Jump to content

Konstigt viktproblem.

Åsa Nisse

Recommended Posts

Att ändra din frukostvana från kaffe och en macka till gröt kan nog vara tillräckligt med kolhydrater och insulinchock som krävs för att gå från normalvikt till att lägga på sig vikt. Specielt om du äter potatis och andra kolhydrater till dom andra mål mat om dagen. Prova byt frukosten mot kaffe med fett i och skippa gärna mackan så tror jag du har mycket att vinna även om resten av dagen är som du levt i 70 år. Men snåla aldrig med fettet i något!

Nej. Jag äter först grötfrukost med lactosfri mjölk och rårörda lingon och på det kaffe med 2 hårda mackor med räkost och idag sur äcklig rödbets/lingondricka. (Men flaskan är snart tom) Skönt.

Är du införstådd med mina problem. Eller? Jag tänkte leva i tio år till och det gör jag säkert om jag inte får några strokes och en fet äcklig kropp dör före en slank som höjer glädjenivån, självförtroendet och livskvaliten.

Mitt hjärta har inga döda delar av infarktskador.

Ett förtunnat blod flyter fritt i trånga ådror och Waran gör blodet tunt. Dina Hokus-Pokus förslag, ger de samma strokeförhindrande resultat som Waran och lika snabbt, eller du kanske skiter i vilket. Det gör inte jag.

Jag kan inte spela dragspel, dansa eller prata med fruntimmer om halva kroppen är förlamad. Men det kan jag göra om jag bjuder henne på morgonfrukost, pannkakor, rotmos med fläsklägg och ser hon min Wiagraburk blir hon säkert lyrisk.

Ett par saker som kan rekommenderas eller funderas över;

1 Antikoagulantian, det finns i dag nyare (o dyrare) medel som inte är sk vitamin K-antagonister (dvs att vit K motverkar effekten), både Xa-hämmare och trombinhämmare. Tror att i båda grupperna finns bra medel vid TIA och stroke. Detta gör då att tillskott av vitamin K2 (obs inte K1) kan enkelt tas, vilket jag även skulle rekommendera. Svårinställd på Waran talar också starkt för att överväga alternativ.

2 Tarmfloran. Efter ett par antibiotika kurer, kan man nog räkna med att mycket (om inte den största delen) av den goda floran dvs de bakterier vi mår bra av ha i tarmen är utslagna och svåra att få tillbaka utan bra probiotika och prebiotika. Bra probiotika är inte det tramset som säljs i livsmedlesbutikerna, utan bör köpas på en seriös hälsobutik alternativt online. Den bör innehålla minst 10 olika stammar och  gärna minst 10 miljarder bakterier. Eftersom jag inte bor Sverige så kan jag inte tipsa om något märke, men många här på forumet kan säkert tipsa.

Apopå vitaminer så innehåller grönsaker i regel mer vitaminer än frukt.

Ditt inlägg låter trovärdigt. När jag träffar min husläkare skall jag kräva att han sätter mig på någon bra sort av probiotika.

Jag kan nämna att ett halvår efter hjärtklaffsoperationen och 4-5 blodförgiftningar senare, bland annat från e-kolibakterier och olika stafylokocker som börjar med att man skakar våldsamt i hemmet. Eftersom jag aldrig varit sjuk tidigaste ringde jag det akutnummer alla hjärtpatienter får till Thorax som beordrade en ambulans som tog mig dit. Blixtsnabbt tog man tempen som var över 40 och efter blododlingar fick reda på viken sorts blodförgiftning det rörde sig om så man kunde använda rätt antibiotika som gavs intravenöst i armen från påsar.

Man konstaterade att mitt blodvärde var väldigt dåligt, varför man gav mig  dropp med blodplasma flera dagar. 9000:- kostade 5 påsar.

Tack för dina intressanta tips.

• Like 1

Ditt inlägg låter trovärdigt. När jag träffar min husläkare skall jag kräva att han sätter mig på någon bra sort av probiotika.

