Popular Post Rickard Posted March 30, 2015 Popular Post Share Posted March 30, 2015 Skippa sockret - och få igång världsekonomin- "Sockret är rena giftet för världsekonomin. En färsk rapport visar att sockersuget slår stenhårt mot tillväxten. Men samtidigt ökar hälsomedvetandet på vissa håll - och läskjättarna tappar kunder." http://www.va.se/nyheter/2015/03/30/skippa-sockret---och-fa-igang-varldsekonomin/ 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Wow! Ytterligare tecken på det pågående paradigmskiftet - storbanken Morgan Stanley tar bladet från munnen och säger rakt ut att socker orsakar övervikt och diabetes och räknar sedan på det vad gäller BNP-tillväxt. Tungt! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Kul att fin-press tar upp det här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Så ekonomerna ser de samhällsekonomiska implikationerna men SLV och hälsovården ser inte de medicinska. Det är en märklig värld vi lever i 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Ja vi har två vägar att gå: 1) Lägga om kostråd och peka på de verkliga bovarna. Sluta jamsa med livsmedelsindustrin och deras "rättigheter" på vår bekostnad. 2) Inleda ättestupor. Låta de "feta och korkade" dö utan medicinsk hjälp om de inte råkar ha skrapat ihop en förmögenhet/ärvt pengar så de har råd att "betala vad de kostar samhället. Vi kan väl säga att jag mycket hellre ser att vi går väg 1. En sak är säker: den vägen vi befinner oss på just nu funkar inte. Av 1.000 olika orsaker. Vi gör slut på jordens begränsade resurser i en fart som är svindlande. Hav och vatten fylls av plast och kemikalier. Vi gräver girigt sönder Moder Jord och skiter i om patienten dör - bara vi får vårt. Nu. Allt. Genast. 10 par jeans. Nya klänningar varje sommar. Nya skor. TV:n byts ut vart tredje år mot en modell "that goes ping if the baby is alive". Soffan är fyra år gammal och omodern, köpa ny. Köket fungerar men är tio år gammalt, ut med skiten. Engångsglas. Bensin till bilen för det regnar och jag orkar inte gå 500 meter till affären. Separat inplastade tomater. Min tre år gamla mobiltelefon väckte förundran och en smula löje hos min jobbarkompis häromdan. "En sån GAMMAL!" Inbyggd allt kortare livslängd på de prylar vi köper. Vår första kaffekokare fick vi gratis i en bokklubb. Funkade felfritt i 10 år. Nästa köpes billigt för min man ville inte slösa. Den höll i ett år. Då blev han förbannad och köpte en ordentlig; bra märke, kostade sitt, metall o.s.v. Det tog inte många månader innan en grej på locket satt halvlöst, ett halvår senare har plastranden runt vattenfönstret släppt och jag väntar bara på att den "högkvalitativa" grejen lägger sig död ner den med. Långa rader av mediciner och kirurgiska ingrepp för att få bukt med symptomen på vårt sjuka liv och vårt sjuka samhälle. De barn som föds nu har en kortare livstid att se fram emot än vad vi har, deras föräldrar. Vi som i all välmening förgiftar dem, av kärlek och mysighet. Jag vill bara skrika. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Mobiltelefoner driver mig till vansinne, förr kunde man ha samma till något teknikskifte (minns ni nmt?) nu får man vara glad om den håller ett år. Min senaste höll 1,5 år och det är längre än vanligt. Proppfull med appar man inte vill ha... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 19, 2015 Author Share Posted September 19, 2015 Wow! Ytterligare tecken på det pågående paradigmskiftet - storbanken Morgan Stanley tar bladet från munnen och säger rakt ut att socker orsakar övervikt och diabetes och räknar sedan på det vad gäller BNP-tillväxt. Tungt! Och nu har även storbanken Credit Suisse kommit med en rapport om fett och kolhydrater: http://www.dietdoctor.com/the-future-is-lower-carb-higher-fat "The conclusion of this report is simple. Natural unprocessed fats are healthy and key to the evolution of a society that focuses on developing healthy indi viduals, not just on treating those who are sick. Natural foods high in monoun saturated and saturated fats are one of the preferred sources of energy for our bodies to use and store. Omega-3 has strong protective properties for our heart and brain. Welcome to the new world of fat." https://doc.research-and-analytics.csfb.com/docView?language=ENG&source=ulg&format=PDF&document_id=1053247551&serialid=MFT6JQWS%2b4FvvuMDBUQ7v9g4cGa84%2fgpv8mURvaRWdQ%3d 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts