Jump to content

Kolhydrater i fröbröd och vågar jag prova LCHF-vingarna?


Annedm
 Share

Recommended Posts

Jag älskar att göra fröknäckebröd till frukosten. Äter ett sådant och ett ägg med rikligt med majjo. Håller mig jättemätt till Lunch. Funderar på om jag borde skippa dem då jag nu ser att mandelmjölet innehåller 13,4 kolhydrater, solrosfrö 12 och chiafröet 5, bara linfrö som är under 5.  Har tagit bort kaviarklicken iaf som också innehåller kolhydrater.

 

Jag vill kunna äta sallad till min lunch utan att det blir för mycket. Om jag håller mig ifrån nötter så brukar jag hamna på 9 kolhydrater per dag, 60 gram protein (jag väger 58kg och är 168 cm lång) och ca 120 gram fett.

 

Några frågor:

- Kan man byta ut något eller ska man nöja sig med att man alltid får i sig något gram kolhydrater på något man äter varje dag?

 

- Jag har under 5 veckor ätit mindre protein men i övrigt enligt LCHF för jag har påskfastat (dock ätit ägg) och jag har gått ner från 61,5 till 58. Nu vill jag ner 1 kg till till sommaren sen är jag helnöjd, drog på mig semesterkilon på all inclusive som jag vill ha bort (vägde 63 efter en vecka). Jag är lite orolig att jag kommer överäta när jag slutar väga och mäta och slänger mig ut på LCHFvingarna.. undra om jag vågar? Kommer jag känna min mättnad? Älskar kött och bea!! Eller ska jag hålla mig till totala 1350 kalorier som "sidan" jag räknar på rekommenderar för viktminskning, har hamnat på de kalorierna naturligt under fastan.

 

Tack om någon av er mer erfarna vill svara!

 

Link to comment
Share on other sites

Enligt BMI finns ingen anledning för dig att gå ner mer i vikt i allafall

 

Jag tycker du ska "testa vingarna" och bara äta nyttig  lchf-mat helt fritt och låta

vikten pendla som den vill.

 

Alltså bara må bra och leva på utan onödig press :)

 

Klarar du det så kommer du inte bara att må bra utan bli av med stresshormoner och onödigt kortisolpåslag

Bara det skulle kunna medföra att du får en tryggare kropp och trillar ner ytterligare ett par pannor i vikt av sig självt efter ett tag

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Nu framgår det inte om du tränar. Det blir ganska stor skillnad på stillasittande livsstil och fysiskt aktiv om man ska hålla en låg vikt.

Själv tränar jag tungt och har i övrigt samma mål som du, att hålla en låg vikt som kanske inte bibehålls naturligt om man inte har koll på kaloriintaget. Om man som du beskriver älskar att äta olika saker och inte bara äter strikt för att få i sig exakt mängd näring är det såklart lätt att vikten rör sig lite upp och ner i olika perioder pga någon semestervecka, födelsedagskalas och annat. Om man verkligen vill hålla den låga vikten samtidigt som man vill äta godsaker då och då är nog enda sättet att man håller koll på kaloriintaget regelbundet. När man tränar som jag så kan man ju äta lite mer så det gör saken lite mer trivsam. Men jag använder kostberäkningsverktyg hela tiden faktiskt, enbart för att hålla koll på näringsmängd, protein och kalorier.

Vill man ha stenkoll på läget så måste man ju såklart fortsätta att kontrollera :). Vill man hellre göra som Duva föreslår så får man stå ut med att växla några kilo upp och ner ibland.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era båda svar! Nu får jag lite att fundera på! Är dålig på att hinna träna. Jobbar som mellanstadielärare så jag går hela dagarna men fysiskt är det ju inte tungt. Jag zumbar  en gång i veckan (när jag kommer iväg) och försöker intervalla lite på min crosstrainer nån gång i veckan. Rider några lätta pass och kör lite plankan. Så en relativt låg aktivitetsnivå kan man säga. 