Jag kan nämna att ett halvår efter hjärtklaffsoperationen och 4-5 blodförgiftningar senare, bland annat från e-kolibakterier och olika stafylokocker som börjar med att man skakar våldsamt i hemmet. Eftersom jag aldrig varit sjuk tidigaste ringde jag det akutnummer alla hjärtpatienter får till Thorax som beordrade en ambulans som tog mig dit. Blixtsnabbt tog man tempen som var över 40 och efter blododlingar fick reda på viken sorts blodförgiftning det rörde sig om så man kunde använda rätt antibiotika som gavs intravenöst i armen från påsar.

Man konstaterade att mitt blodvärde var väldigt dåligt, varför man gav mig  dropp med blodplasma flera dagar. 9000:- kostade 5 påsar.

Tack för dina intressanta tips.

Snarare borde du diskutera valet av blodförtunnande, främst för att Waranet tycks vara svårtinställt, fråga om det finns alternativ till vitamin K-antagonister. Probiotika tror jag knappast din läkare har särskillt stor kunskap om, kolla hellre tips på interrnet eller detta forum, kunskap inom detta område samt många andra är mycket hög.

• Like 1

Snarare borde du diskutera valet av blodförtunnande, främst för att Waranet tycks vara svårtinställt, fråga om det finns alternativ till vitamin K-antagonister. Probiotika tror jag knappast din läkare har särskillt stor kunskap om, kolla hellre tips på interrnet eller detta forum, kunskap inom detta område samt många andra är mycket hög.

Det finns ett dyrare alternativ till Waran som gör att man aldrig behöver gå till någon läkare för regelbundna kontroller, men det ser jag som en nackdel att själv behöva hålla reda på hur mitt blod mår med kanske rent livsfarliga resultat och felvärden som kanske ger mig en stroke. Det är nog orsaken till varför läkaren vill att jag kommer till honom för regelbundna kontroller. Tryggt och bra med en doktor som engagerar sig. Dom växer inte på träd.

Nisse lille.. först o främst så är du gammal.. du har redan gått igenom hjärtkärlhändelser, det är inte säkert att det går att bli 28+.. och det är inte ens säkert att det är ditt fel, kan vara dina föräldrars.

Dvs det finns nog inget så viktigt som att välja föräldrar med bra gener!

Vi andra mindre nogräknade vad gäller föräldraval får försöka så gott det går med kost och livsstilsförändringar.

Står man redan på Statiner, Trombyl.. diverse annat som är tänkt att förhindra en ny hjärtkärlhändelse så är det inte lika lätt att backa sig ur det dilemmat.

Det är betydligt enklare att anamma en mer livsbejakande livstil innan man råkat ut för betydande problem.. ett fåtal kommer att få problem ändå.. mest troligt på grund av genetik.

• Like 4

Nisse lille.. först o främst så är du gammal.. du har redan gått igenom hjärtkärlhändelser, det är inte säkert att det går att bli 28+.. och det är inte ens säkert att det är ditt fel, kan vara dina föräldrars.

Dvs det finns nog inget så viktigt som att välja föräldrar med bra gener!

Vi andra mindre nogräknade vad gäller föräldraval får försöka så gott det går med kost och livsstilsförändringar.

Står man redan på Statiner, Trombyl.. diverse annat som är tänkt att förhindra en ny hjärtkärlhändelse så är det inte lika lätt att backa sig ur det dilemmat.

Det är betydligt enklare att anamma en mer livsbejakande livstil innan man råkat ut för betydande problem.. ett fåtal kommer att få problem ändå.. mest troligt på grund av genetik.

Ditt inlägg känns mer som en spydig kommentar. Jag om någon har levt ett extremt rätt leverne. Ingen sprit, inga cigaretter och aldrig varit inlagd på sjukhus. I detta forum samlas hjärntvättade personer som till varje pris skall pracka på oss vanliga människor en massa dravel och göra oss till åtlöje när man anklagar oss för att ha levt på råttgift hela vårat liv. Ungefär som i sekter. 

Det finns andra sekter som Vidarekliniken i Järna som tutar i cancersjuka att använda naturprodukter som botar cancern. Dom dör som flugor på Vidarkliniken som utbildade läkare skrattar åt medans patienterna dör.

