan och den ligger på 6,6-7mmol. Min ketos urinsticka är mörk så det verkar fungera. Jag fastar 16/8 men har varit dålig på träningen sista månaden. Har liksom tappat konditionen. Viktraset går väldigt sakta, 1,2 kilo sista månaden samtidigt som min man förlorar 1 kilo i veckan på samma kost. ( han tränar inget). Jag är förstoppad och går på WC för 2:an ca 1 gång i veckan. Använder då laxoberal droppar som jag dock försöker undvika. För övrigt mår jag bra. Är frisk förutom att jag brukar få diverticulitis med jämna mellanrum, men har inte känt av det sen jag började med LCHF. Mina frågor är

1. Är det nödvändigt att kolla min blodsocker närmare eller kommer detta att reglera sig?

2. Har du några goda råd för min förstoppning?

3. Är det en normal viktnedgång eller ska jag börja räkna kalorier?

Hej ! Jag hade samma problem som du angående fasteblodsockret, på provtagning i april förra året var det 6,5 sen läste jag om resistent stärkelse på LCHF.se, sedan dess tar jag 2 msk potatismjöl morron och kväll och det är nu 4,5. Läs om resistent stärkelse på LCHF.se eller Martina Johanssons blogg. Ta det försiktigt i början jag klarade utan besvär 3 - 4 msk per dag men inte min sambo han klarar 1 tsk annars blir magen en luftballong. Läs deras inlägg de är jättebra. Lycka till. ( jag blandar ut det i lite kallt vatten och dricker ,det smakar ingenting )

• Like 1

Jo potatismjöl är stoppande för många!

Ta mer grönsaker med fibrer.. typ sparris.

Alternativt använder du psylliumfrön.. andra frön.

Man har den viktnedgång man har.. det viktiga är att den fortsätter.. vi lever inte i en rättvis värld.

Fastesocker är en sak och något överreklamerat, det varierar från individ till individ och olika tider på dygnet.

Vill du mäta något så är det HBa1c eller postprandialt blodsocker, det säger mer om insulinresistens och vilka blodsockernivåer du går omkring med.

• Like 4

För magen kan du väl prova Magnesium (-oxid). Ta de billiga rullarna som du hittar i livsmedelsaffären. De brukar innehålla just magnesium-oxid. Sätter oftast bra fart.

Själv tycker jag att man alltid ska mäta och väga maten man stoppar i sig i början tills dess att man får en uppfattning om olika mängder och dess rimlighet. Brukar vara speciellt bra för kvinnor som har bantat mycket. Men det är naturligtvis valfritt.

--

• Like 4

Välkommen till forumet Liddy :)

Viktnedgången brukar ofta vara "seg" för oss kvinnor, speciellt om man tidigare har kaloribantat, och även speciellt då man har passerat de 40 :(

Som Zepp säger så kan det vara bra för dig att ta ett HbA1c = långtidssocker, då fastevärdena kan vara individuella.

Och som Rylanders säger så är Magnesiumoxid mycket lösande, men jag skulle även vilja slå ett slag för Kokosolja för din mage.

Kokosoljan är antiinflammatorisk, så den är även bra för dina divertiklar, den smörjer och fungerar som "lite laxermedel" för många vid en dos på 3 msk per dag.

• Like 5

Tack för alla svar. Det är värdefullt. Jag har provat lite med olivolja för magen. Kanske det är jämnförbart med kokosolja? Fiber och mera grönsaker vill jag inte ha eftersom jag kör strikt LCHF. Magnesium ska jag däremot prova.

Eftersim jag är helt ny här på sidan, är det mycket jag inte känner till. Jag undrar vilka ny är som svarar. Jobbar ni i teamet på kostdoktorn?

Eftersim jag är helt ny här på sidan, är det mycket jag inte känner till. Jag undrar vilka ny är som svarar. Jobbar ni i teamet på kostdoktorn?