 

Jag tror jag har bestämt mig för att fortsätta skriva in kalorierna men äta enligt LCHF tills jag känner mig stabil i vikten. Får väl räkna med att pendla mellan 57 och 59 kanske? Att se om jag kommer över 1350 kalorier i medeltal/veckans dagar. För det blir ju naturligt mer kalorier att äta sig mätt på fläsk än fågel känns det som.

Link to comment
Share on other sites

Ja det låter tufft att alltid äta så lite som 1350 kcal tycker jag. Vissa dagar uppstår ju situationer som gör att man(jag) vill äta lite mer. När man tränar tungt kan man göra det utan att pendla, just saying ;).

 

Idag ska vi ha våffeldag här hemma. Efter ett intensivt styrketräningspass ska jag nu göra en laddning paleovåfflor, ca 7 st , bara till mig, som jag ska äta med 1 dl grädde och en massa blåbär och banan. Resten av gänget äter fulvåfflor.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte mandelmjöl till fröknäcket. Jag har visserligen nästan slutat med fröknäcke men vill man ha knaster så år det ju ett alternativ. Solrosfrön kan man vara utan eller ta ganska lite av. Linfröna har jag bytt mot chia frön, men det kanske är av mindre betydelse, de passerar antagligen bara rakt igenom. Jag kan inte receptet rakt av men det finns flera om man googlar lite. Jag slängde mitt mandelmjöl näst jag läste att det härsknar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oj så det härsknar snabbt, är det i knäckebrödet eller i påsen som det härsknar? Finns ju kokosmjöl, undrar om det är bättre men det kanske smakar för mycket kokos. Annars funderar jag på om man kan ha fiberhusk i. Är lite orolig att det inte ska binda ihop.

Link to comment
Share on other sites

Oj så det härsknar snabbt, är det i knäckebrödet eller i påsen som det härsknar? Finns ju kokosmjöl, undrar om det är bättre men det kanske smakar för mycket kokos. Annars funderar jag på om man kan ha fiberhusk i. Är lite orolig att det inte ska binda ihop.

Jag brukar snabbt mala eget mandelmjöl när jag behöver det. Kör mandel i bledern några sekunder så är det klart. Så slipper man eventuella tillsatser.

Fröknäcke brukar jag göra från ett recept jag inte minns var det kommer från men det är utan mandelmjöl:

3,5 dl blandade frön + 2 vispade ägg, blandas, bre ut på plåt och grädda i 175 grader ca 15 min, slå av ugn och skär till kexbitar, sätt in i ugn igen och låt torka på eftervärmen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fiberhusk har jag i fröknäcke. Det blir ju lite lustig konsistens på degen; den får övertalas att plattas ut till lämplig knäcke-tjocklek.

Mitt recept (som jag har glömt var jag hittade. Anna Hallén kanske?) innehåller lite mer.

1 dl solrosfrön 1 dl sesamfrön 1/2 dl hela linfrön 2 msk pofiber 1 msk fiberhusk 1/2 tsk salt blandas.

Koka upp 2,5 dl vatten + 1/2 dl  smaklöst kokosfett; häll det över. Rör, smaka av, ev mer salt. Låt stå en stund; det sväller.

Bred ut på plåt; flingsalt. 150 grader 45-60 min. Ta ut plåten, markera fyrkanter. 50 grader ett par timmar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fiberhusk har jag i fröknäcke. Det blir ju lite lustig konsistens på degen; den får övertalas att plattas ut till lämplig knäcke-tjocklek.

Mitt recept (som jag har glömt var jag hittade. Anna Hallén kanske?) innehåller lite mer.

1 dl solrosfrön 1 dl sesamfrön 1/2 dl hela linfrön 2 msk pofiber 1 msk fiberhusk 1/2 tsk salt blandas.

Koka upp 2,5 dl vatten + 1/2 dl  smaklöst kokosfett; häll det över. Rör, smaka av, ev mer salt. Låt stå en stund; det sväller.

Bred ut på plåt; flingsalt. 150 grader 45-60 min. Ta ut plåten, markera fyrkanter. 50 grader ett par timmar.

Nu står "ditt" fröbröd i ugnen! *förväntansfull*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...