Jump to content

Värdelös isbergssallat

jiim
 Share

Recommended Posts

När jag kollade upp näringsvärdet för isbergssallat (http://matkalkyl.se/se-isbergssallat.php) så blev jag förvånad över hur värdelöst det var!

Jämför man sedan med färsk spenat (http://matkalkyl.se/se-spenatfarsk.php) så är det ganska uppenbart att isbergssallat är vitaminsnålt och tjänar bäst som en bukfyllare.

Se den bifogade jämförelsen

Bör jag strunta i isbergsalladen å fylla på med extra kålväxter? ;)

post-7650-0-06474300-1427577392_thumb.png

• Like 2

Näringsmässigt tillför den inte mycket alls, det är helt korrekt. Men tycker du om smaken på isbergssallat och inte behöver vända och vrida på varenda kolhydrat så gör det knappast någon skada. Samma sak med t ex gurka. Men har du ett tak du inte vill gå över vad gäller mängd kolhydrater du äter under en dag så är det helt klart smartare att satsa på mer näringstäta grönsaker.

• Like 6

Åhh ... isbergsallats-"bashing" är en av mina favoritaktiviteter!

I affären där jag brukar handla har jag hört kunder tycka att påsarna med rucola och spenat är superdyra och rena lurendrejeriet jämfört med den betydligt billigare isbergssallaten. Men då har de inte tittat i en näringstabell! Eller använt sina smaklökar... :blink:

Den smaklösa isbergssallaten - en matdinosarie från andra världskriget om ni frågar mig - tycks tyvärr verkligen hålla ställningarna, särskilt i snabbmatskök.

Dess största existensberättigande tycks vara att den håller sig fräsch i veckor (eller till och med månader?), jag har hört ryktas att den tål transporttider på ett par månader. Det ser ut som en grönsak, men "shelf life" är (nästan) som soldatens ärtsoppa i plåtburk...

Precis! Och det intressanta är att så många tänker just isbergssallad när det talas om att variera sin kost genom att äta mer grönsaker.

• Like 6

Allt det ni beskriver stämmer naturligtvis. Men jag tycker ändå att isbergssallad har ett existensberättigande.

Själv använder jag det som "räddaren i nöden", när behovet av att tugga på något börjar bli övermäktigt.

En skiva av ett hårt knutet salladshuvud ger åtminstone illusionen av att man tuggar på något substansiellt. Utan att det ger något insulinpåslag. Det hjälper. Man får knapra en stund.

Sen finns det förvisso roligare saker man kan ha i en sallad.

--

• Like 5

Letar egentligen inte efter substitut. Är inte heller ute av att "nolla KH".

Men reagerade på att isbergssallad inte alls var så nyttig.... Den är billig i alla fall... Jag älskar gröna blad och äter hellre det. Nu hittade jag i alla fall ert argument att inte köpa isbergssallad mer :) mer vitaminer per krona!

Tänkte att set kan vara bra att veta och upplysa folk om att det inte alls är så nyttigt

Kommer nog sluta med isbergsallat :D

• Like 5

Isbergssallad har helt klart sin funktion.. dock inte näringsmässigt.

Föredrar helt klart Ruccola i de flesta sammanhang, dock så köper jag isbergssallad för vissa ändamål.

Ruccola tar jag direkt på tallriken, isbergssallad ger volym till en blandad sallad med vinigrette.

• Like 2

Att alltid ha gröna blad hemma är problematiskt när affären är ett par mil bort.

Jag har löst det med att köpa några grönkålspåsar, förvälla allt i lätt saltat vatten, grovstammen med. Silar av, lägger på ett skärbräda, kör några varv med en stor kniv, fyller potionsburkar och fryser. Sen är det bara att plocka fram till varje midda, fräsa i smör och krydda. Blir gott att blanda ner i majonnäsröror också. Mums! ^_^  

• Like 4