De flesta jobbar inte i teamet på kostdoktorn utan är glada amatörer som sökt sig hit pga sitt intresse för LCHF, kolesterolsiffror, tarmbakterier, vitamintillskott eller något annat spännande. Några har titeln "Moderator" under sin bild. Dessa håller ordning i forumet och hör till kostdoktorns team kan man säga.

• Like 3

Jättetack för alla svar. Det är både bra med erfarenhet men också bra att veta om det är en läkare som står bakom svaren.

Här är vi glada amatörer.. vissa med erfarenhet av diverse problem som lett till att man börjat med LCHF!

Ta allt med en nypa salt, det är ett forum där vi som är intresserade av LCHF diskuterar och utbyter erfarenheter.

Vad jag vet så finns det ingen läkare som svarar här på frågor.. däremot så länkas det friskt till olika läkare som skrivit artiklar i olika ämnen och föredrag på Youtube osv.

Det här är altså främst ett forum för patienterna.. inte läkarna.

Typ.. här är Dr Jason Fung på Youtube.

"The Two Big Lies of Type 2 Diabetes"

En ingenjör.. som går igenom allt du vill veta om kolesterol.. genom hans förmåga att analysera komplexa reglersystem!

"A detailed analysis of Cholesterol Science using an Engineering Problem Solving approach."

• Like 3

Jag vet faktisk inte. Jag har inte gjort så mycket tester. Jag har gått ned 15 kilo sedan 2014.01.01 med kalorie snål kost och mycket träning. Nu har jag börjat konditionsträna fastande så jag hoppas det ger bättre resultat. Styrkan måste jag på gymmet för att ta så den kan jag inte ta fastande. Jag äter 2 måltider om dagen och fastar 16 timmar, så det kan hända att kroppen behöver bara lära sig bränna fet. Jag mår väldigt bra så jag ska inte klaga. Lägger till lite mera fet i min omelett och hoppad på det bättreresultat på lilla rummet ?. Jag tror viktnedgången har med min ålder och kön att göra. Jag har 8 kg kvar och de ska av innan jag reser till Kenya i augusti ?

Jättetack för alla svar. Det är både bra med erfarenhet men också bra att veta om det är en läkare som står bakom svaren.

Om du går med som medlem, finns det där möjlighet att ställa frågor, som kostdoktorn personligen besvarar. Man får vänta några dagar på svar ibland, men inte mer än en vecka. Ofta går det att få minst lika bra svar på forumet, och då betydligt snabbare. Men som du skriver, ibland vill man veta att det är en läkare som svarar på medicinska frågor.

• Like 1

Till TS/Liddy.

De flesta som kommer akut till hjärtintensiven är inte kända diabetiker.. däremot när de väl kommer därifrån.. om de kom i tid!

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Så se nu till att ta ett HBA1c!

• Like 1

Jag kan ju lägga till att när vi moderatorer skriver i trådar så ska man se oss som vilka andra forumdeltagare som helst...det är bara när vi tar upp en ordningsfråga som moderatortitlen har någon betydelse.  :)

Andreas har normalt inte tillräckligt med tid för att gå in och svara här i forumet, som EVS skrev kan man som medlem ställa frågor på en medlemssida till Andreas som  besvaras inom en vecka.

Men man kan också se det som en fördel att få svar av andra här på forumet, vi kan skriva friare och har ingen läkarlegitimation och ta hänsyn till och om någon  skriver uppenbara felaktigheter kommer det sannolikt att kommenteras av andra....

• Like 5

Tack, jag är medlem och ska skicka en mail till Anders. Jag uppskattar verkligen råd och synpunkter från glada amatörer också. :)

Tyvärr finns det för närvarande inte heller möjlighet att ställa "privata" hälsofrågor per mail, tanken är att man går till medlemssidorna och klickar på rubriken enligt nedan och sedan ställer frågan. :)

Capture.jpg

• Like 2