Det finns säkert kräk som skulle skylla mitt hjärtklaffsbyte på fel mathållning. Mina problem fick jag efter operationen på grund av sjukhusslarv.

Jag lämnar detta forum för  man ser inte skogen för bara träd av alla artiklar jag hänvisas till och för att jag helt enkelt inte fått något sunt förnuftmässigt råd om vad jag skall göra med mina problem. Att prova sig fram i tio år och föda miljonärerna med sina humbugvaror för 10000:- tals kronor till ingen nytta det tänker jag inte göra.

Tack för mig.

Du får göra som du vill och ingen här kan säga om huruvida du har gjort något fel överhuvudtaget.

Kalla det för spydig kommentar om det hjälper dig, men det är den krassa verkligheten, vissa blir sjuka oavsett hur de väljer att leva/äta.

Sen på det så finns det en uppsjö av olika bra och dåliga livsstilar/kostråd.. hur vet man vilken som passar just ens egen problematik?

Är man född med anlag för FH eller diabetes/metabolt syndrom så är det bra att veta vad som kan motverka följdverkningarna av de tillkortakommandena.

Du vet det är inte ens säkert att det finns någon bot mot ditt problem.. det kanske inte ens spelar någon roll vad du gör?

Man får inse att vi är dödliga individer.. en del av oss har värre tillkortakommanden än andra.. till slut skall vi dö alla.. det man kan få välja är främst hur och vilka umbäranden fram till dess.

Du har aldeles rätt att det finns massor av humbug.. främst piller o annat som man skall köpa för dyra pengar.

Här förespråkas dock främst riktig mat så man i så stor utsträckning som möjligt slipper olika tillskott.

Dvs maten skall förse dig med de näringsämnen du behöver.. och på det energi i lämplig form för din metabolism och genetiska uppsättning.

Resten är upp till skaparen, din sociala kontext och dina genetiska förutsättningar.

Infektioner i hjärtklaffarna är inte helt ovanligt och beror ofta på otur.. dvs rätt vanliga bakterier.. eller ovanliga typ TWAR.

Edited by Zepp
  • Like 7

Jag kortade ner citatet lite. Är det verkligen som ovan? Jag tycker mig förstått att HDL ökar, triglycerider minskar och det gör total och LDL högre utan att det nödvändigtvis är så. Zepp eller Kjell kan säkert svara bättre.

Jeps, det är vanligt att HDL ökar, TG minskar, total och LDL ökar. Vi brukar tycka att detta är en gynnsam förändring, även om värdena för total och LDL hamnar över referensvärdena som används inom vården. Detta beroende på att apo-kvot normalt bekräftar att fördelningen av LDL blivit förbättrad samt att endast hälften av hjärtkärlpatienter har förhöjt kolesterol...

• Like 7

Jeps, det är vanligt att HDL ökar, TG minskar, total och LDL ökar. Vi brukar tycka att detta är en gynnsam förändring, även om värdena för total och LDL hamnar över referensvärdena som används inom vården. Detta beroende på att apo-kvot normalt bekräftar att fördelningen av LDL blivit förbättrad samt att endast hälften av hjärtkärlpatienter har förhöjt kolesterol...

Men LDL mäts väl inte? Det är ju en formel om jag förstått det rätt

• Like 2

Men LDL mäts väl inte? Det är ju en formel om jag förstått det rätt

Precis, LDL räknas normalt ut efter en formel som kallas "Friedewalds". Kan slå lite fel. Men det viktiga är fördelningen mellan små och stora LDL-partiklar, vilket visas om man kollar apo-kvoten.

• Like 4

Tråkigt att du aldrig gav LCHF en chans, men det kanske var klantigt att skriva ett inlägg 1 april att man måste äta massa fett och inte va rädd för fett, är man inte påläst och har fettskräck som många har så kanske du inte fattade att jag var helt seriös. Detta forum handlar om att äta fett, är man rädd för fett så har man nog inget här att hämta om man inte vill läsa det vi rekomenderar som säger att fett inte är något att va rädd för. 

• Like 3