Jump to content

Steka/Koka

Angelico

Recommended Posts

Då och då läser jag om att man ska undvika att steka mat, speciellt kött, allt för ofta. Att det är mer hälsosamt att koka maten vid tillagning. Senast var det en artikel där man pratade specifikt om rött kött och att det bildas skadliga ämnen när man steker hårt.

Ändå väljer jag oftast att steka/ugnsbaka helt enkelt för att det är så gott.

Hur gör och tänker ni om detta?

Jag steker oftare än jag kokar men jag vet/tror att det är hälsosammare att koka/ungssteka. Skulle inte vara så dumt med lite fler recept på kokt kött. Pulled pork och annat pulled är alla så trötta på här hemma så de skriker (alla utom jag).

Jag har bara lite svårt att förstå hur och varför de (cancerogena) ämnen som bildas kommer in i blodet. Borde de inte åka ut bara?

Snart börjar grillsäsongen, jag har någongång läst att om man häller citronjuice över den grillade köttbiten så ska det neutralisera de farliga ämnena, så det gör jag. Gott är det också som i Grekland. Äter man dessutom en stor sallad med citron i dressingen borde man klara sig.

De börjar blir trötta hemma hos mig också på pulled this and pulled that och alla grytor.

Det konstiga är att jag inte längre längtar efter biffarna, jag vill bara ha högrev, lägg, karré och liknande, undrar om det är LCHF, familje är lite efter fortfarande.

• Like 2

Jag har bara lite svårt att förstå hur och varför de (cancerogena) ämnen som bildas kommer in i blodet. Borde de inte åka ut bara?

Snart börjar grillsäsongen, jag har någongång läst att om man häller citronjuice över den grillade köttbiten så ska det neutralisera de farliga ämnena, så det gör jag. Gott är det också som i Grekland. Äter man dessutom en stor sallad med citron i dressingen borde man klara sig.

De börjar blir trötta hemma hos mig också på pulled this and pulled that och alla grytor.

Det konstiga är att jag inte längre längtar efter biffarna, jag vill bara ha högrev, lägg, karré och liknande, undrar om det är LCHF, familje är lite efter fortfarande.

Låter konstigt att cancerogena ämnen skulle neutraliseras av citronjuice - men vad vet jag. Gott med citron till grillat är det i varje fall. Jag har alltid citron i marinaden. Har fått för mig att smakerna i marinaden tränger in bättre i köttet då.

• Like 1

Jag tänker helheten när jag tänker mat. Det jag äter ska i så stor utsträckning som möjligt vara ekologiskt producerat med så högt näringsinnehåll som möjligt. Men på samma sätt som jag ibland dricker en lightläsk, eller något annat som inte är optimalt på något vis, kan jag resonera när det gäller tillagning av maten.

Jag tänker också att vi skulle inte ha överlevt som art om vi inte tålt lite skräp här och var. Jag kan inte "unna" mig något av det andra brukar mysa med typ, godis, frukt, vin/sprit mm och det lämnar för mig utrymme för lite andra "dåligheter".

• Like 3

Efter att ha läst Stig Bengmarks artikel tar jag det lite lugnare med stekningen. Jag steker på svagare värme så det tar längre tid. Men har ingen aning om det blir väl varmare än 80-100* C. :huh:

Grillar gör vi aldrig.

http://foodpharmacy.se/2015/01/roka-med-magen/

Jätteintressant! Men nedslående också. Det enda raka är väl rawfood då! Eller att man har mkt gott om tid för tillagning. Kött som tillagas i ugn under 100 grader tar väl ca 4 timmar? Jag brukar göra detta ibland, någon söndag när jag kommer på i tid att sätta igång med middagen.

Har beställt hem en lergryta som jag ska testa ångkoka kött mm i, ska bli kul :) annars brukar jag steka det mesta i ugn dels för att det är lättare och smidigare och går snabbare plus att man slipper riskera att bränna köttet som man lättare gör i stekpanna. Och så slipper man allt stekos och fettstänk :) gott blir det också plus att man får köttsaft/sky som man kan göra god sås på :)

• Like 3

Lergryta är bra. Men det jag tycker är svårt är vardagsmatlagningen när man inte har tid att tillaga mat i mindre än  100 graders ugn i säg 4 timmar. Som idag tex gjorde jag strömming till middag. Ugnsbakad och på 150 grader. Det tog ca 15 minuter för fisken att bli genomstekt. Hur skulle jag annars gjort?

Gör megastorkok ett par gånger i veckan :) så klart lättare om man bara är två i hushållet som vi är hos mig än om man är en stor familj.... då måste man ju laga sjukt stora storkok. Vi gör typ två storkok varje vecka och fryser in. Det brukar blir mellan 6-8 portioner av varje storkok... gör man så varje vecka har man tillslut en överfull frys :)

• Like 1

Det är troligen allvarligare med de cancerogener som bildas i blodet på grund av högt blodsocker, AGE!

Man skall inte sila mygg och svälja kameler.. även om den sista är kokt.

Det du äter bryts ner till sina beståndsdelar i magen/tarmen, det som potentiellt skulle kunna vara ett problem är det som inte bryts ner och hamnar i tarmen.

Oså lär vi ha ätit stekt/grillad/kokt mat i någon miljon år.. så hur kommer det sig att det är skadligt nu?

Sen så är vidbränd mat inte aptitlig.

• Like 5